Motorrijden en de mythes die erover verteld worden.

Motorrijden blijft een heerlijke liefhebberij. Als je je op een motorfiets verplaatst is het genieten van je wendbaarheid en het vermogen dat voor de versnelling zorgt. Er is van alles te vertellen over motorfietsen en het berijden ervan maar soms worden er dingen gezegd die nergens op slaan. Het zijn de mythes over het motorrijden die steeds de kop op steken.


Motorrijden is altijd gevaarlijk

Neem nou mensen die met stelligheid beweren dat motorrijden onder alle omstandigheden gevaarlijk is.

Of je je nou voorbereid of niet het blijft de meest gevaarlijke bezigheid ooit, volgens anderen dan. Opmerkingen als “je kan op een steentje al onderuit gaan”  geeft al aan dat niet iedereen weet waar die het over heeft.

Het zijn ook steevast de mensen die zelf niet op een motorfiets rijden en dat ook nooit gedaan hebben die dit beweren. Motorrijden blijft levensgevaarlijk, volgens de mensen die zelf niet rijden dan.

Oké, motorrijden is natuurlijk wel risicovol maar als je je aan een aantal eenvoudige regels houdt valt dat best wel mee.

 

Motorrijden

Motorrijden gaat om de rit ergens heen en niet om ergens sneller te aan te komen

Motorrijden met oog voor de situatie

Sowieso volg je net als ieder ander de geldende verkeersregels met het besef dat je op twee wielen zit en dus kwetsbaarder bent dan iemand in een auto. ?

Op een motorfiets stel je je altijd defensiever op dan met een auto, je neemt bijvoorbeeld nooit zomaar voorrang ook al heb je het.

Voorrang krijg je namelijk, je neemt het nooit, zeker niet met een motorfiets. Een groot voordeel van een motorfiets is dat deze wendbaarder is en dat motorfietsen niet zo zwaar zijn als auto’s.

En natuurlijk heb je altijd de juiste motorkleding aan die jouw als berijder beschermt.

Motorrijden in de regen kan best

Als het regent kan je eigenlijk niet motorrijden is ook zo’n mythe. Natuurlijk moet je je rijgedrag aanpassen als je op een motorfiets rijdt bij slecht weer maar dat moet je met een auto ook doen.

Heb je goeie niet versleten banden op een motorfiets gemonteerd met voldoende profiel dan heb je voldoende grip en kan je prima in de regen rijden.

Het is wel zaak dat je je snelheid aanpast en minder snel bochten neemt natuurlijk maar verder is in de regen rijden geen probleem.

En je zorgt ook weer dat je de juiste kleding aan hebt zodat je droog overkomt en niet verkleumt raakt want dan wordt je reactie vermogen namelijk ook minder

 

Motorrijden

Met banden die zover versleten zijn rij je liever niet in de regen

Motorrijden doe je omdat het goedkoop is

Mensen die horen dat je je voornamelijk op een motorfiets verplaatst weten niet goed waarom je dat doet. “Is zeker een stuk goedkoper dan autorijden” hoor je dan vaak.

En dat is nou juist de grootste fabel die je kan bedenken want motorrijden is in eerste instantie helemaal niet altijd zo goedkoop.

Oké je kan over het algemeen voor minder geld een motorfiets aanschaffen dan een auto maar het is zeker geen goedkope bezigheid. Denk maar aan de kleding, handschoenen en helm die er bij horen.

Voor de meeste mensen is het rijden op een motorfiets een liefhebberij en soms een behoorlijke dure liefhebberij. Bovendien hebben de meeste liefhebbers meerdere motorfietsen in hun garage staan dus reken maar uit.

Motorrijden doe je in eerste instantie niet om de economische voordelen maar voor je plezier.

Motorfiets neerleggen bij valpartij

Ja dat zijn de stoere verhalen van sommige mensen die motorrijden of die zeggen dat ze iemand kennen die op een motorfiets rijdt.

Iemand die zegt dat hij zijn motorfiets expres plat heeft gelegd om erger te voorkomen klets uit zijn nek. De meest natuurlijke reactie is hoe dan ook altijd de motorfiets op zijn wielen te houden.

Want alleen als je motorfiets op zijn wielen staat en niet over straat glijdt hou je controle over je voertuig.

