1: Motorfietsen met veel vermogen en slechte wegligging

Er was een tijd dat wegligging voor motorfietsen niet zo heel belangrijk was, ja je moest zonder brokken een bocht kunnen maken maar dat was het dan ook. Het ging voornamelijk om de rechtdoor snelheid die je met je motorfiets kon halen. In Engeland gold vooral de 100 mijl grens, meer eigenlijk niet. Of je snel kon remmen of lekker kon sturen was van onder geschikt belang. 

Veel vermogen slechte wegligging

De snelheden van motorfietsen lagen in de jaren 50 ook nog niet zo hoog, net als bij auto’s trouwens en dus viel slechte wegligging minder op.

Er werd in die tijd nog nauwelijks aandacht besteed aan het nut van goede vering. Ja auto’s en motorfietsen hadden vering maar veel stelde het niet voor.

Want een voertuig met veren garandeert nog niet dat het voertuig bestuurbaar blijft. Bij vering hoort namelijk demping want zonder demping werkt vering wel heel vervelend.

Bij relatief lage snelheden valt slechte wegligging natuurlijk veel minder op dan bij hogere snelheden. En dus werd daar nauwelijks aandacht aan besteed.

 

Motorfietsen

De BMW S 1000 RX is een voorbeeld voor een goed sturen motorfiets met veel vermogen.

De motorfiets telde niet echt mee

Als we terug gaan naar de motoren uit de jaren 40 en 50 van de vorige eeuw bijvoorbeeld zien we dat stuurcapaciteit nog geen echte prioriteit had.

Fabrikanten hielden zich voornamelijk bezig met het produceren van standaard motorfietsen.

Snelheid en prijs waren meer van belang. De motorfiets industrie concurreerde ook voornamelijk met de automobiel industrie.

De grootste motorfiets fabrikanten hadden het in de jaren 50 overigens behoorlijk moeilijk vanwege de komst van de scooter en de moderne lichte auto. De motorfiets was duidelijk uit de gratie gevallen.

 

wegligging

Een Suzuki GT500 was een motorfiets waarbij nog niet veel aandacht aan de wegligging was besteed.

Jongeren kregen weer interesse

De motorfiets en de automobiel kwam voort uit de oorlogsindustrie. Grote wapenfabrieken die voertuigen en vliegtuigen bouwde voor de strijd tegen de Nazi’s moesten de fabrieken voor iets anders gebruiken.

De 2e wereldoorlog was afgelopen en dus nam het werk voor bijvoorbeeld vliegtuigbouwers flink af.

Om de klappen van de verminderde vraag naar oorlogstuig op te vangen begonnen vliegtuigbouwers scooters te bouwen.

De motorfiets industrie had het dus moeilijk door de opkomst van de auto en de scooter maar jongeren kregen nieuwe interesse in de motorfiets.

 

Motorfietsen

De Kawasaki Versys met 120 pk en prima weggedrag.

Motorfietsen waren interessant vanwege de prijs

Motorfietsen waren in eerste instantie vooral interessant als goedkoop vervoersmiddel. De automobiel was relatief duur en de motorfiets juist niet.

Veel mensen kozen voor de motorfiets uit kosten overwegingen. Snelheid was in het begin nog niet van belang net als veiligheid overigens. Het was de tijd dat mensen met een lange leren jas en petje op de motorfiets zaten.

Motorfietsen reden ook nog lang niet zo hard dus beschermende kleding was niet nog niet zo nodig als nu.

Toen de motorfiets aan populariteit begon te winnen onder jongere werd dat wel anders. De snelheid van motorfiets nam toe net als de ongelukken met vaak dodelijk afloop.

 

Wegligging

Een klassiek snelheidsmonster met trommelremmen

Het ging vooral om topsnelheid

Jonge mensen waren vooral geïnteresseerd in de rechtuit snelheid die een motorfiets kon halen. Of die motorfiets ook een bocht om kon was niet van belang.

Een motorfiets was in die tijd pas populair als de magisch grens van 100 mijl 160 (km uur)  er mee bereikt kon worden en dat vergde vermogen.

In groot Brittannië werd ingegaan op de snelheidseis door snellere een en tweecilinder motorfietsen te bouwen. Met namen Norton en Triumph deden hun best om om de topsnelheid van hun motorfietsen te verhogen.

