Een motorfiets is een prachtig stukje techniek. Motorfietsen zijn vaak sneller dan auto’s en veel wendbaarder. En het plezier van lekker toeren over bochtige wegen terwijl de geuren van het land langs je waaien, daar kan niets tegen op. Maar om het plezier te houden is motoronderhoud noodzakelijk. Ga je nog een motorfiets kopen, denk dan nu al na over het onderhouden van jouw motor.
Motoronderhoud en motorfietsen
Motorfietsen herbergen vaak zeer verfijnde techniek en die techniek heeft onderhoud nodig.
Onderhoud kost geld dat is logisch. Zeker als je alle onderhoud laat doen door een dealer. Maar motoronderhoud kan je ook zelf doen.
Ik denk dat iedere collega motorrijder net als ik beseft dat onderhoud aan je tweewieler nodig is.
Zeker als wil je plezierig met je motorfiets kunnen blijven rijden. Je wil bijvoorbeeld niet op versleten banden rondrijden vanwege je eigen veiligheid.
Met droog asfalt gaat het om zoveel mogelijk rubber op de weg
Banden en motoronderhoud
Maar op droog wegdek gaat het eerdere om zoveel mogelijk rubber op het asfalt te krijgen. Hoe meer rubber op het wegdek hoe beter de grip zou je zeggen.
Dit is in zeker zin waar. Bedenk wel dat minder profiel ook minder rubber betekend. Minder rubber betekend ook dat de laag tussen je binnenband en het wegdek ook minder is.
Met versleten banden heb je dus eerder kans op lekke banden en dat wil je niet.
Maar wat heeft dat nou met zelf sleutelen te maken denk je nu ? Nou, meer dan je denkt.
Regelmatig onderhoud is noodzaak
Om te beginnen gaat het erom dat je het liefst hebt dat jouw motorfiets in een zo goed mogelijke staat verkeerd. Dus moet er regelmatig onderhoud plaatsvinden.
Niet dat je je motorfiets voor iedere toertocht of sportieve rit een grote beurt moet hebben natuurlijk.
Nee onderhoud aan een motorfiets begint simpel. Vaak is het niet meer dan even een blik werpen op de bewegende delen die een belangrijke rol spelen.
Maar die blik is wel heel belangrijk en kan in sommige gevallen je leven redden. Het is die blik waar het zelf onderhouden van je motorfiets mee begint.
Onderhoud en oliepeilen want olie smeert de belangrijkste onderdelen
Let op je bandenspanning
Staat je motorfiets al twee weken stil en ga je een weekend op pad? Controleer dan eerst even je bandenspanning.
Motorfietsen sturen namelijk het beste als je de juiste bandenspanning hebt. Bandenspanning is een belangrijk deel van het onderhoud.
En zorg dan natuurlijk dat je weet waar je op moet letten als je dat doet. Banden mogen niet te zacht zijn maar te hard is ook niet goed. Zorg dus dat je weet wat je bandenspanning moet zijn.
Let op je bandenspanning
Ja hallo dat weet toch iedereen ? Nee dat is niet zo, er zijn genoeg motorrijders die niet op de bandenspanning letten. Maar geloof me het is echt belangrijk dat dit in orde is.
Als je dan toch je bandenspanning controleert kijk dan ook even naar je remblokken.
Want remblokken zijn voorzien van remvoering en remvoering slijt. Remvoering is gemaakt van een relatief zacht materiaal en dat slijt omdat het bij remmen op de remschijf wordt gedrukt.
Duidelijk versleten en vervuilde remmen, hier moet onderhoud gepleegd worden
Remmen hebben ook onderhoud nodig
De remvoering is zachter dan het staal. Dat zorgt ervoor dat je remschijf veel minder snel slijt dan je remblokken.
Ja dat weet toch iedereen hoor ik nu weer? Nou vergeet het maar. Niet iedereen beseft dit maar het zijn wel belangrijke punten om op te letten.
Zodra de remvoering helemaal versleten is blijft de stalen plaat over waar de voering op gemonteerd is.
En staal op staal remt niet en het zorgt voor groeven in je remschijven. En als je remschijven beschadigen kan dat echt geld gaan kosten.
Want diepe krassen in je remschijven zorgen voor een minder goed rem oppervlak.
Nieuwe remblokken en schone remmen dat hoor ook bij het motoronderhoud
Olie peil je regelmatig
Een ander zeer belangrijk punt om te controleren is je oliepeil. Ook nu hoor ik iedereen weer denken dat iedereen dat wel weet.
En natuurlijk weet iedereen dat ook alleen denkt niet iedereen er aan. Oliepeilen doe je regelmatig, het liefst voor iedere rit even.
Onderhoud heeft veel te maken met inspectie van onderdelen. Het motorblok is hierbij toch wel het belangrijkste onderdeel.
Veel mensen vergeten nogal eens naar de olie te kijken terwijl dat van levensbelang is. Als het motorblok geen smering meer heeft ontstaat er motorschade. Als je olie bij moet vullen, gebruik dan wel motorfiets olie.
De meeste motorfietsen hebben een zogenaamde natte platen koppeling. Dat betekend dat de koppeling in olie draait. Bij de verkeerde olie gaat de koppeling slippen en moet je je koppelingsplaten vervangen.
Ververs je olie na een winterstop
Soms is het handig na een lange winterstop je olie te verversen, een klusje dat niet veel voorstelt.
Natuurlijk doe je dit niet op de dag dat je je motor weer oppakt maar doe het dan het weekend ervoor.
Het verversen van olie is belangrijk voor het behoud van je motor. Als een motorfiets lang stil staat kan de olie verzuren.
De smerende en reinigende werking gaan dan achteruit. Verversen is in dat geval geen overbodige luxe.
