Motorfietsen zijn eigenlijk nooit helemaal perfect

Iedereen kent het wel, je kan een nieuwe motorfiets kopen en weet al in welk segment je wil gaan zoeken. Als je al een tijdje rijdt dan weet je in ieder geval in welk segment je wil gaan zoeken. Je kijkt naar vermogen, koppel gewicht en de avontuurlijke eigenschappen. En dan heb je je keuze gemaakt maar is de motorfiets van jou keuze dan ook perfect of wil je sommige dingen toch anders ?

Perfecte motorfietsen, bestaan die ?

Als je veertig jaar geleden een nieuwe motorfiets wilde kopen had je niet veel keuze. Je kocht een 2,3 of viercilinder en je kon tot 1000 of 1200 cc gaan.

Over het algemeen kon je kiezen uit een of twee kleurstellingen en dan had je het wel gehad.

Tegenwoordig is er een overweldigende keus aan gemotoriseerde tweewielers en er is bijna geen motorfiets die niet voldoet aan iemands verwachtingen.

Voor de mensen die hun motorfiets puur willen hebben is er de naked bike in verschillende soorten en maten. NMW, Honda, Ducati of Yamaha, ieder zichzelf respecterend motormerk heeft wel een naked in zijn assortiment.

 

Motorfietsen

Tot begin jaren 90 waren alle motorfiets vrij basic

De Ténéré 700 is zeker niet perfect

Wil je een ranke alleskunner dan is er de Ténéré 700. Of je zoekt iets met net wat meer vermogen en koppel en kijkt naar de CRF1000 Africa Twin van Honda of de Suzuki V-strom DL1000.

Voor iedere motorwens is er iets te vinden zou je zeggen alleen is het nooit perfect. Er valt altijd wel iets te verbeteren, te verfraaien of beter op maat te maken aan een motorfiets.

Fabrikanten doen er alles aan om het hun klanten naar de zin te maken en soms lukt dat best maar niet altijd voor 100%.

Neem bijvoorbeeld de Ténéré 700. De Ténéré 700 van Yamaha is gepresenteerd als de ultieme adventure motorfiets en voor deel klopt dat ook.

 

Ténéré 700

Een fikse ” zit alles in de weg” uitlaat op de Ténéré 700

Saaie degelijkheid of gewoon voldoende ?

Je zou ook bijna zeggen dat het een perfecte machine is, alleen denkt niet iedereen daar hetzelfde over.

Het gewicht is om te beginnen spectaculair laag voor een twee cilinder met 74 pk, dat is zeker. Alleen is 74 pk en 68 nm niet spectaculair te noemen.

Je voelt niet echt de sensatie die je voelt bij een motorfiets met bijna 100 nm koppel en dat is best een gemis.

De T7 trekt vanuit ieder toerental lineair door en voor off the road motorfietsen is dat ook wenselijk maar het zorgt ook voor een soort saaie degelijkheid.

 

Ténéré 700

Een prima blok met zeer lineair vermogens afgifte.

16 of 23 liter is best een verschil

Niet dat de Ténéré 700 echt saai is, je mist alleen net die extra kik. Wat ik zelf ook anders zou willen zien is de tank inhoud.

Yamaha heeft het dan wel over een grote 16 liter tank maar echt veel is 16 liter niet. De oude XT660Z  Ténéré kan 23 liter meenemen.

Veel liever had ik een tank gezien waar tenminste 20 liter brandstof in kon voor een groter actieradius.

De Ténéré 700 is dan wel erg zuinig volgens de mensen die er een hebben maar ik had het toch liever anders gezien.

De T7 is een pure adventure motorfiets, dan kan je zien aan de veerwegen en de grote van de wielen.

 

Ténéré 700

Een 16 liter bankje blijft wat klein voor een adventure motorfiets

Onhandige uitlaatsystemen

Wat veel van dit soort pure adventure motorfietsen ook hebben is een onhandig uitlaatsysteem.

Bij de T7 bestaat het uitlaatsysteem uit een grote zwarte pijp die hoog aan een kant naar achteren loopt.

Misschien oogt het stoer en sportief maar het is vooral onhandig, zeker als je bagage mee wil nemen.

Door het monteren van koffers wordt de Ténéré 700, net als veel andere soortgelijke modellen akelig breed aan de achterkant en dat ontsiert een motorfiets, vind ik dan.

 

XT660Z

Bagage past lekker strak op de XT660Z

Bagage problemen en oplossingen

Er zijn natuurlijk andere oplossingen dan koffers. Er zijn verschillende soorten zadel tassen die een uitgekiende vorm hebben zoals de Enduristan tassen die prima om de uitlaat heen passen alleen gaat het daar niet om.

