Motorrijden in Duitsland is puur genieten.

Schnitzels en bier dat is waar de meeste mensen Duitsland van kennen maar er is meer te doen in Duitsland dan bier drinken. Duitsland is ook het land van het strakke asfalt, prachtig glooiende heuvellandschapen en heerlijke bochten. Het land van bier en Schnitzels is misschien wel een van de meest perfecte motorlanden. De meeste mensen kennen de Eifel, het Zwarte woud en het Teutoburgerwald wel.

De Eifel of het Zwarte woud ?

Het Teutoburgerwald waar de romeinen het ooit moesten ontgelden in hun strijd tegen de Germanen behoort tot een van de bekendste natuurgebieden van onze oosterburen.

De oppervlakte van het woud is 1.220 vierkante km en het hoogste punt is 446 meter.

Wil je een korte vakantie houden of gewoon een lang weekend dan is de Vulkaan Eifel ook aan te raden.

Het Duitse natuurgebied is makkelijk in een dag makkelijk te bereiken aangezien het vanaf Utrecht slechts 240 km rijden is.

 

Motorrijden in Duitsland

Een doorkijkje in het Teutoburgerwald

Een waar motorparadijs

Een beetje doorrijder draait hier zijn hand nauwelijks voor om natuurlijk. 240 km rijden om in een waar motorparadijs te kunnen komen, wie durft dat nou niet aan.

Het natuurgebied met zijn vulkanische oorsprong is een paradijs voor motorrijders die van bochtige wegen houden, en welke motorrijder houdt daar nou niet van.

De Vulkaan Eifel is onderdeel van het Rijnlands leisteenplateau. Een plateau dat ook onderdeel is van de Ardennen, het Sauerland, de Hunsrück en de Taunus.

Het landschap van de vulkaan Eifel is gevormd door de vulkanische activiteiten.

 

Cochem

 

Een blik op de kade van Cochem

De Eifel is vulkanisch gebied

Dat het vulkanische gebied nog steeds actief is, is te zien aan de vele kraters in het landschap.

De kraters ,waar zich ondertussen meren in hebben gevormd, zijn een belangrijk onderdeel van het landschap

De laatste vulkaanuitbarstingen waren ongeveer 10.000 jaar geleden maar het gebied is nog steeds actief. De Eifel leent zich als geen ander gebied voor sportief motorrijden.

De vele bochten en het perfecte asfalt zijn een ware uitnodiging voor de sportieve motorrijder maar pas op want ook Duitsland kent zo zijn wetten en regels.

Die regels zijn er ook voor de staat van jouw motorfiets. Er wordt, terecht, streng gecontroleerd op zaken als uitlaat geluid en de technische staat van jouw motorfiets.

 

Motorrijden in Duitsland

Strak asfalt in de Duitse Eifel

Ongelimiteerd hard rijden

Op de meeste Autobanen mag je dan misschien ongelimiteerd hard rijden maar op de secundaire wegen gelden wel degelijk regels.

Voor niet snelwegen buiten de bebouwde kom geldt een maximum snelheid van 100 km per uur.

Binnen de bebouwde kom geld de maximum snelheid van 50 km/uur, net als in Nederland.

Duitsland kent net als Nederland flitspalen die je op de gevoelige plaat zetten als je te hard rijdt.

Het gebruik van flitspaal signalering Apps op je telefoon of op je navigatie apparatuur is verboden.

 

Duitse vakwerk huizen

Vriendelijk ogende vakwerk huizen

Houd rekening met de Duitse verkeersregels

Het is dus zaak om op je snelheid te letten als je gebruik maakt van secundaire wegen.

Duitsland is ook het land van lekker eten en drinken. Voor wie van bier houdt is het land natuurlijk een waar paradijs maar pas op.

Voor deelnemers aan het verkeer geldt een alcohollimiet van 0,5 promille terwijl mensen van 21 jaar en jonger helemaal geen alcohol in hun bloed mogen hebben.

Voor file rijden geldt heel simpel dat motorrijders niet tussen twee rijen stilstaande auto’s mogen rijden.

 

Freiburg

De Kathedraal van Freiburg

Een historisch plaatsje in de Eifel

Dit zijn zomaar even wat verkeersregels, er zijn er natuurlijk wel meer maar om alles nu op te noemen hier gaat te ver.

Als je meer wil zien dan strak asfalt en glooiende bochten kan je een aantal historische plaatsen bezoeken.

Monschau is zo’n historische plaats. De burcht ontstond vermoedelijk in de 13e eeuw. In 1352 kreeg de plaats stadsrechten.

