Motorfietsen en remmen onderhoud

Remmen zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van een motorfiets als het over veiligheid gaat. Maar remmen hebben onderhoud nodig en dan heb ik het niet alleen over het vervangen van je remblokken. Schijfremmen zijn namelijk meer dan alleen remblokken.

Remschijven slijten ook

Zoals ik al schreef kan je kiezen uit [intlink id=”2713″ type=”post”]gesinterde remblokken of organische blokken[/intlink]. Organische blokken hebben een beter remvermogen maar slijten eerder dan gesinterde.

Gesinterde blokken gaan langer mee maar hebben minder remvermogen en zorgen voor meer slijtage aan je schijven.

Maar of je nou voor organische of gesinterde blokken gaat, je schijven slijten hoe dan ook.

Het is dus zaak dat je zo nu en dan naar je remschijven kijkt. Dat betekend niet dat je iedere 5000 km naar je schijven moet kijken maar eens in de 20.000 tot 30.000 km kan geen kwaad.

Hier is duidelijk te zien dat de schijf al flink versleten is

Te dunne remschijf

De remschijf slijt alleen daar waar de remblok het oppervlak van je schijf raakt waardoor er dus een randje aan de buitenkant van de schijf ontstaat.

Je kan dus simpel de staat van je remschijf controleren door af en toe met je vingers over je schijf te wrijven om te voelen hoe hoog de rand aan de buitenkant van de schijf is.

Slijtage van je schijf hoeft op zich geen probleem te zijn mits je de mate van slijtage maar in de gate houdt.

Wordt de remschijf door de slijtage te dun dan kan hij op een gegeven moment de warmte die bij stevig remmen ontstaat niet meer kwijt.

Doordat de remschijf te warm wordt gaat deze kromtrekken en kan het wiel blokkeren.

Bij remschijven die door slijtage echt veel te dun zijn geworden kunnen er zelfs stukken uit de remschijf breken.

Hier is duidelijk te zien dat er weinig slijtage is aan de schijf, de ruimte tussen de lineaal en de schijf is minimaal

Remvloeistof is hygroscopisch

Schijfremmen bedien je door via het rempedaal of hendel druk uit te oefenen op een hydraulische vloeistof. Deze vloeistof geeft op zijn beurt de druk door aan de wielremcilinders en remzadels.

De remvloeistof is niet samendrukbaar omdat er geen vrije ruimte is tussen de moleculen. Hierdoor wordt de druk die men uitoefent op de remvloeistof rechtstreeks doorgegeven aan de remdrukcilinders.

De remzuigers drukken je de remblokken tegen de remschijf aan wat voor het remmen van de motorfiets zorgt.

De remvloeistof die in het hydraulische systeem zit is hygroscopisch waardoor de vloeistof vocht (waterdamp) opneemt uit de lucht.

remvloeistof

Remvloeistof met een duidelijk heldere kleur is nog niet vervuild

Kookpunt remvloeistof wijzigt

Doordat er vocht in de remvloeistof zit wordt het kookpunt van de remvloeistof verlaagt waardoor deze kan gaan koken. Koken van remvloeistof betekend dampbelvorming waardoor de remvloeistof samendruk baar wordt.

De temperatuur van remvloeistof kan, afhankelijk van de rembelasting wel 200 graden worden. Na 3% water opnamen kan het kookpunt gedaald zijn naar 155 graden.

Bij zware belasting kan de remwerking dan in de gevarenzone komen. Denk je eens in wat er gebeurt bij continu stevig remmen tijdens het rijden over hoge Alpen passen of in de Pyreneeën.

De druk die wordt opgewekt tijdens het remmen kan door vervuiling niet meer over gebracht worden op de remmen, waardoor de remmen niet meer werken.

Los daarvan kan vocht in de remvloeistof ervoor zorgen dat onderdelen van het remsysteem gaan corroderen.

Remvloeistof vervangen doe je normaal gesproken eens per twee jaar. Kijk af en toe of je remvloeistof nog helder van kleur is. Is de vloeistof donker of tegen zwart aan dat is het raadzaam de vloeistof te vervangen.

Opmerkingen

comments