Motorolie verversen van drysump systemen.

Of je nou een motorfiets met wetsump of drysump oliesysteem hebt, tijdig verversen van de motorolie blijft belangrijk. Er zijn mensen die beweren dat olie verversen niet nodig is maar dat is onzin. Olie moet tijdig ververst worden alleen zitten er verschillen in het verversen van drysump en wetsump systemen. 

Motorolie verversen is eerst warm rijden.

Bij een motorfiets met een zogenaamd [intlink id=”933″ type=”post”]drysump smeersysteem[/intlink] rij je ook eerst de motorfiets warm om de olie op temperatuur te krijgen. Draai ook hier de aftap plug van het motorblok los en laat de hete olie er uit lopen.

Bij motorfietsen met een drysump smeersysteem moet ook de aparte olietank worden afgetapt. Deze zit of in het frame of er is een aparte olietank gemonteerd.

Vervang ook hier het oliefilter en reinig de binnenkant van het filterhuis. Draai de olie aftapplug weer in het blok en ook in de olie tank en zorg dat deze goed vast zitten. Vergeet hierbij niet een nieuwe afsluitring voor de olie aftapplug te monteren.

De nieuwe olie vul je bij via de olietank en niet via het blok zelf. Het kan zijn dat je niet alle benodigde olie in een keer in de olietank krijgt omdat er ook een deel van de olie in het blok zit.

drysump

Kosten olie verversen drukken door het zelf te doen. 

Een Drysump systeem moet ontlucht worden

Als de olietank vol zit maar je hebt nog niet alle benodigde olie bijgevuld kan je de motorfiets even kort stationair laten lopen zodat er olie door het motorblok gepompt wordt.

Nu is je tank gedeeltelijk leeg en kan je de rest van de olie bijvullen. Hou je aan de voorgeschreven hoeveelheid olie. Vul je de tank met meer olie dan nodig, dan is er kans dat het blok olie doorlaat bij verschillenden pakkingen omdat de druk te hoog wordt.

 Zodra je klaar bent met het vullen van de juiste hoeveelheid olie en je hebt alle aftappluggen weer goed vastgedraaid en het filter is vervangen kun je het drysump systeem ontluchten.

Ontluchten voor een drysump systeem is nodig omdat het hele drysump olie systeem onder druk functioneert. Ontluchten van het systeem kun je over het algemeen doen via een bout op het oliefilter huis.

Pas op met ontluchten vanwege de hoge druk

Draai dit voor een deel los en start de motorfiets. Zorg er voor dat je de motor gemakkelijk kunt uitschakelen, want de olie wordt met flinke druk via het boutje door het filterhuis naar buiten gespoten.

Als je de olie hebt ververst, het systeem hebt ontlucht en alles weer goed hebt vast gedraaid kun je gaan proefrijden. Peil na een proefrit de stand van de olie nog een keer goed voordat je een lange afstand gaat afleggen.

Welke motorolie je neemt is weer een heel andere discussie en daar zijn de meningen ook flink over verdeeld. Het is hoe dan ook zaak dat je op tijd ververst.

Olie peilen met drysump systemen doe je ook anders dan bij wetsump, hierover meer in een ander artikel.

Opmerkingen

comments