Motorfietsen verboden, dat hoor je steeds vaker.

Motorrijders zijn over het algemeen levensgenieters. Dat blijkt uit het feit dat wij als motorrijders plezier winnen hebben terwijl we ons verplaatsen. Alleen klinkt verplaatsen dan weer een beetje te zakelijk maar het klopt wel. De meeste mensen verplaatsen zich liever lui en gemakkelijk met een auto en daar is niets mis mee, alleen is het minder genieten. Overheden lijken iets tegen al dat genieten te hebben want je hoort steeds vaker dat motorrijden verboden wordt.

Zijn motorfietsen grote vervuilers ?

Het begint met mensen die roepen dat motorrijden erg gevaarlijk is en dat het maar verboden moet worden. Ja dat hoor je af en toe echt. Motorrijden is natuurlijk risicovol maar dat is skiën, wielrennen en autorijden ook.

Maar om de een of andere reden moet de nadruk altijd op motorrijden liggen. Motorrijders krijgen vaker ongelukken en dat kost de samenleving geld is het argument.

Dat roken, ongezond eten en veel drinken ook zorgkosten met zich mee brengen daar hoor je dan weer veel minder over. Het zijn de mensen die een hekel aan motorrijders hebben die dit soort dingen blijven roepen.

Het benadrukken van de “gevaren” van het motorrijden is voor sommige haters echter niet voldoende want er worden nu weer nieuwe wapens uit de kast getrokken.

 

Motorfietsen

De Yamaha MT07 behoort tot de zuinigste motorfietsen van dit moment

Motorrijden is slecht voor het milieu

Motorrijden zou namelijk erg slecht voor het milieu zijn, ja alleen motorfietsen blijken nu ineens slecht te zijn voor het milieu de rest van het verkeer niet.

Uit een twijfelachtig onderzoek van TRUE (The Real Urban Emissions Initiatief) blijkt dat motorfietsen vervuilender zijn dan al het overige verkeer.

Het rapport is gepubliceerd door het ICCT, (The International Council off Clean Transportation) en bevat een aantal grote fouten.

Om te beginnen worden nieuwe en oude motorfietsen vergeleken met de norm die voor de nieuwste auto’s geldt. Dat geeft natuurlijk een vertekend beeld van de werkelijkheid.

 

Motorfietsen

De Tracer 700 met het zuinige MT07 blok, slecht voor het milieu ?

Voor motorfietsen geld de Euro 4 norm

Nieuwe automobielen zijn schoner dan nieuwe motorfietsen en dat komt voor een groot deel door Europese regels. Automobielen moeten nu al aan de Euro 5 norm voldoen terwijl voor motorfiets de Euro 4 norm nog geldt.

Logisch natuurlijk want er zijn immers veel meer automobielen dan motorfietsen op de weg.

Tegelijkertijd kreeg de auto industrie meer tijd dan de motorfietsen industrie om van Euro 4 naar Euro 5 over te gaan, de Europese commissie is dus verre van consequent.

Om even aan te geven hoe die verhoudingen liggen het volgende. In 2019 stonden er in Nederland 12,5 miljoen wegvoertuigen geregistreerd in Nederland waarvan 656.000 motorfietsen.

 

Kawasaki 900

Een 900 cc viercilinder is voor motor begrippen een topklasse motorfiets

Zoveel motoren rijden er niet rond

Oftewel motorfietsen maken in Nederland nog geen 5,5% uit van het totaal aantal voertuigen. Dit is ook de reden dat de EU de normen voor automobielen sneller doorvoert dan voor motorfietsen.

Over het algemeen gebruiken automobielen ook meer brandstof dan motorfietsen. Een automobiel is zwaarder dan een motorfiets en heeft over het algemeen ook een grotere motor dan een motorfiets.

Het komt ook veel minder voor dat een automotor minder dan 1000 cc inhoud heeft terwijl dat bij een motorfiets veel meer voorkomt.

En lichtere motoren verbruiken minder brandstof. Dat zie je bijvoorbeeld bij de Yamaha MT07. De MT07 is een 700cc tweecilinder die makkelijk 1:25 haalt oftewel 4 liter brandstof op 100 kilometer.

