Motorfietsen en dynamo problemen opsporen en oplossen

De bougie en de bobine van de motorfiets blijken in orde. Als beide elektronische onderdelen zijn doorgemeten en/of getest blijken ze goed te functioneren. Als dat zo is en de motorfiets wil nog steeds niet starten omdat de bougie niet vonkt moet je verder gaan zoeken. De oorzaak kan namelijk ook bij de dynamo zitten.

Stroom kan je niet makkelijk meenemen

een motorfiets is meer dan alleen maar een verbrandingsmotor. Een motorfiets moet verlichting hebben en je moet hem kunnen starten.

Zeker de moderne motorfiets kan niet functioneren zonder elektriciteit. Want behalve verlichting zijn er allerlei voorzieningen die stroom nodig hebben.

Neem alleen de elektronische ontsteking, injectie systemen en anti blokkeer systemen. Voor al deze zaken geld dat er stroom aan boord moet zijn.

En die stroom kan je niet allemaal meenemen in een accu. Die stroom moet opgewekt worden.

Dynamo

De dynamo wekt de stroom op

Iedere motorfiets heeft zijn eigen stroomvoorziening in de vorm van een dynamo, net als bij een fiets. De dynamo van een motorfiets bestaat uit twee delen.

Een deel zorgt ervoor dat het licht blijft branden en dat de accu opgeladen wordt. Een ander deel van de dynamo zorgt ervoor dat de motor kan rijden.

In één deel van de dynamo wordt spanning opgewekt dat naar de bobine wordt gestuurd. Via de bobine wordt de spanning naar de bougie gestuurd waardoor deze voor een vonk kan zorgen.

Controleer de stekkers van de dynamo

Als de motorfiets niet meer start omdat de bougie niet vonkt is het zaak de dynamo te inspecteren.

Net als de bedrading van de dynamo naar de bobine. In eerste instantie is het zaak dat je de bedrading goed controleert.

Controleer alle stekkers die van de dynamo naar de bobine toe lopen. Kijk goed of je bij een stekker veel corrosie ziet en let op los zittende bedrading.

Heb je de bedrading van de dynamo goed geïnspecteerd en er is niets mis dan kan de storing bij je dynamo zelf zitten.

dynamo

Werking dynamo

Een bougie heeft massa nodig

De storing kan voortkomen uit defecte wikkelingen waardoor de dynamo geen stroom meer kan opwekken.

Het kan ook zijn dat de isolatie van de dynamo niet meer voldoende functioneert waardoor sluiting ontstaat.

Dit laatste kun je weer meten door met een multimeter te onderzoeken of de dynamo voldoende weerstand heeft.

Bij twijfel kan je het beste je dynamo nog een keer bij de dealer laten doormeten. Je spaart echter veel geld uit als je zelf al verschillende oorzaken van het niet willen starten van je motorfiets hebt uitgesloten.

Versleten isolatie van de dynamo zorgt voor problemen

Zoals ik al eerder vertelde heeft een bougie massa nodig om een vonk te kunnen produceren. De bougie zit in de cilinderkop gedraaid en die cilinderkop functioneert ook als massa, als het goed is.

Het probleem van een niet vonkende bougie kan ook zitten in het feit dat je motorfiets geen massa meer is.

Dit kan gebeuren als de isolatie van je dynamo versleten is. De dynamo is zo gemonteerd dat hij zich continu in de motorolie bevind waardoor de isolatie gemakkelijk kan slijten.

Dynamo

De spoelen van de dynamo waar de stroom opgewekt wordt moeten geïsoleerd zijn om sluiting te voorkomen

Verzuurde olie tast de isolatie van je dynamo aan.

De isolatie van een dynamo kan worden aangetast als de motorolie te lang in het motorblok zit.

De motorolie vervuild en verzuurd en dat kan op de lange duur de isolatie van de dynamo gaan aantasten. Hier blijkt ook uit dat regelmatig olie verversen nodig is.

Als de isolatie van je dynamo versleten is dan lekt deze stroom naar de rest van het motorblok.

De dynamo functioneert dan niet meer optimaal en zorgt er bovendien voor dat het motorblok geen massa meer is waardoor de bougie niet meer vonkt.

In zo’n geval laadt de accu ook niet meer op.  Je kan een lege accu opladen buiten de motor alleen moet je dat bijna voor iedere rit doen en dat is niet echt handig.

Het vliegwiel met magneten die de stroom opwekken in de dynamo

Test de dynamo en de bobine

Je kan dit eenvoudig testen door de bougie in de bougiedop te doen en vervolgens tegen een andere massa aan te houden dan je eigen motorfiets.

Als de bougie dan wel vonkt heb je waarschijnlijk een probleem met de massa van de motorfiets.

Als het er inderdaad op lijkt dat de dynamo kortsluiting maakt met de rest van de motor dan is het zaak deze door de dealer opnieuw te laten wikkelen en isoleren.

Zelf de oorzaak van een dergelijke storing opsporen kan je heel veel geld schelen.

[bol_product_links block_id=”bol_544e085361e12_selected-products” products=”9200000010403051″ name=”Multimeter” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”500″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Opmerkingen

comments