Tijdens de 30 jarig oorlog van 1618 tot 1648 vluchtte veel protestante Duitstalige burgers naar godsdienstvrijheid zoekende vluchtelingen naar het door de Hertog van Limburg opgerichte Castrum in Munioie.

 

Gestapo in Freiburg

Messing tegeltjes voor het oude gebouw van de Gestapo in Freiburg

Een beroemd circuit in de Eifel

Veel van de vluchtelingen waren werkzaam in de lakenindustrie waardoor het plaatsje een sterke rol ging vervullen in de zogenaamde lakennijverheid.

Op 119 km afstand van Monschau ligt het historische plaatsje Cochem langs de Moezel.

De in het jaar 1000 gestichte burcht diende in de middeleeuwen als tolburcht en werd in 1689 door de Fransen verwoest en vervolgens herbouwd.

In de Eifel is natuurlijk ook het beroemde circuit de Nüburgring te vinden. De originele Nüburgring droeg de naam Nordschleife en was bijna 29 km lang.

Motorrijden in Duitsland

Goed toeven op de vele terrassen in Duitsland

De groene hel

Het circuit kreeg van Jackie Stewart de bijnaam de groene hel vanwege de lengte en de erbarmelijke omstandigheden waaronder de coureur de race uitreed en won.

De lengte en de vele groene stukken zonder publiek of andere herkenbare stukken maakte dit circuit het zwaarste ter wereld.

Als motorrijder wil je natuurlijk graag het circuit een keer ervaren en dat kan ook, voor € 27,00 euro mag je met je eigen voertuig een rondje over het circuit rijden.

Verder Duitsland in vind je het Zwarte woud of Schwarzwald. Het Zwarte woud grenst aan Frankrijk en Oostenrijk en is geologisch verwant aan de Franse Vogezen.

 

Titisee

Typisch Duits huis bij de Titisee

Een ander Duits motorparadijs

Voor de Romeinen was het Schwarzwald ondoordringbaar en bijna angstaanjagend.

Vele vijanden van de vroegere Romeinen vonden hun schuilplaats tussen de donkere naaldbomen van het woud.

Voor motorrijders die van bochten en strak asfalt houden is het Schwarzwald, net als de Eifel een motorparadijs.

De uitgestrektheid van de prachtige naaldbossen maken dat je je soms in een heel andere wereld waant.

Voor de warme motordagen is er natuurlijk af en toe verkoeling nodig voor de inwendige mens.

 

Motorrijden in Duitsland

Een terras met een motorvriendelijke uitstraling

Genoeg cafe’s en restaurants

Die inwendige verkoeling vind je genoeg langs de vele prachtige routes die er door het zwarte woud lopen.

Voor de meer uitwendige verkoeling kan je naar een van de meren die het Zwarte woud rijk is.

Denk aan de Titisee, Schluchsee, Mummelsee en meer. Zeker aan een meer als de Titisee is het goed toeven.

Er is genoeg te doen en te eten en te drinken maar het is er ook erg druk met toeristen.

Tegen de Frans Zwitserse grens bevind zich de universiteitsstad Freiburg met als middelpunt de hoofdkerk Freiburg Munster.

 

Cochem

De Burcht van Cochem

De tijd van de Gestapo

De kerk werd van 1270 tot 1340 gebouwd en heeft een toren van 116 meter hoog. De kerk diende als voorbeeld voor de Domtoren in Utrecht.

In Freiburg zijn ook sporen terug te vinden van een van de Gestapo hoofdkwartieren.

De Gestapo (Geheime Staatspolizei) was een door Herman Göring opgerichte politiemacht die zich bezighield met het opsporen en vervolgen van tegenstanders van het Nazi regime.

Voor de deur van het voormalig Gestapo gebouw zijn messing tegels ingemetseld met de namen van enkele slachtoffers van het regime die in het gebouw hebben vastgezeten.

 

Duitsland

Ook de kleinere wegen in Duitsland zijn interessant om te rijden

Lange vervlogen tijden

Interessant voor de mensen die van een beetje geschiedenis houden. Lang vervlogen tijden, gelukkig maar.

Duitsland is ondertussen al meer dan 75 jaar een democratische rechtstaat waar het prima toeven is voor iedereen en zeker voor motorrijders.

En dat is ook te zien aan het aantal motorrijders die je er dagelijks tegenkomt in de Eifel en het Zwarte woud tegenkomt.

Voor wie wil genieten van strak asfalt, lekker bochtenwerk, heerlijk eten en drinken en zeer vriendelijke en gastvrije mensen is Duitsland absoluut een must.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.