Motorreizen door historische Europa deel 1

Het verslavende aan reizen is het onderweg zijn. Het gaat niet zozeer om waar je naar toe gaat of wanneer je ergens aan komt, het gaat om de reis. Het is ook wat ik tegen vliegen heb. Je bent ergens in een paar uur maar je hebt niets meegekregen van de omgeving. Rijdend in een auto of op een fiets, of een motorfiets ben je pas echt op reis. Of je nu naar de andere kant van de wereld gaat of dichterbij huis blijft je bent pas echt aan het reizen als je alles over land doet.

Motorreizen

In Nederland op je motorfiets stappen met als doel het historische plaatsje Limone sul Garda aan het Gardameer in Italië en onderweg maar zien wat je tegenkomt, dat noem ik reizen.

Limone sul Garda is niet veel meer dan een schilderachtig plaatsje aan het prachtige maar zeer toeristische Gardameer in Italië. Het is niet meer dan een doel, want als je op reis gaat wil je een doel hebben.

Het echte reis gevoel begint al in de buurt van Valkenswaard in Nederland. De snelweg wordt tijdens het motorreizen zoveel mogelijk gemeden want snelweg is alleen maar rechtdoor en dus saai.

Bovendien mis je van alles als je alleen maar over de snelweg rijdt. De eerste koffiestop is in het Belgische plaatsje Heers.

 

La-Roche

Camping in La-Roche België, onderweg naar Italië

Een nietszeggend plaatsje in Belgisch Limburg

Heers is een op het eerste gezicht nietszeggend plaatsje dat in de provincie Limburg ligt. Het plaatsje heeft echter een rijke geschiedenis.

Romeinse invloeden hebben de cultuur van Heers beïnvloed, dit blijkt uit de vondst van een Romeinse viergodensteen.

Heers speelde dus een rol in de Romeinse geschiedenis. In de latere middeleeuwen stond Heers ook al op de kaart. Bekend zijn de heren van Heers die prominent aanwezig waren aan het Loonse hof.

De rit gaat verder over de mooie slingerende wegen door de Belgische Ardennen richting La Roche-en-Ardenne.

 

Italië

Koffie onderweg in Frankrijk

Reizen door België

In La Roche is in ieder geval genoeg te zien en te doen zoals het oorlogsmuseum en het eeuwenoude kasteel.

Het kasteel dat, boven het plaatsje uit torent, is tussen de 11e en de 14e eeuw gebouwd en bestaat grotendeels uit leisteen. Het kasteel werd tot eind 18e eeuw bewoond.

Met het vertrek van de laatste bewoners van het kasteel zagen de bewoners van La-Roche hun kans schoon en roofde het kasteel leeg.

Het geroofde materiaal werd gebruikt om huizen te bouwen in het lager gelegen plaatsje La-Roche.

 

Frankrijk

Onderweg door Frankrijk.

Frankrijk

De zoutbrug in Sospel, Frankrijk

De Africa Twin is bijna perfect

Met enige voorzichtigheid stuur ik mijn Africa Twin over de vochtige slingerende wegen die de Ardennen rijk is. De Twin is na een jaar en bijna 20.000 km mijn bijna perfecte reis motor geworden.

Ik zeg bewust bijna omdat geen enkele motorfiets perfect is natuurlijk. De Africa Twin is perfect op het gebied van comfort, kracht en wegligging maar het zijn toch altijd wat dingen die beter kunnen maar daar kom ik later op terug.

De weg slingert verder door Frankrijk richting het zuiden om Net boven Monaco via Sospel in Frankrijk richting de Alpen af te buigen.

In Sospel staat de in Barokstijl gebouwde Kathedraal Saint-Michel met een klokkentoren die nog van de oude Romaanse kerk stamt.