De 100 mijl kon door de meeste snelle motorfietsen wel bereikt worden maar dat ging niet altijd zonder ongelukken.

 

wegligging

Suzuki met Turbo en dus veel vermogen maar voor de wegligging was nog weinig aandacht

Met de snelheid zat het wel goed

Met de snelheid van de motorfietsen zat het wel goed maar met de wegligging en het remvermogen ging het minder.

De steeds sneller wordende motorfietsen waren nog uitgerust met trommelremmen die dmv een kabeltje bediend werden.

Er werd minder aandacht besteed aan het remvermogen en wegligging van een motorfiets en de kennis of het materiaal was er nog niet.

Frames werden van te dun materiaal gemaakt waardoor het weggedrag van motorfietsen nog onberekenbaar en soms gevaarlijk was.

Hoe dan ook de wegligging van sommige motorfietsen was op zijn zachts gezegd twijfelachtig te noemen.

 

Beneli

Een motorfiets met flink wat motorvermogen met trommelremmen

Het ging om de topsnelheid

In de jaren 60 veranderde de motorfiets van alleen een vervoersmiddel steeds meer in een hobby object. Je ging meer voor je plezier motorrijden, met of zonder bagage.

De Japanse motorfietsindustrie sprong handig in op de “hobby motorfiets” en kwam met snellere hoogwaardige motorfietsen.

De moderne motorfiets was er een die geen olie lekte en veel vermogen en comfort had, alhoewel dat laatste nog niet echt bijzonder was.

De Honda cb 750, de superbike van de jaren 60 en 70 had bijvoorbeeld veel vermogen maar nauwelijks wegligging. De enkele schijfrem voor en trommelrem achter waren nauwelijks voldoende om af te remmen.

 

Motorfietsen

De Honda CB750 four in aangepaste versie op het Wheels and Waves in Biarritz.

De wegligging was soms ronduit gevaarlijk.

Aan de wegligging van motorfietsen werd ook nauwelijks gedacht in die tijd het ging vooral om vermogen en topsnelheid. Dat al die snelheid in goede banen geleid moest worden was een ander verhaal.

Zo was bijvoorbeeld de wegligging van de Honda CB550 en de Honda GL 1000 Goldwing ronduit gevaarlijk te noemen en niet alleen tijdens het nemen van bochten.

Rechtuit rijdend op de snelweg gingen dit soort motorfietsen soms gevaarlijk pendelen. Dit pendelen of slingeren kon voor levensgevaarlijke situaties en zelf ongelukken zorgen.

Die ongelukken gebeurde dan ook met motorfietsen als de Honda Goldwing en soms met motorfietsen als de BMW R100 Rs en Kawasaki Z 1300.

 

De HP4 is de ultieme sport motorfiets en een potentiële topsnelheid van 300 km/uur.

Slappe frames en slechte vering

De oorzaak van slecht weggedrag lag vaak aan te slappe frames die van inferieur materiaal gemaakt waren. Frames waren te dun en waardoor er beweging kon ontstaan in het frame.

De beweging die in het frame ontstaat zorgt voor het slingeren van de motorfiets en dus de mindere wegligging. De vaak inferieure vering versterkt de slingering die dan optreed.

De frames van de zwaardere vooral Japanse motorfiets waren niet opgewassen tegen het geweld van de pk’s van de Japanse superbike’s.

Maar niet alleen de frames waren de oorzaak van het slechte weggedrag van de superbikes van de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw.

De wegligging van de Honda GL1000

Zo was bijvoorbeeld de in 1975 uitgekomen Honda GL1000 Goldwing op de snelweg behoorlijk lastig in toom te houden.

De 1000 cc viercilinder had ruim 90pk en dat was veel voor die tijd en de topsnelheid loog er ook niet om.

Maar de Honda Goldwing kon op een gevaarlijke manier onbestuurbaar worden doordat de motorfiets oncontroleerbaar ging pendelen bij hogere snelheden.

Pendelen door een slap frame

Dit pendelen ontstond doordat er in het frame, dat niet stijf genoeg was beweging ontstond. Door de snelheid werd de beweging in het frame versterkt waardoor de GL 1000 levensgevaarlijk werd.

