Motorrijden en de mythes die er over verteld worden.

Iedere motorrijder kent wel de vele fabels en mythes die er rondgaan over het berijden van motorfietsen. Motorfietsen worden als levensgevaarlijke apparaten gezien en de berijders worden door niet motorrijders soms als een soort helden neergezet. Maar wat is er nou echt waar van die verhalen die we soms horen ? We zetten een paar mythes op een rij.

Motorrijders zijn normale mensen

Ja die hoor ik nogal eens langskomen. Motorrijders worden soms door mensen die niets met motorrijders te maken hebben neergezet als onverschrokken helden die opkomen voor de zwakkere burgers.

Er zijn ongetwijfeld meer motorrijders die dit soort verhalen kennen. Zo van “ ik zag pas een paar motorrijders die het verkeer op een drukke weg stilzetten om een oud vrouwtje met een rollator te helpen met oversteken”.

Jaja het zal wel weer want ik heb dat verhaal al honderd keer gehoord. Het zijn ook verhalen die de ronde blijven doen in het café, op de camping of op verjaardagen.

En natuurlijk zijn motorrijders ook gewoon mensen die niet altijd hun hand omdraaien om iemand die hulp nodig heeft te helpen.

 

Motorfietsen

Een 120 pk kanon met ketting en die breekt echt niet

Niet alle motorrijders zijn “helden”

Alleen doen niet alle motorrijders dit, want er zijn er genoeg die gewoon doorrijden als ze een dergelijk tafereel zien.

Want laten we eerlijk zijn, we kunnen ook als motorrijder niet zomaar stoppen om iemand te helpen met oversteken.

En los daarvan, er zijn ook automobilisten die in een dergelijk geval stoppen om iemand te helpen met oversteken.

En dan zijn er natuurlijk de verhalen over Hells Angels en andere 1% groepen motorrijders die, hoe hard en gevaarlijk ze ook zijn, altijd klaar staan om een vrouw in nood te helpen.

 

Motorfietsen

Vrouwen rijden steeds vaker motor

Hells Angels zijn ook geen helden.

Zoals die groep Hells Angels die onmiddellijk een vrouw die ,aangerand werd, te hulp schoten.

Oké het kan natuurlijk maar in principe kan iedereen in zo’n situatie te hulp schieten en Hell Angels zijn er ook niet altijd als je ze nodig hebt.

Ja ook zo’n mythe want als er iets is wat je niet hoeft te hebben om op een motorfiets te rijden dan is dat kracht.

Moderne motorfietsen zijn over het algemeen zo goed in balans dat je zeker geen kracht nodig hebt om ze te besturen.

 

Motorrijden

Motorfietsen kunnen wel tegen een stootje

Kracht is niet nodig

Oké je moet in staat zijn een motorfiets van zijn zijstandaard af te krijgen en rechtop te zetten.

Vervolgens moet je er ook op kunnen klimmen maar dat moet ieder gezond mens wel kunnen.

Laten we zeggen dat je in ieder geval moet beschikken over een behoorlijke gezondheid en dat je redelijk fit moet zijn.

Het is echter niet zo dat je getraind moet zijn om een motorfiets te berijden.

Je hebt zeker geen kracht nodig om een motorfiets te besturen, je hebt wel verstand nodig om veilig onderweg te kunnen zijn met een motorfiets.

 

Motorfietsen

De Honda Goldwing is bijna 400 kg maar daar merk je niets van als je rijdt.

Verstand hebben motorrijders wel nodig

Verstand om te weten wanneer je waar je gas open kan draaien en wanneer niet.

Verstand om te beseffen dat ook een motorfiets een remweg heeft en dat je bij glad weer niet overal even hard kan rijden zonder brokken te maken.

Voor de rest is een goed functionerende motoriek meer dan voldoende om een motorfiets te besturen.

Ook zo’n fabel die door veel mensen die niets of heel weinig van motorfietsen weten rond worden gebazuind is dat motorfietsen direct total loss zijn als ze alleen al omvallen.

Als een motorfiets omvalt zou hij, volgens mensen niets van motorfietsen begrijpen, gelijk krom zijn. Of tenminste zo beschadigd dat hij naar de sloop kan.

 

Kettingen breken niet meer

Een motorfiets kan wel tegen een stootje

Onzin natuurlijk want motorfiets zijn over het algemeen stevig genoeg om een redelijke val aan te kunnen.

Zelf weet ik maar al te goed dat een motorfiets best wel tegen een stootje kan.

Er is natuurlijk altijd een kans dat er iets afbreekt als een motorfiets omvalt of dat er een koffer of een deel van een windscherm beschadigd maar een motorfiets is niet zomaar total loss.

Als een voertuig total loss is houdt dat in dat de reparatie kosten hoger zijn dan de economische waarde van een voertuig.

Een voertuig is dus eigenlijk pas total loss als repareren geen zin mee heeft.

 

Motorfietsen

De XT500 had geen balansas en dat merkte je wel

Een motorfiets trilt altijd

Dat motorfietsen altijd trillen is deels waar maar deels ook niet waar. Ieder voertuig met een verbrandingsmotor zal enige trillingen door geven aan chassis of aan het frame en de rest van het voertuig.

Bij de meeste motorfietsen zal je altijd wat trillingen voelen in het stuur en voetsteunen maar veel zal het nooit zijn.

Motorfietsen worden de afgelopen 30 jaar of langer namelijk uitgerust met balansassen. Balansassen zijn assen die in tegenovergestelde richting draaien dan de krukas.

De balansas heeft een contragewicht die de trillingen van de krukas absorbeert.  Door het gewicht van de balansas in tegengesteld richting van de kruktap te laten draaien elimineer je de trillingen.

Motorfietsen die heftig trillen behoren een beetje tot het verleden kan je wel zeggen.

 

Yamaha XT600

Met off the road rijden krijgt een motorfiets best wat te verduren

Een motorketting is levensgevaarlijk.

Als een motorketting breekt kan je levensgevaarlijk gewond raken en zelfs een been kwijt raken.

Dat is ook zo’n hardnekkig mythe die voor rondgaat onder mensen die zelf nog nooit op een motorfiets hebben gezeten.

In de eerste plaats breken motorkettingen niet meer, tenminste onder normale omstandigheden.

Een ketting breekt eigenlijk alleen maar als deze volledig versleten is en dan nog breekt een ketting bijna nooit.

En als een motorketting breekt dat loopt deze in de meeste gevallen gewoon van de tandwielen af zonder voor verdere schade te zorgen. Als een ketting breekt slaat hij nooit naar de zijkant maar altijd in de richting waarin hij draait.

 

motorfietsen

Motorfietsen zijn geen moordmachines, het ligt altijd aan de berijder

Motorrijden gevaarlijk ? het ligt aan jezelf.

In een enkel geval komt een ketting klem te zitten bij het voorste tandwiel en beschadigt de ketting het blok.

Maar gewond raken door een brekende ketting daar heb ik in de 40 jaar dat ik nu motor rij nog nooit van gehoord.

Het mag duidelijk zijn dat motorfiets niet zomaar exploderen en dat motorfietsen geen moordmachines zijn en motorijders zijn zeker niet allemaal helden, de uitzondering daar gelaten natuurlijk.

Een motorfiets is een prachtig stuk techniek waar je heel veel plezier mee kan beleven.

Alleen om de motorfiets en zijn berijders nu tot mythische helden op te blazen die levensgevaarlijke risico’s nemen gaat mij te ver.

Motorrijden is leuk, nee zelfs fantastisch maar we blijven allemaal hele normale mensen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.