Motorrijden in de winter

Motorrijden in de winter kan in Nederland over het algemeen makkelijk. De winters zijn over het algemeen zacht en er valt vrijwel nooit sneeuw. Besluit je door te rijden in de winter is het wel zaak dat je regelmatig je motorfiets schoonmaakt en dat je goede motorkleding draagt. 

De doorrijder herken je aan zijn motorkleding

Voor beide groepen geldt dat er voor en nadelen zijn aan het type motorrijder dat je bent. Ben je een mooi weer rijder dan behoedt  je je motorfiets niet alleen voor roest en andere aanslag maar ook voor valschade. Motorrijden in de winter geeft nu eenmaal meer kans op onderuit gaan.

Je rijd als mooi weer rijder natuurlijk veiliger omdat je minder kans hebt te worden overvallen door plotseling opkomende gladheid. Zorg dus altijd voor stevige motorkleding.

Leren motorkleding is stevig maar vergt onderhoud, zeker in de winter. Behandel je leren jas en broek dus regelmatig met leervet of was.

Als doorrijder die zomer en winter op zijn motorfiets zit is het in ieder geval zaak je goed voor te bereiden op slecht weer.

Warme motorkleding voor in winter

Je herkent de doorrijder dan ook over het algemeen aan zijn dikke motorkleding, laarzen en dikke handschoenen en zijn niet altijd glimmende motorfiets.. Als je zomer en winter doorrijd heb je echter meer nodig dan [intlink id=”170″ type=”post”]goeie motorkleding[/intlink].

Het is namelijk ook zaak dat je je motorfiets goed onderhoudt en voorbereid op het rijden in de winter. Hou rekening met soms extreem koude periodes waarbij de kans op gladheid op de weg toeneemt. Je motorfiets schoonmaken en pekel resten verwijderen is nodig om de boel rijdend te houden.

motorrijden in de winter

Pekel is zout en zout tast metaal en rubber aan

Motorrijden in de winter geeft kans op valpartijen

Monteer als het kan handvatverwarming op je motorfiets, dat is niet alleen comfortabel maar ook veiliger omdat je altijd gevoel in je handen houdt. Met echt koude handen is het lastiger om je motorfiets te bedienen dus het is geen overbodige luxe.

Dat je in de winter niet met [intlink id=”905″ type=”post”]versleten banden[/intlink] moet rijden hoef ik waarschijnlijk niet te vermelden maar ik doe het toch maar even. Want met banden rijden die te weinig profieldiepte hebben werkt gevaarlijk situaties in de hand.

Gladheid betekend voor de motorrijder natuurlijk gevaar en pekel en vooral pekel is funest voor je motorfiets.

Pekel vreet metaal aan

Pekel is in feite zout en zout bijt uit en dat kan voor beschadiging van je motorfiets zorgen. Pekel tast het metaal van je motorfiets aan en kan ervoor zorgen dat onderdelen vast gaan roesten.

Het strooizout werkt zich een weg naar verschillende rubberen seals die verschillende lagers moeten beschermen tegen vocht en zand. Door het strooizout worden de seals aangevreten waardoor je wiellager min of meer bloot komen te liggen.

Het strooizout en ander vuil kan tussen je lagers komen met alle vernielende gevolgen van dien. Zo krijgen je wiellagers, achterbruglagers flink veel vuil te verwerken als de rubber seals beschadigd raken.

Motorfiets schoonmaken en van pekel ontdoen.

Maar pekel is niet alleen slecht voor seals en lagers, het zout kan ook je schijfremmen aanvreten. Alle moderne motorfietsen hebben tegenwoordig schijfremmen en schijfremmen zijn bijzonder kwetsbaar als het om pekel en dat soort zaken gaat.

Pekel tast ook eventueel verchroomde en licht metalen delen aan van de motorfiets. De schijfrem is een hydraulisch systeem waarin een remzuiger met behulp van remolie een remblok tegen een stalen schijf aandrukt en zo de motorfiets afremt.

Tectiel of Vaseline beschermt beschermt je kostbare motor.

Het hydraulische systeem is voor het grootste deel goed afgedekt met rubber hoesjes en seals maar kan gemakkelijk door pekel aangetast worden.

Het is dus zaak dat je regelmatig je motorfiets schoonspuit om pekel en andere vervuiling te verwijderen. Smeer in de winter periode ook regelmatig de nodige punten van je motorfiets door.

Het kan ook helpen als je bepaalde delen van je motorfiets in spuit met tectyl of vaseline zodat zich een bescherm laag vormt tegen strooizout. Pas dat er geen vettigheid op je remschijf terecht komt want dan krijg je problemen met remmen.

Motorfiets schoonmaken

Remmen kunnen slecht tegen pekel 

Spuit niet met hoge druk op de lagers van je motorfiets

Heb je een paar dagen door winterse buien gereden waardoor je motorfiets onder de pekel zit, spuit je kostbare machine dan tussendoor een paar keer goed schoon met hoge druk.

Motorrijden in de winter betekend nu eenmaal dat je ook vaak door de pekel moet rijden en dat kan je beter niet te lang laten zitten.  Je motorfiets schoonmaken doe je in de winter dus vaker dan normaal.

Let er bij het schoon spuiten met hoge druk op dat je niet boven op lagers of [intlink id=”865″ type=”post”]ketting en tandwielen[/intlink] spuit. Door de druk kan je water tussen je lagers of kettingschakels krijgen waardoor je vet wegspuit met schade aan lagers of ketting tot gevolg.

Prepareer je motorfiets voor een winterstop.

Zet je je motorfiets voor een winterstop binnen dan zijn er ook wat zaken waar je rekening mee moet houden. Zorg bijvoorbeeld voor een goed ingevette ketting zodat deze niet kan roesten tijdens de winterstop.

Als het even kan ververs dan de olie voor je de motorfiets stil zet en laat de motor even een paar minuten draaien voor je hem stilzet zodat de verse olie goed verspreid door het motorblok zit.

Is de winter voorbij en ga je weer lekker toeren, vergeet dan niet je [intlink id=”840″ type=”post”]olie alsnog een keer te verversen[/intlink] want motorolie verzuurd als een motorfiets lang stil staat.

Of je nou een doorrijder of mooi weer rijder bent onderhoud van je motorfiets is van groot belang voor plezierig en veilig motorrijden. Motorrijden in de winter in Nederland wil niet zeggen dat je automatisch gevaarlijk bezig bent, het is alleen zaak dat je beter oplet dan normaal.

Opmerkingen

comments