De aandrijving van een motorfiets is ook onderhevig aan slijtage. Ben je in het bezit van een motorfiets met cardan dan heb je er weinig omkijken naar.
De rubber ringen tussen de schakels houden het vet tussen de schakels
Ketting onderhoud
Heb je een ketting aangedreven motorfiets dan is het wel zaak dat je af en toe wat controles uitoefent. Een BMW motorfiets met cardan vraagt weer om heel ander soort onderhoud.
Maar ik heb een zelf smerende ketting, dus hoef ik nergens naar te kijken toch ? Mis, ketting onderhoud is wel degelijk belangrijk.
Hmmm de term zelf smerende ketting is eigenlijk al oud. Je motorfiets is voorzien van een O of X ringen ketting maar smeert zichzelf niet. Motorfietsen met een O of X ringen ketting vragen ook om onderhoud.
Een dergelijke ketting heeft schakels die als het ware afgesloten zijn met rubber ringen. Maar ook bij dit soort kettingen blijft ketting onderhoud noodzakelijk.
De ringen hebben een O of een X profiel. De rubber ring zorgt ervoor dat het vet dat tussen de schakels zit ook daadwerkelijk tussen de schakels blijft zitten.
Controleer spanning van je ketting af en toe
Een O ringen ketting moet ook gesmeerd worden
Maar een ketting loopt over je tandwielen heen om je achterwiel aan te drijven. En doordat je ketting over je tandwielen heen loopt ontstaat er wrijving.
Voorkom vroegtijdige slijtage van je kettingset door goed te smeren. Spuit je ketting regelmatig in met kettingvet om de wrijving te verminderen.
Je kan een ketting ook af en toe reinigen maar doe dit nooit met ketting ontvetter.
De middelen die je gebruikt om te ontvetten zijn vaak agressief en tasten je rubber o-ringen aan.
Let op kromme tanden bij de tandwielen
Gebruik geen ontvetter voor je ketting
Ketting onderhoud is een belangrijk onderdeel van onderhoud. De ketting is een van de belangrijkste onderdelen bij motorren.
Dit doe je door kettingvet op je ketting te spuiten. Een simpel klusje wat iedere motorrijder regelmatig doet maar o zo belangrijk voor het behoud van je ketting.
Spuit het vet wel aan de binnenkant van de ketting en niet ergens aan de buitenkant.
Als je dit doet kijk je natuurlijk gelijk even naar de conditie van je ketting.
Staat mijn ketting niet te strak of juist te slap ? De ketting van weg motorfietsen mogen ongeveer 2 cm op en neer bewegen. Met 2 cm spelling heb je de juiste spanning.
Een off road motor heeft meer ketting speling nodig vanwege de langere veerwegen
Met off road motoren meer kettingspeling
De speling van 2 cm is nodig omdat het achterwiel bij inveren op en neer beweegt. Iedere keer als de achterkant in veert gaat de ketting iets strakker staan.
Je snapt wel dat een ketting die geen speling heeft bij inveren veel te strak gaat staan.
Bij een off of allroad motorfiets is die speling vaak meer omdat de veerwegen langer zijn. Het achterwiel veert verder in waardoor variatie in kettingspanning groter is.
Om te zorgen dat de ketting toch op spanning blijft hebben off the road motorfietsen vaak een extra kettingwiel of steunwiel.
De veerweg bepaald de spanning van de ketting
ketting onderhoud is niet overbodig
Dit extra ketting of steunwiel zorgt ervoor dat de ketting op spanning blijft als het achterwiel niet ver in veert.
De kans op beschadigen van de uitgaande as en overmatige slijtage van je ketting neemt op deze manier toe. Kettingonderhoud is een belangrijk onderdeel van het totale motor onderhoud.
Bij een te strak staande ketting heb je ook nog kans op het beschadigen van de uitgaande as of de oliekering bij die as.
Een te slappe ketting kan teveel op en neer bewegen tijdens het rijden. Bij accelereren word de ketting plotseling strakker getrokken.
Zodra je je gas loslaat gaat je ketting weer slapper staan om weer aangetrokken te worden bij accelaratie.
Controleer je ketting spanning
Deze beweging kan voor extra slijtage van je ketting zorgen en de levensduur van dit onderdeel aanzienlijke verkorten.
Bovendien kan een te slap staande ketting onder het rijden gaan klapperen (snel op en neer bewegen). Ook dit kan voor overmatig slijtage van je ketting zorgen.
Over slijtage gesproken. Het is ook zaak dat je zo af en toe eens controleert of je ketting niet versleten is.
Dit kan je doen door aan de onderkant tegen je ketting aan te drukken. Tegelijkertijd te probeer je de ketting van je achtertandwiel af te trekken.
En als je nou toch je kettingset controleert, kijk dan ook even naar de tandwielen van je voor en achter tandwiel.
Controleer je ketting af en toe op slijtage
Verbogen tanden wijzen op slijtage
De tanden van horen recht omhoog te wijzen en er horen geen scherpe punten op te zitten.
Als de tanden duidelijk naar voren wijzen dan is dat het teken dat je kettingset versleten is.
Als je je ketting los krijgt van je tandwiel dan is ketting aan het slijten. Als je je ketting wil vervangen, vervang dan gelijk de gehele set.
Het inspecteren van dit soort zaken zijn de eerste stappen naar het zelf onderhouden van jouw motorfiets.
Zelf motoronderhoud plegen is de manier om meer te genieten van je motorfiets en om geld uit te sparen. Gebruik bij het vervangen van onderdelen het liefst de originele motorfiets onderdelen.
Maar zelf motoronderhoud plegen gaat natuurlijk veel verder dan alleen maar je motorfiets inspecteren. Lees hier meer over in het volgende deel.