Je springt niet van je motorfiets af vanwege een mogelijk naderende aanrijding en je schopt hem ook niet van je af als je onderuit gaat. Want voor dat laatste heb je over het algemeen helemaal geen tijd als je onderuit gaat.

Je doet er gewoon alles aan om een aanrijding te voorkomen en dat doe je in de eerste plaats door op de motorfiets te blijven zitten en deze op zijn wielen te laten staan.

 

motorrijden

Dit soort situaties maken motorrijden gevaarlijk

Motorfietsen zijn sneller dan auto’s

Wellicht zijn de meeste motorfietsen sneller met accelereren dan auto’s maar er zijn hoe dan ook auto’s die sneller zijn dan motorfietsen.

De gemiddelde 1000 cc motorfiets heeft zo’n 100 pk tot zijn beschikking en wint het van de gemiddelde auto puur omdat een motorfiets nu eenmaal minder weegt.

Neem bijvoorbeeld een Audi S3 die 225 pk heeft en ruim 1400 kilo weegt en een 1000 cc Suzuki V-strom met 100 pk die 214 kg weegt.

De Suzuki V-Strom wint het van de Audi puur omdat hij minder kilo’s mee hoeft te nemen.

Een auto is altijd sneller met bochten

In bochten wint de auto het in de meeste gevallen altijd van een motorfiets omdat een auto nu eenmaal vier wielen heeft.

De wielen van een auto hebben ook nog meer loopvlak aan de weg waardoor er meer contact met de weg is en dus meer grip.

Het ligt natuurlijk ook nog aan de bestuurder van zowel automobiel als motorfiets die het voertuig bestuurd.

Zegt natuurlijk niets over de fun-factor van de motorfiets want die wint het in mijn ogen altijd van een auto.

 

Motor Mythes

De HP4 van BMW is super snel met accelereren en heeft een hoge topsnelheid

Met de motor ben je er sneller

Dat zijn nogal eens opmerkingen die ik hoor als ik met mijn motorfiets met een vakantietrip bezig ben.

“ Dan ben je er zeker lekker snel he ?” wordt er vaak gezegd. Maar daar gaat het bij de meeste motorrijders dus helemaal niet om en zeker niet bij mij.

Zodra ik op een motorfiets stap komt er een blije grijns op mijn gezicht. Motor rijden is voornamelijk voor mijn plezier en niet om ergens snel te kunnen komen.

Ga ik met mijn motorfiets op vakantie dan mijdt ik zoveel mogelijk de snelwegen en kies de kleinst mogelijk wegen uit die ik kan vinden, het liefst ook onverhard.

Het gaat om de fun

De meeste vakantietrips die ik onderneem hebben ook geen echt doel behalve dan het onderweg zijn.

Motorrijden gaat bij de meeste motorrijders om het plezier van het onderweg zijn, het doel verzin je vlak voor je gaat of tijdens het rijden.

Gewoon even een kop koffie drinken op een plek ergens 100 km verderop is genoeg om onderweg te zijn over mooie kronkelende wegen.

En tijdens het rijden gewoon de tijd vergeten dus wie wil er nou ergens sneller aankomen dan de vakantieganger die gestrest over de route de soleil rijdt.

 

Motor mythes

De BMW R1250GS met 137 pk trek je echt niet zomaar op het achterwiel

Ik trok hem zo op het achterwiel

Ach ja de afdeling, kijk mij eens stoer zijn,  kent ook zo zijn motorfiets gerelateerde onzin. Ik stapte voor het eerst op een motorfiets van de vriend van een neef van mijn buurman en reed de hele straat uit op het achterwiel.

Ja dat soort verhalen ken ik ook en die worden voornamelijk verteld door mensen die niets van motorfietsen begrijpen.

Een motorfiets krijg je over algemeen niet zo makkelijk op het achterwiel en als dat al lukt dan kan lukt het je als leek echt niet om de hele straat uit te rijden zonder ongelukken.

Nee de passie voor het motorrijden gaat over hele andere zaken dan sensatie en spannende actie.

Er is niets ze heerlijk om lekker met je motorfiets onderweg te zijn of je nou alleen of met andere op pad gaat en dat kan ook zonder sensatie verhalen. Motorrijden is puur plezier en heeft niets met macho gedrag en stoere verhalen te maken. Veel rijplezier.

Eén gedachte over “Motorrijden en de mythes die erover verteld worden.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.