Motorfietsen met lekker veel vermogen voor meer plezier

Het zijn de opmerkingen die we als motorrijder allemaal regelmatig van niet motorrijders moeten horen. Zo van : motorrijden is gevaarlijk, motorrijders zijn asociaal of ik kan geen motorrijden want ik ben bang dat ik me niet kan inhouden. Allemaal van die onzin opmerkingen. Of wat moet je met zo’n snel ding, je mag overal 100 ? Of de opmerking dat je overal veel sneller ben met een motorfiets.

Motorfietsen voor puur plezier

Als motorrijder zit je niet op dit soort opmerkingen te wachten en in de meeste gevallen geef ik geen antwoord.

En vooral bij die laatste opmerking over wat je wel en niet mag ben ik nogal eens verbaasd.

Motorfietsen zijn er namelijk voornamelijk voor de fun en niet of nauwelijks voor enig economisch gewin.

Op een motorfiets ben je niet overal sneller, zeker niet als je lange afstanden rijdt.

 

Motorfietsen

De Yamaha MT10 met 160 pk geeft die extra kick, motor Yamaha

Motorfietsen met een hoge fun factor

Even op de motorfiets over de snelweg naar zuid Frankrijk voor een strandvakantie is niet echt praktisch. Motorfietsen zijn er nu eenmaal voornamelijk voor het plezier en niet altijd even praktisch.

Je kan natuurlijk veel minder meenemen dan met een auto en dus zijn motorfietsen absoluut niet praktisch te noemen. Een motorfiets kopen doe je dan ook voor je plezier en niet altijd voor het praktische nut.

Voor een lange rit met alleen maar snelweg is een motorfiets ook minder geschikt want je wordt veel sneller moe dan in een auto.

Voor woon-werkverkeer is het hebben van een motorfiets nog meer van economisch nut maar meer ook niet. Er zijn veel verschillende soorten motorfietsen die allemaal op hun eigen manier aantrekkelijk zijn.

 

Motorfietsen

Dik 140 pk voor wie plezier wil hebben met de Honda

De Honda CB1000 R

Motorfietsen zijn er puur voor het plezier en bij dat plezier hoort ook het plezier van veel vermogen.

Toegegeven, een motorfiets met 100 pk is absoluut voldoende om lekker mee rond te rijden maar meer is altijd beter.

Het is de boost van een motorfiets met meer dan 100 pk die het leven van een motorrijder zoveel leuker maakt.

Denk bijvoorbeeld aan motorfietsen als de Honda CB 1000 R. De prachtige retro machine produceert meer dan 140 pk en is een feest om mee op pad te zijn.

 

Kawasaki Z900

De Kawasaki 900 in past goed in het landschap

Een grote fun factor

De Honda is verder een vrij onpraktische motorfiets maar heeft wel een grote fun factor.

Het motorvermogen en het koppel in combinatie met de geweldige stuurcapaciteiten geven de viercilinder de fun factor die je als motorrijder zoekt.

Net als de Kawasaki Z900 en de nieuw uitgebrachte Suzuki Katana, pure pk monsters met uitstekende wegligging en stuureigenschappen.

En dan is er natuurlijk de nog te verwachten Suzuki Hayabusa met 190 pk en een koppel van 150 nm.

 

Suzuki Katana

De Suzuki Katana een klassieker in een nieuw jasje

Suzuki Hayabusa

De nieuwe telg van Suzuki gaat de overtreffende trap worden net zoals dit begin 2000 het geval was.

En net als begin 2000 zullen er ook nu weer mensen zijn die al dat vermogen maar onzin vinden, want wat moet je ermee.

Maar ik voorspel dat de nieuwe Suzuki voor heel veel plezier gaat zorgen. De fun factor is duidelijk aanwezig dat zie je zo, is 190 pk nodig ? Nee maar is het lekker ? Jazeker.

De nieuwe Suzuki Hayabusa top speed wordt begrenst op 299 km per uur maar de fun factor blijft zeker gelijk.

De review valt deze zomer te verwachten op deze site dus hou Allesopdemotor.nl goed in de gaten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.