 

Motorfietsen

De GL1800 is met zijn 1800 cc motor de zwaarste motorfiets tot nu toe

Minder verbruik is minder vervuiling

En minder verbruik is ook minder CO2 uitstoot natuurlijk. Er zijn natuurlijk ook veel zwaardere motorfietsen die meer verbruiken.

De zwaarste motorfiets van nu is de Honda GL1800 met zijn 1800 cc zes cilinder de zwaarste motorfiets van dit moment terwijl bij automobielen een dergelijk motor niet veel voorstelt.

Een auto als de BMW M2401 heeft bijvoorbeeld al een 3 liter motor terwijl een kleine middenklasse auto als de Opel Corsa als snel een 1,5 liter viercilinder motor heeft.

Kijk je echter naar een middenklasse motorfiets dan kom je dus uit bij een Honda NC750, een Kawasaki Versys 650 of een MT07. Een MT09 hoort al bij de zwaardere motorfietsen met zijn 900cc driecilinder.

 

Motorrijden

De NCX 750 is een met zijn 1:30 een voorbeeld van brandstof besparing

Meer motorfietsen is ook minder files

Ga je naar echt zware motorfietsen kijken, zoals bijvoorbeeld de BMW R1200RT of de R1250 GS dan praat je nog over maximaal 1250 cc en veel minder brandstof verbruik.

Voor alle hier genoemde motorfietsen geldt dat ze voorzien zijn van geregelde katalysatoren die voor minder vervuiling zorgen.

Afgezien van het lagere brandstof probleem zorgen motorfietsen over het algemeen ook voor minder file vorming.

Als 10% van de automobilisten zou kiezen voor de motorfiets als vervoersmiddel dan zou dat voor 40% minder files zorgen en dat zorgt weer voor minder vervuiling.

 

Kawasaki Versys

De Kawasaki Versys is een prima middenklasser

We doen het als motorrijders best goed

Alles bij elkaar genomen doen motorfietsen het eigenlijk best goed als we het over het milieu hebben.

Maar ondanks dat motorfietsen helemaal niet zo slecht zijn voor het milieu komen er steeds meer geluiden over de verbanning van motorfietsen.

Zo zou er een verbod ophanden zijn voor motorfietsen in Brussel omdat motorfietsen meer broeikasgassen en fijn stof zouden uitstoten.

Ook hier is weer volledig voorbij gegaan aan het feit dat er veel minder motorfietsen zijn dat automobielen.

Er wordt ook hier geen rekening gehouden met het feit dat motorfietsen over het algemeen veel kleinere motoren hebben en veel minder brandstof gebruiken. En ook hier geldt weer dat er veel minder motorfietsen in Brussel rondrijden dan auto’s.

 

motorfietsen

De Kawasaki Versys is een moderne 1000cc motorfiets.

Brussel wil minder motorrijders

Het verkeer in Brussel bestaat voor 6 % uit motorfietsen en deze 6 % is verantwoordelijk voor 0,2% van de stikstof uitstoot en 0,4% van de fijn stof uitstoot. Dus hoe vervuilend is die motorfiets in het geheel nou eigenlijk ?

Voor Amsterdam geldt hetzelfde. De hoofdstad wil vanaf 2030 de toegang voor motorvoertuigen die fossiele brandstof gebruiken verbieden en vanaf dat jaar alleen nog elektrische voertuigen toelaten in de stad.

Maar elektrische voertuigen moeten worden opgeladen en u en ik weten ook wel dat het onmogelijk is om 12 miljoen elektrische voertuigen op te laden met groene opgewekte energie.

In 2020 wil Nederland minstens 14 procent van alle energie duurzaam opwekken, dus door windmolens of zonnepanelen opgewekt.

 

motorfietsen

Bij de Honda Black bomber is weinig aan het milieu gedacht maar hoeveel rijden er daar nog van rond ?

Waar komt al die groene energie vandaan

Maar als het grootste deel van het verkeer elektrisch wordt, is dat natuurlijk onvoldoende dat geld ook voor motorfietsen.

Er zijn natuurlijk problemen met het milieu maar dat los je niet op door af te geven op de kleinste groep verkeersdeelnemers.

Het vrachtverkeer, vliegverkeer en niet te vergeten de scheepvaart hebben ook veel impact op het milieu en daar hoor je maar weinig over. Schiphol mag ondertussen doorgroeien en scheepvaart wordt niets in de weg gelegd.