Mede door de kwalitatief slechte voor en achtervering werd het pendelen erger en ging over in oncontroleerbaar slingeren.

De voor en achtervering waren ook duidelijk niet in staat de oneffenheden voldoende te dempen en gaven de bewegingen door aan het frame.

Daar kwam nog bij dat het rijwiel gedeelte van motorfietsen die tot halverwege de jaren 80 werden gemaakt veel te licht was uitgevoerd.

Schokdempers vervangen was niet de oplossing

De meeste Honda’s waren bijvoorbeeld uitgerust met achtervering van het merk FVQ. De naam FVQ stond voor Full Variable Quality.

Volgens Honda pasten de schokdempers zich automatisch aan, aan de belasting van de motorfiets.

In de praktijk bleken de schokdempers volledig ontoereikend en kregen vaak de naam fietspompen mee. De FVQ dempers werden vaak vervangen voor vering van het merk Koni of Marzocchi.

Maar met het vervangen van de schokdempers was het probleem nog niet opgelost want de voorvering van veel motoren in die tijd zorgde ook voor een slechte wegligging.

De voorvering van de soms zeer snelle motorfietsen waren veel te licht uitgevoerd. Een goed voorbeeld daarvoor was bijvoorbeeld de Honda CBX en de Kawasaki 1300

 100pk met te dunne voorvork

Beide zes cilinder motorfiets met meer dan 100 pk waren nog steeds uitgerust met dezelfde standaard vering en veel te licht frame.

De te dunne veerpoten van snelle motorfietsen bleven niet stabiel en vervormden bij snelle ritten en vooral als er lengterichels in het wegdek zaten.

Motorrijders uit die tijd probeerde van alles om de problemen rondom de soms erbarmelijk slechte wegligging op allerlei manieren op te lossen.

Zo werden er andere schokdempers gemonteerd en werd in veel gevallen de voorvering aangepast.

De voorvering werd vaak verstevigd met zogenaamde voorvork stabilisatoren die de beiden voorpoten onderlig verbonden.

Tijd voor verandering

Door deze verbinding werd de voorvering stabieler en stijver waardoor de stabiliteit van de motorfiets verbeterd werd.

De beide voorpoten die verbonden waren door de bovenste twee kroonplaten en het voorwiel werd wel stijver waardoor er minder beweging was in het geheel maar het bleef behelpen.

Want ook de achterbrug van veel motorfietsen uit die tijd was te flexibel voor het steeds hoger wordende vermogen.

Te lichte achtervorken gecombineerd met stereo schokdempers van slechte kwaliteit zorgde voor nachtmerrie achtige situaties die niet zelden slecht afliepen.

Schokdempers vervangen kosten was dan ook een veelgestel vraag die dealers veel te horen kregen. Het was tijd voor verandering.

4 gedachten over “1: Motorfietsen met veel vermogen en slechte wegligging”

  1. De stijfheid van het motorfiets frame heeft dit ook te Maken of je de combinatie van topkoffer en zijkoffers kan instalaren. Bij mijn uit 2017 komende kawasaki 300x versys is het Alleen toegestaan of zijkoffers of topkoffer. Niet beiden en niet sneller dan 130 km/uur. Vooral als er een passagier mee gaat.

  2. Waar om is het algemeen Vermogen van motorscooters beduidend lager dan die van motorfietsen terwijl het gewicht hoger is? Downsizing or upsizing? 300 cc kawasaki scooter 25 pk, 300 cc kawasaki motorfiets 40 pk.
    Ben een motorrijder op leeftijd, altijd tourbuffels gereden, 100 pk > 300 kg. Nu 40 pk > 175 kg. Echt swingend.

  3. Wanneer gaat het wetvoorstel van kracht? Gesproken over automobilisten die met hun b rijbewijs op a1 lichte 125 cc motorfietsen/scooters mogen rijden hier in Nederland. Kreeg bij mijn b rijbewijs mijn brommer en tractor erbij. Leuk voor mijn vrouw kan ze uiteindelijk ook motorfiets rijden, samen erop uit!

  4. Motor scooter/fiets training aangeboden bij aankoop bij 125cc lichte motorscooter/fiets.

    Geen theorie of praktijk examen eisen meer nodig.

    Net zoals in onze buurlanden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.