motorfietsen en onafgeveerd gewicht

De wegligging bij Japanse motorfietsen was duidelijk beter geworden nu er andere technieken werden gebruikt. Stijvere frames en idem achter bruggen maken dat de moderne Japanse motorfiets qua wegligging kan concurreren met de Europese concurrentie.

Te hoog onafgeveerd gewicht

Met stijvere frames, steviger achter bruggen en monoshock vering ging het de goede kant op met de Japanse motorfiets maar er was nog meer te doen.

Een probleem bij de zwaardere Japanse motorfietsen, zoals de Honda CBX, was dat de voorvering veel te licht was uitgevoerd en dat het onafgeveerd gewicht te hoog was.

Een te licht uitgevoerde voorvering was ook het probleem van de eerste Honda Goldwings, de 900 Bol d’Or en modellen van andere Japanse fabrikanten.

Doordat een voorvork te licht is uitgevoerd kunnen de vorkpoten verbuigen tijdens het rijden waardoor de motorfiets instabiel gaat aanvoelen.

onafgeveerd gewicht

Suzuki uit de jaren 80 met traditionele voorvork.

Stuurdemper en stabilisatoren

Tijdens snellen bochten konden de berijders voor verrassingen komen te staan doordat motorfietsen soms gevaarlijk begonnen te slingeren.

Berijders probeerden dit soort instabiliteit op te lossen door voorvork stabilisatoren te monteren.

Een voorvork stabilisator is niets anders dan een beugel van stevig materiaal die de beide vorkpoten boven het voorwiel met elkaar verbinden.

Door een dergelijk stabilisator te monteren maak je een extra verbinding tussen de beide vorkpoten, wat een voorvering in feite stabieler maakt.

Er werden ook wel stuurdempers op de voorvering van motorfietsen gemonteerd om de beweging in het stuur die de instabiliteit veroorzaakte te elimineren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Ohlins stuurdemper.

De stuurdemper was standaard op de BMW

BMW heeft lange tijd zijn modellen standaard uitgerust met een stuurdemper.

Deze stuurdemper zat in de vorm van een grote draaiknop bovenop het balhoofd gemonteerd.

Veel BMW rijders zweerde bij het merk dat ze reden en prezen de standaard gemonteerde stuurdemper op de BMW.

Dat de stuurdemper bij een goed ontworpen motorfiets in feite overbodig moet zijn was niet te bespreken met de gemiddelde BMW rijder.

Want een stuurdemper doet iets wat niet nodig hoeft te zijn bij een goed ontworpen motorfiets.

stuurdemper

Triumph Tiger met upside down voorvering

Onafgeveerd gewicht moet zo laag mogelijk

De licht uitgevoerde voorvering was niet het enige wat om aandacht vroeg. Er was ook iets niet goed met de verdeling van het gewicht bij de oudere type motorfietsen.

Zowel bij een automobiel als bij een motorfiets is het zaak om het onafgeveerd gewicht zo laag mogelijk te houden.

Het wiel moet immers de hobbels in de weg kunnen volgen en omdat te doen moet dit zo licht mogelijk zijn.

Een te zwaar wiel heeft teveel massa, en hoe hoger de massa hoe meer tijd het wiel nodig heeft om op en neer te gaan.

Het onafgeveerd gewicht bestaat echter niet alleen uit het wiel maar ook uit de remmen en natuurlijk het onderste deel van de voorvork.

De vering heeft tot taak om de bewegingen van het wiel te absorberen zodat het wiel de weg kan blijven volgen zonder dat de bestuurder daar last van heeft.

upside down voorvork

KTM met een upside down voorvork

Voorvork olie zorgt voor de demping

De schokdempers in de vering moeten de vering dempen zodat de motorfiets niet kan deinen.

Bij de voorvering bestaat de schokdemper in feite uit olie die tijdens het veren door kleine gaatjes die in de voorvering moet worden geperst. Dit zorgt uiteraard voor weerstand waardoor de vering gedempt wordt.

De dikte van de olie die in de voorvork zit bepaald de mate waarin de vering gedempt wordt. Bij dunne olie zal een motorfiets soepeler veren terwijl dikke olie voor een stuggere vering zorgt.

Motorfietsfabrikanten kregen steeds meer door hoe ze de wegligging van motorfietsen konden verbeteren door beter materiaal en andere technieken te gebruiken. De upside down voorvork was een doorbraak in de motorfiets industrie.

Maar er was nog meer wat de wegligging van motorfietsen beïnvloede, hierover meer de volgende keer.

Opmerkingen

comments