Het lijkt er ook steeds meer op dat het anti motorfiets geluid prima op de politieke agenda past van bepaalde partijen omdat deze partijen weinig weerstand verwacht bij maatregelen tegen motorrijders. En of dat laatste zo is ?

10 gedachten aan “Motorfietsen verboden, dat hoor je steeds vaker.”

  1. Als je goed oplet worden motorrijders steeds meer aangewezen als zijnde grote vervuilers. De onderzoeken die gedaan worden naar vervuilende motorfietsen kloppen niet omdat er appels met peren worden vergeleken. Langzamerhand worden motorrijders door overheden steeds meer in een verdom hoekje gestopt.

  2. Waar aan voorbij gegaan wordt, is dat een heel groot deel van de vervuiling geproduceerd wordt bij de productie. En dat is dus voor auto’s zowel met een verbrandingsmotor als elektrisch vele malen hoger dan van een motor. Nog even los van het feit dat motoren relatief weinig kilometers maken (gemiddeld nog geen 4K km per jaar) en ook nog eens vrij lang meegaan.

  3. Verval niet zelf in de hokjes geest waar de bestuurders last van hebben.
    Neem de scheepvaart, daar gebeurt wel degelijk wat. Bijv. In de vorm van maalstroom als ze in de haven liggen en o.a dit jaar van kracht gegaan schonere brandstof.
    Als we willen dat ándere genuanceerder over de motoren denken moeten we zelf ook de nuance hoog houden en niet met loze kreten komen.

  4. Zwaarste motorfiets 1800cc ???
    Mijn xv1900 rijdt al 16 jaar in de rondte hier hoor …

  5. We zouden de overheid eens af moeten rekenen op de acties van enkele uit hun partij-en….
    Neen over de kam scheren word bewust met een doel in zicht gedaan, bah !

  6. Ook ik ben een fanatiek motorliefhebber. Toch wil ik wat kritische kanttekeningen plaatsen bij je artikel. Motoren wegen met bereider zo ongeveer 20% van een auto met één persoon. Dan moeten milieubewuste fanatieke motorrijders toch niet willen dat hun motor meer vervuilt dan die auto van 1500kg! Weinig ambitieus dat partijen als Honda, Suzuki en BMW niet uit eigen beweging zo’n doel omarmen. Ik denk dat Brussel en weggebruikers snel heel anders naar motoren kijkt als we dit doel als motorrijders zouden steunen en afdwingen. Ik ben bereid om fors meer voor mijn motor te betalen als dit doel wordt gehaald. Maar welke producent biedt nu uit eigen beweging een ‘milieu pakket’ aan? Het lijkt er eerder op dat ze liever gaan tegen hangen.

  7. Of we nu willen of niet maar het ziet er naar uit dat we binnen nu en 20 jaar nog weinig benzine motoren hebben rijden.
    De elektrische motorfiets is in opkomst en gaat met een ras tempo de wegen veroveren.

  8. Afgezien van het feit dat de emissienormen niet vergelijkbaar zijn (gelukkig met euro4 al andere test dan voor auto’s), zijn we vergeten dat tijdens de kredietcrisis 2 emissiestappen zijn samengevoegd om kosten te besparen ? inderdaad voor de kleinere aantallen motorfietsen dan auto’s. Euro4 (2014) en 5 (2017) zijn toen samengevoegd met euro 5 naar voren getrokken, en heette euro 4 (2016), want immers na euro3. De huidige euro 5 van 2020 was dus eigenlijk bedoeld als euro 6, zelfde als nu voor auto’s (die waren echter inderdaad al eerder namelijk in 2013, dat ging verder met eur06d etc., euro 7 komt eraan), ze hadden “gewoon” de naam euro4 over kunnen/moeten slaan.

  9. Ik ben het met dit verhaal dus niet eens. Motoren zijn grote vervuilers, en dat blijft zo zolang er lui zijn die in beginsel al meteen een andere uitlaat monteren waardoor de verbranding veel slechter word. Vervuiling in de zin van lawaai is ook vervuiling zoals die bedoeld word. Ik heb zelf ook een motor dus ben geen hater. Motorrijders zitten ook de hele dag gas te geven iets wat je als automobilist niet doet. Om een lang verhaal kort te maken. We verpesten het zelf, vanaf 2025 met de euro 7 norm is het einde in zicht van de verbrandingsmotor…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.