Het is een veel voorkomende discussie onder motorrijders, rij je de winter door of niet ? Er zijn mensen die steevast hun kostbare motorfiets in de winter stilzetten. Bang voor gladheid of schade door pekel of gewoon omdat ze alleen met lekker weer willen rijden. Ieder doet wat ie wil als het om motorfietsen gaat natuurlijk. De vraag is wat het nut is van het stilzetten van je motorfiets in de winter.
Motorfietsen houden niet van pekel
Motorfietsen van nu zitten anders in elkaar dan motorfietsen van 30 jaar geleden. Er worden andere en betere materialen gebruikt en motorfietsen worden beter afgewerkt.
Neem een doorsnee Honda viercilinder uit de jaren 80 met veel chroom en slecht gespoten delen van het motorblok.
Het was de tijd chroom nog plaats maakte voor roest en het lakwerk hopeloos slecht was. Wat is pekel ?, pekel is water dat bijna of volledig verzadigd is met zout.
Pekel was, en is, de grote vijand van iedere motorfiets. Kettingen, lagers, lak en chroomwerk waren vaak slachtoffer van het rijkelijk rondgestrooide zout.
Wie wil zijn mooie bike aan pekel blootstellen ?
Het effect van strooizout
En in feite is dat nog steeds zo al is het effect van het anti ijzel goedje wel een stuk minder dan in het verleden.
Moderne motorfietsen zitten nu eenmaal gewoon beter in elkaar dan 30 jaar geleden.
De meest motorfietsen zijn uitgerust met vloeistof koeling, waardoor het inwendige van de motor minder te verduren krijgt bij een koude start.
Bij een koude start moet al het metaal eerst goed op temperatuur komen voordat je de motor kan belasten.
Een luchtgekoelde Moto Guzzi
Een watermantel voor de temperatuur
Dit komt natuurlijk doordat zuigers en cilinders en verschillende lagers pas de juiste passing hebben bij de optimale temperatuur van het blok.
Bij vloeistof koeling is het geheel veel eerder op de juiste temperatuur omdat er een watermantel om het motorblok zit.
Koude lucht die langs de radiateur stroomt heeft veel minder effect op het binnenste van je motorblok door de werking van een thermostaat.
Natuurlijk kan een beetje motor wel tegen een stootje maar door een koude start en zeker een zeer koude start treed er wel degelijk slijtage op.
Het effect van pekel op je remmen kan rampzalig zijn
Zuurvrij vaseline op je accu
De watermantel die je bij een vloeistof gekoelde motor hebt zorgt voor een constante temperatuur van olie, zuigers en cilinders waardoor er veel minder kans op slijtage is.
Voor de werking van je motorfiets maakt de buiten temperatuur bij vloeistof gekoelde motorfietsen dus niet zo heel veel meer uit. Een koude start is niet zo heel koud meer om het maar even zo te zeggen.
Ga je naar de buitenkant van een motorfiets kijken dan gelden andere regels.
Even voor de duidelijkheid, ik kom nog uit een tijd dat je je velgen in de wintertijd in moest smeren met zuurvrij vaseline om roesten te voorkomen.
Remmen zijn kwetsbare onderdelen als het om strooizout gaat
Een motorfiets roestte toen nog
En de echte fanatieke doorrijders smeerde de spatborden van hun motorfietsen ook in met vaseline net als de accupolen want accupolen corrodeerde in die tijd nog.
Voor uitlaat systemen golden andere of eigenlijk geen regels want die waren in 99% van alle gevallen verchroomd en roestte dus waar je bij stond.
Bijna alle moderne motorfietsen van nu bestaan uit roestvrij staal, aluminium of kunststof en dus is een winterstop voor het behoud van de conditie van je motorfiets bijna niet meer nodig.
Of toch wel ? ondanks dat motorfiets steeds beter in elkaar zitten en uit steeds minder kwetsbare onderdelen bestaan zijn er toch redenen om je motorfiets in de winter een tijdje stil te zetten.
Een luchtgekoelde tweetakt met veel chroom
Gevaar voor gladheid
Om te beginnen is er het gevaar voor gladheid natuurlijk. Ga je iedere ochtend vroeg op je motorfiets naar je werk dan weet je als geen ander dat nachtvorst voor gladde wegen zorgt. Een valpartij kan je dan ook zomaar overkomen.
Je draagt natuurlijk beschermende kleding maar een valpartij kan toch vervelende gevolgen hebben.
Afgezien van schade aan je motorfiets, kleding en helm is er natuurlijk de kans op letsel.
Maar schade door een valpartij is niet de enige reden om een winterstop in te lassen en de motorfiets een tijdje op stal te zetten.
Pekel is de andere reden. Want pekel, of zout is zo’n beetje het slechtste wat je kan bedenken voor een motorfiets.
Hier wil je niet mee in de pekel gaan rijden
Pekel dringt over binnen
Ondanks dat motorfietsen voor een groot deel uit andere materialen bestaan dan 30 jaar geleden is pekel nog steeds vijand nummer een.
Strooizout gaat zich vermengen met smeltwater en dat zoute smeltwater dringt letterlijk overal binnen.
Hoe goed je je motorfiets ook voorbereid voor doorrijden in de winter, pekel gaat absoluut schade veroorzaken want het komt echt overal.
In de meeste gevallen kan je een ketting na een paar dagen door pekelwater rijden wel vervangen, tenzij je hem na iedere pekel rit .
Veel kwetsbare onderdelen op deze Harley Davidson
Altijd last van zout water
De beste X of O ringen ketting krijgt hoe dan ook last van het zoute water dat continu de schakels van je ketting teistert, hoeveel kettingvet je er ook op spuit.
Maar niet alleen je ketting krijgt het zwaar te voorduren na een rit over een gepekelde weg. Je remmen krijgen natuurlijk ook de volle laag tijdens een rit over met zout bestrooide wegen.
Het zout komt natuurlijk op je remschijf terecht maar erger nog is dat de pekel in je remklauw komt en de rubbers van je remzuigers kan aantasten.
Het gevolg is dat je remzuigers in je remklauwen vast gaan zitten en je de hele boel kan reviseren.
Nee het is geen grap, ik heb dit soort dingen zelf mee gemaakt en geloof me het is een kostbare operatie.
Een ketting is gevoelig voor pekel
Pekel in het linksysteem
Denk ook aan je achterbrug en het link-systeem dat je schokbreker met je achterbrug verbind.
De achterbrug draait in het frame en de schokbreker is doormiddel van een link systeem verbonden met de achterbrug.
Het link-systeem is ondanks de keerringen die er in zitten behoorlijk kwetsbaar en krijgen de volle laag tijdens een pekel rit.
Alle onderdelen die dicht bij het weg oppervlak zitten krijgen veel vuil en water over zich heen en dat geld zeker voor pekel.
De XT660Z Tenere heeft zo goed als geen chroom
Pekel heeft vervelende eigenschappen
De meeste kunststoffen en lak soorten die gebruikt worden kunnen wel tegen wat pekel maar kunnen ook dof worden door pekel.
Je kan best doorrijden als er pekel gestrooid wordt, alleen is het dan wel zaak dat je na een rit door de pekel je motorfiets gelijk met schoon water afspoelt.
Doe je dat niet dan kan dat vervelende gevolgen hebben voor veel onderdelen.
Besluit je om je motorfiets gedurende de winter toch stil te zetten dat zijn wat voorbereidingen wel op zijn plaats hier gaan we in volgende stuk over hebben.