1: Motorfietsen met veel vermogen hadden vaak slechte wegligging

Er was een tijd dat wegligging voor motorfietsen niet zo heel belangrijk was, ja je moest zonder brokken een bocht kunnen maken maar dat was het dan ook. Het ging voornamelijk om de rechtdoor snelheid die je met je motorfiets kon halen.

Veel vermogen slechte wegligging

De snelheden van motorfietsen lagen in de jaren 50 ook nog niet zo hoog, net als bij auto’s trouwens en dus viel slechte wegligging minder op.

Er werd in die tijd nog nauwelijks aandacht besteed aan het nut van goede vering. Ja auto’s en motorfietsen hadden vering maar veel stelde het niet voor.

Want een voertuig met veren garandeert nog niet dat het voertuig bestuurbaar blijft. Bij vering hoort namelijk demping want zonder demping werkt vering wel heel vervelend.

Bij relatief lage snelheden valt slechte wegligging natuurlijk veel minder op dan bij hogere snelheden. En dus werd daar nauwelijks aandacht aan besteed.

De concurrentie tussen motorfiets en automobiel

Als we terug gaan naar de motoren uit de jaren 40 en 50 van de vorige eeuw bijvoorbeeld zien we dat stuurcapaciteit nog geen echte prioriteit had.

Fabrikanten hielden zich voornamelijk bezig met het produceren van standaard motorfietsen.

Snelheid en prijs waren meer van belang. De motorfiets industrie concurreerde ook voornamelijk met de automobiel industrie.

De grootste motorfiets fabrikanten hadden het in de jaren 50 overigens behoorlijk moeilijk vanwege de komst van de scooter en de moderne lichte auto. De motorfiets was duidelijk uit de gratie gevallen.

wegligging

Een Suzuki GT500 was een motorfiets waarbij nog niet veel aandacht aan de wegligging was besteed.

Jongeren kregen weer interesse

De motorfiets en de automobiel kwam voort uit de oorlogsindustrie. Grote wapenfabrieken die voertuigen en vliegtuigen bouwde voor de strijd tegen de Nazi’s moesten de fabrieken voor iets anders gebruiken.

De 2e wereldoorlog was afgelopen en dus nam het werk voor bijvoorbeeld vliegtuigbouwers flink af.

Om de klappen van de verminderde vraag naar oorlogstuig op te vangen begonnen vliegtuigbouwers scooters te bouwen.

De motorfiets industrie had het dus moeilijk door de opkomst van de auto en de scooter maar jongeren kregen nieuwe interesse in de motorfiets.

Het ging vooral om topsnelheid

Jonge mensen waren vooral geïnteresseerd in de rechtuit snelheid die een motorfiets kon halen.

Een motorfiets was in die tijd pas populair als de magisch grens van 100 mijl 160 (kmuur)  er mee bereikt kon worden en dat vergde vermogen.

In groot Brittannië werd ingegaan op de snelheidseis door snellere een en tweecilinder motorfietsen te bouwen.

De 100 mijl kon door de meeste snelle motorfietsen wel bereikt worden maar dat ging niet altijd zonder ongelukken.

wegligging

Suzuki met Turbo en dus veel vermogen maar voor de wegligging was nog weinig aandacht

 

Met de snelheid zat het wel goed

Met de snelheid van de motorfietsen zat het wel goed maar met de wegligging en het remvermogen ging het minder.

Er werd ten eerste minder aandacht besteed aan het remvermogen en wegligging van een motorfiets en de kennis of het materiaal was er nog niet.

Hoe dan ook de wegligging van sommige motorfietsen was op zijn zachts gezegd twijfelachtig te noemen.

Motorrijden deed je voor je plezier

In de jaren 60 veranderde de motorfiets van alleen een vervoersmiddel steeds meer in een hobby object. Je ging meer voor je plezier motorrijden, met of zonder bagage.

De Japanse motorfietsindustrie sprong handig in op de “hobby motorfiets” en kwam met snellere hoogwaardige motorfietsen.

De moderne motorfiets was er een die geen olie lekte en veel vermogen en comfort had, alhoewel dat laatste nog niet echt bijzonder was.

Met het stijgende vermogen van de motorfiets waarbij bijvoorbeeld de Honda 750cc als eerste eind jaren 60 superbike de kroon spande blijft wegligging en remvermogen een ondergeschoven kindje.

De wegligging was soms ronduit gevaarlijk.

Aan de wegligging van motorfietsen wordt ook nog nauwelijks gedacht het ging vooral om vermogen en topsnelheid.

Zo was bijvoorbeeld de wegligging van de Honda CB550 en de Honda GL 1000 Goldwing ronduit gevaarlijk te noemen en niet alleen tijdens het nemen van bochten.

Rechtuit rijdend op de snelweg gingen dit soort motorfietsen soms gevaarlijk pendelen. Dit pendelen of slingeren kon voor levensgevaarlijke situaties en zelf ongelukken zorgen.

Slappe frames en slechte vering

De oorzaken van dit weggedrag lag vaak aan te slappe frames die van inferieur materiaal gemaakt waren.

De frames van de zwaardere vooral Japanse motorfiets waren niet opgewassen tegen het geweld van de pk’s van de Japanse superbike’s.

Maar niet alleen de frames waren de oorzaak van het slechte weggedrag van de superbikes van de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw.

2: [intlink id=”3103″ type=”post”]De Honda Goldwing bijvoorbeeld[/intlink]

Opmerkingen

comments