 

Italië

Doorkijkje in Isolabona Italië 

Een puur Franse plaats

Sospel is een van die heerlijke puur Franse plaatsen waar het leven nog echt puur frans is. Zo Frans is ook nog steeds de bediening op de verschillende terrassen die het plaatsje en heel Frankrijk rijk is.

Koffie is er overal in Frankrijk maar als je er wat bij wil moet je dat in de meeste gevallen zelf bij de lokale bakkerij halen. Prima natuurlijk want het is de cultuur van Frankrijk maar het zegt ook iets anders over het land.

Gastvrijheid is er zeker in het land van de croissant maar het gaat niet altijd van harte. Vanuit Sospel is het recht naar boven om via de col de Tende Italië in te rijden, althans dat was de bedoeling.

Na een urenlange worsteling over een weg met tientallen stoplichten en weg op brekingen bleek de 1871 hoge Col de Tende dicht te zijn.

 

Italië

Isolabona is Italië op zijn best

Italië op zijn best

Niet alleen de pas is dicht, ook de ruim 3 kilometer lange tunnel is dicht. Via zeer smalle passen weten we via het plaatsje Isolabona uiteindelijk de weg naar de Italiaanse Alpen te vinden.

Isolabona is een zeer klein nietszeggend plaatsje waar je het echte Italiaanse leven nog kan proeven.

Vlakbij het plaatsje is een camping waar we onze tenten opzetten. We maken vervolgens een heerlijke wandeling naar het vriendelijke plaatsje om wat te kunnen eten.

Het plaatsje bestaat uit kleine smalle straatjes met schitterende doorkijkjes en kleine horecagelegenheden.

 

Italië

Isolabona avondlicht.

Gastvrijheid in Italië

Eten kan je in Italië altijd en overal, in tegenstelling tot Frankrijk. Als je in Frankrijk ergens iets wil is er vaak de kans dat je niets kan krijgen omdat de keuken dan net dicht is.

Als in een frans eethuis de keuken dicht is (en dat is vaker het geval dan je denkt) dan is de keuken ook echt dicht en dan valt er niets te eten.

Italië is wat dat betreft gastvrijer dan Frankrijk. Als er niets te eten is in Italië dan is er altijd wel iemand die iets gaat regelen en dat allemaal voor zeer redelijke prijzen.

De volgende dag is het doorrijden over de smalle kronkelende bergpassen die door de aanhoudende regen akelig glad zijn geworden.

 

Africa Twin

De Twin is een prima reis motor maar zeker niet perfect.

De mindere kanten van de Africa Twin

Ik voel mij op dit soort stukken nooit echt op mijn gemak en er spelen dan nogal eens nachtmerriescenario’s door mijn hoofd.

Niet dat ik nu in een afgelegen berggebied rijdt of door een woestijn waar je de eerste komende dagen niemand tegenkomt maar toch ben ik nooit helemaal gerust in dit soort situaties.

Een lekke band op dit soort wegen kan rampzalig zijn, zeker als je een motorfiets met binnenbanden hebt zoals de Africa Twin dat heeft.

Het is een van de dingen die mij toch wel tegenvallen aan de Honda. Het monteren van velgen die geschikt zijn voor tubeless banden zou de Africa Twin net wat aantrekkelijker maken.

 

Alpenpassen rijden blijft heerlijk.

Italië is prachtig en vriendelijk.

Een motorfiets die nieuw toch meer dan € 16.000 heeft gekost zou wat mij betreft met tubeless banden uitgerust moeten zijn. Het is hoe dan ook makkelijker om te repareren dan een motorfiets met binnenbanden.

Het zijn van die dingen waar je beter niet aan kan denken als je zo onderweg bent en lekke banden krijg je niet zo vaak meer.

De weg slingert regenachtig verder en tovert de mooiste uitzichten tevoorschijn.

Italië is prachtig en gastvrijer dan ik had verwacht en ik geniet van het rijden over de Italiaanse passen, zelfs met dit slechte weer.

Deel 2

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.