Motorfietsen schijfremmen en onderhoud

Ik denk dat iedere motorrijder en automobilist het eens is met het feit dat remmen erg belangrijk zijn. En terwijl veel mensen het afremmen van een motorfiets als iets vanzelf sprekends zien, is dat het niet. Want ook remmen hebben onderhoud nodig om goed te kunnen blijven werken.

Remblokken slijten nu eenmaal

[intlink id=”2694″ type=”post”]Moderne remsystemen met ABS, dubbele remzuigers en geventileerde schijfremmen.[/intlink] Dit soort  remschijven zorgen voor een steeds betere vertraging.

Remschijven worden heet en moeten gekoeld worden door rijwind. Als schijven te warm wordt vertragen ze minder. Als remschijven erg warm worden kunnen zelfs krom gaan staan.

Een kromme remschijf kan niet meer goed tussen de remblokken door lopen waardoor deze kan vastlopen.

Als een remklauw gaat vastlopen in de remklauw dan is de kans op blokkerende remmen groot. De gevolgen van het vastlopen van een remschijf kunnen catastrofaal zijn.

Blokkerende remmen remmen zijn gevaarlijk

Bovendien kunnen kromme remschijven je remklauwen beschadigen .vanwege de onbalans die er in de kromme schijven zit.

En een rem die plotseling blokkeert bij hoge snelheid kan voor levensgevaarlijke situaties zorgen.

Remsystemen moet dus koel blijven om te kunnen functioneren maar dat is lang niet alles.

Ook als remsystemen koel blijven is het zaak dat deze systemen goed onderhouden worden.

Remmen vervangen is nodig

Niet dat remmen veel onderhoud vergen maar er zijn toch zaken waar goed opgelet moet worden.

Om te beginnen is het natuurlijk zaak dat je de slijtage van je remmen in de gaten houdt, want ook schijfremmen slijten natuurlijk.

Zodra jij als bestuurder in je rem knijpt of op het rempedaal trapt activeer je het remsysteem. Klinkt logisch natuurlijk maar er gebeurt natuurlijk nog veel meer.

Door middel van een hydraulisch systeem  druk je remblokken met remvoering tegen de remschijf aan.

Daardoor veroorzaak je wrijving tussen de blokken en remschijf.  De blokken en remschijf halen energie en dus snelheid uit het voertuig.

Die energie die je uit je motorfiets haalt door te remmen wordt omgezet in warmte.

remblokken

Duidelijk versleten remmen

Niet alleen je remblokken slijten.

Door de wrijving optreed bij het remmen slijten zowel de remschijf als de blokken. Het is hierbij de bedoeling dat de blokken harder slijten dan de remschijven.

Dit is belangrijk omdat remblokken nu eenmaal eenvoudiger en goedkoper te vervangen zijn dan remschijven.

Zelf remblokken vervangen is overigens geen zware klus maar zorg wel dat je weet wat je doet.

Je kunt bij het vervangen van remblokken altijd kiezen voor hardere blokken, die langer mee gaan. Gesinterde remblokken inremmen is overigens wel belangrijk.

Remschijven zullen door gebruik altijd beschadigd worden. Er komen krassen in de schijf die het oppervlakte minder glad maken.

schijfremmen

Slijtage van de remschijf zorgen voor slechte passing van de blokken op de schijf

Nieuwe blokken inremmen

Niets bijzonders want dat hoort. Nieuwe remblokken zullen de vorm van het oppervlakte van de schijf moeten overnemen.

Oftewel de remblokken moet inslijten op oppervlakte van de schijf. Doe je dat niet, dan maakt de nieuwe remblok niet overal contant met de schijf.

Het functionele rem oppervlak wordt dan minder. Hierdoor moet je meer kracht zetten om voldoende remvermogen te generen.

De remblokken worden dan op sommige plaatsten te warm waardoor deze kunnen verbranden. Als dit gebeurt dan verglazen de remblokken en dat kost remvermogen.

Gesinterde remblokken

Dit zijn remblokken die gemaakt zijn door kleine snippers metaal. Denk hierbij aan brons of koper.

Onder hoge druk en temperatuur worden deze materialen samengeperst. Hierdoor ontstaat er een solide massa dat veel weerstand biedt.

Gesinterde blokken zijn harder dan organische remblokken waardoor er meer kracht gezet moet worden met remmen.

Tevens zorgen gesinterde remblokken ervoor dat de remschijven eerder slijten omdat de remblokken van harder materiaal zijn.

 

Remblokken gesinterd of organisch

Organisch materiaal is zachter

Organische remblokken zijn gemaakt van cellulose achtige materialen, dit is een soort gemalen karton.

Het cellulose materiaal wordt door een bindmiddel op basis van fenol bij elkaar gehouden.

Dit zorgt weer voor een hitte bestendige hars dat harder wordt onder hogere temperaturen.

Vroeger werd Asbest gebruikt in remblokken maar sinds bekend is dat Asbest een kankerverwekkende stof is, wordt dit niet meer gebruikt.

Nieuwe remblokken moeten inslijten op de schijf.

Blokken vervangen is goedkoper dan remschijven

Organische remblokken hebben een hogere wrijving dan de gesinterde remblokken waardoor dit soort remvoering voor beter vertraging zorgen maar wel harder slijten.

Maar zoals ik al zei, het is makkelijker en goedkoper om je remblokken te vervangen dan je remschijven. Schijfremmen vervangen is een kostbare zaak.

Het is overigens zaak je remblokken tijdig te vervangen om extra slijtage te voorkomen.

Als je ziet dat je remvoering dunner wordt dan een millimeter of 3 dan moet je je blokken vervangen.

Voorkom schade aan je schijven

Voorkom te allen tijde dat je remvoering geheel versleten is en je met staal op staal remt want.

Met staal op staal remmen is funest voor je remschijven.  Bovendien gaat je remvermogen flink achteruit met versleten remblokken.

Motorfiets remschijven vervangen is een dure aangelegenheid. Probeer  het vervangen van remschijven zolang mogelijk uit te stellen.

Gebruik zachtere remblokken die je wellicht sneller moet vervangen maar dit scheelt in het vervangen van remschijven.

Opmerkingen

comments