Bij de oude XT660Z was het beter opgelost door de uitlaat strak aan weerskanten langs het frame te laten lopen.

En dan is er natuurlijk het gemis van een middenbok zoals dat bij meer adventure motorfietsen het geval is.

Terwijl een middenbok toch bijzonder handig is voor het repareren van banden en het smeren van de ketting.

 

XT660R

In dit soort situatie wil je graag een middenbok

De Africa Twin heeft aandachtspunten

De eveneens uit Japan afkomstige zwaardere tegenhanger van de Ténéré 700, de CRF1000 Africa Twin van Honda is een heel andere verhaal.

De Africa Twin lijkt de perfecte adventure motorfiets maar ook daar zijn wat zaakjes die ik persoonlijk liever anders had gezien.

De 1000 cc twin heeft met 98 pk en 98 nm koppel in ieder geval voldoende vermogen. En dat heerlijke koppel begint al bij 3000 tpm en dat is in veel gevallen echt puur genieten.

De Honda geeft bij het opendraaien van het gas veel meer de kick van het accelereren dan de Ténéré 700.

 

Africa Twin

Ook de Africa Twin heeft wat minpunten

Er kunnen altijd dingen beter.

Het rijden op de Honda is dan feest alleen zijn er toch wat zaken die ik anders had willen zien.

Zo is de volledige digitale tellerpartij van de CRF1000 slecht zichtbaar, zeker als je de zon in je rug hebt.

Kijk je tegen de zon in met je zonnevizier naar beneden dan zie je bijna niets op je teller.

Logisch ook als je de informatie bijna dezelfde kleur maakt als de achtergrond van de tellers. Dat is bij de latere CRF1100 wel beter opgelost.

Slecht afleesbaar dashboard

Als je de Africa Twin in een andere rijmodi wil zetten dan doe je dat met een knopje op het linker stuurhelft

.Alleen is het, ook weer door het dashboard, heel lastig te zien hoe het een en ander staat ingesteld.

De knopjes op de linker stuurhelft zitten ook net allemaal anders dan je van andere motorfietsen gewend ben.

Aan de voorkant van de linker stuurhelft zit bijvoorbeeld een schakelaartje waarmee je de tractie controle kan instellen.

 

Africa Twin

Veel knopjes op het stuur

Tractie controle is eigenlijk onzin

Normaal gesproken zit daar de grootlicht sein schakelaar, die nu ergens bovenop de linker stuurhelft zit.

En ook dat is een puntje, de twin heeft iets van 7 verschillende rijmodi ’s terwijl de Ténéré 700 er geen een heeft. De T7 heeft ook geen tractie controle en heeft die ook helemaal niet nodig met 74 pk.

De Twin met net geen 100 pk zou wat mij betreft ook wel zonder ingewikkelde tractiecontrole kunnen. Met 100 pk heb je geen tractie controle nodig al denken veel mensen daar anders over.

De Honda mist net als de Yamaha ook een middenbok en dat is toch echt wel een gemis. Waarom zijn er nog steeds motorfiets fabrikanten die denken dat een middenbok niet nodig is ?

 

Honda

Peilstokjes zijn toch wel van de vorige eeuw

Het gemis van de middenbok

Een middenbok is toch verdomde handig voor als je je ketting wil smeren of als je een keer een lekke band hebt.

Het is allemaal te koop op de after-market maar daar gaat het natuurlijk niet om.

Een middenbok hoort gewoon op een motorfiets te zitten, net als kijkglaasjes overigens……huh kijkglaasjes?

Oliepeilen hoort ook bij motorrijden en dus doen we dat regelmatig.

Bij veel motorfietsen is dat reuze makkelijk gemaakt door het plaatsen van een venstertje in het carter van het motorblok waardoor je het olieniveau ziet.

 

Honda

De kleurstelling van het blok, mooi of niet dat is een kwestie smaakverschil

Gemiste kans voor Honda ?

Honda vond dat waarschijnlijk net te veel gemak en liet het kijkglaasje achterwege, een gemiste kans ?

De Ténéré 700 heeft zo’n venstertje maar de Africa Twin dan weer niet en dat is best een gemis.

Het zijn van de kleine dingen die een motorfiets net weer wat completer maken.

Tja er val altijd wat te zeuren natuurlijk maar desondanks zijn zowel de Ténéré 700 als de CRF1000 Africa Twin prima motorfietsen waar je veel plezier aan kan beleven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.