Ruim veertig jaar geleden begon ik met motorrijden en dat ging in die tijd allemaal een beetje anders dan nu. Motorfietsen waren anders en minder goed dan nu. Verhalen als, vroeger was alles beter, zijn onzin. Het idee dat motorfietsen van nu minder goed zijn dan motorfietsen van 40 jaar geleden moet maar een voorgoed ontzenuwd worden.
Motorrijden is leuker geworden
Ik kocht mijn eerste motorfiets eind jaren 70 van de vorige eeuw. Ja ik ga al een tijdje mee en zo ook mijn motorfiets ervaringen. Je kocht in die tijd een motorfiets waar vooral helemaal niets bijzonders op of aan zat.
Een motorfiets was een blok met twee wielen en een zadel, meer was het niet. En zo’n ongenuanceerd ding was ook nog eens niet perfect.
Kocht je een motorfiets nieuw bij de dealer dan was je er nog niet. Je had geen bescherming tegen de wind en nagenoeg geen bagage mogelijkheden. Motorrijden was toen nog puur, hoor je nog wel eens.
Maar stel je eens voor, je koopt een 750 cc motorfiets met bijna 70 pk en je hebt geen enkele bescherming tegen de rijwind, dat viel in die tijd zeker niet mee.
Vering is belangrijk voor prettige wegligging
De wegligging was soms dramatisch slecht
Dat niet alleen, de meeste motorfietsen hadden zeer slechte wegligging door slappe frames en vering en niet echt goed werkende remmen.
Met de remmen uit die tijd kwam je tot stilstand maar echt indrukwekkend was het niet.
Begin jaren 80 begon daar verandering in te komen en werden motorfietsen beter uitgerust.
Sommige motorfietsen werden standaard uitgerust met kuipen en koffers om voor wat meer comfort te kunnen zorgen en er was meer aandacht voor de wegligging.
Een oude Honda CB750 met origineel motorblok op Wheels and Waves.
De motorervaring verbeterde
Motorrijden werd prettiger alleen waren we er nog niet. Je zat beter beschermd tegen de wind en je kon wat bagage meenemen meer niet en je kon prettiger door een bocht komen.
Voor een prettige motorervaring heb je meer nodig dan bescherming tegen de wind en bagage mogelijkheden.
Goed weggedrag is belangrijk voor prettig motorrijden en dat was bij motorfietsen van veertig jaar geleden niet vanzelfsprekend.
In veel gevallen betekende dit andere vering en in sommige gevallen werden er zelfs achter bruggen en complete frame’s vervangen.
Een BMW uit de jaren 60, zoals ze vroeger gemaakt werden.
Goede wegligging was niet alles
Als je de wegligging op orde had was het nog zaak de motor zelf goed af te stellen want ook daar gold geen vanzelfsprekendheid.
Motorfietsen van 40 jaar geleden waren nog uitgerust met carburateurs en carburateurs hadden een zekere vorm van onderhoud nodig.
De sproeiers, die onderin de vlotterkamers van de carburateurs zaten, moesten de juiste grote hebben anders kreeg een motor te veel brandstof.
En dan was je er nog niet want ook de hoogte van de vlotter is belangrijk. De vlotterhoogte bepaalt de voorraad brandstof die er in de vlotterkamer zit.
Een hypermoderne GL1800 met hydraulische kleppen en injectie, zeer onderhoudsvrij.
De afstand tussen contactpuntjes
Te veel brandstof kan voor overlopen van je carburateur zorgen en een te hoog brandstof verbruik.
Gaan we nog verder terug in de tijd dan speelt ook de afstelling van je ontsteking mee.
De juiste afstand tussen de puntjes moest kloppen en natuurlijk zorgde je ervoor dat de contactpunten op tijd open en dicht gingen.
Het zijn allemaal zaken uit het verleden natuurlijk. Bij moderne motorfietsen wordt alles elektronisch geregeld en hoef zo goed als niets meer af te stellen.
De elektronica van de oude GL1000 zat onder de dummytank
Vroeger was alles beter
Zijn moderne motorfietsen dan onderhoudsvrij? Nee natuurlijk niet. Er moeten af en toe kleppen gesteld worden.
Er moeten vloeistoffen zoals olie, rem en koelvloeistof vervangen worden etc.om een complexe technische machine goed te laten blijven functioneren.
Er is over het algemeen wel veel minder onderhoud nodig voor motorfietsen maar helemaal onderhoudsvrij zijn moderne motorfietsen niet en dat zal ook niet zo snel gebeuren.
De opmerking dat vroeger alles beter was gaat dus niet op, vroeger was zeker niet alles beter.