Motorfietsen en de negatieve reacties in de media

De meeste mensen die je tegenkomt hebben direct een reactie klaar als je zegt dat je motor rijdt. “ Dat is gevaarlijk hoor” hoor je dan vaak. Waarop ik steevast antwoord, leven is gevaarlijk, je kan er dood aan gaan. De blikken die je dan toe geworpen krijgt zijn goud waard. Natuurlijk loop je als motorrijder meer risico dan als automobilist maar dat heb je hoe dan ook zelf in de hand.


Motorfietsen vervuilen

Veel mensen die niets met motorfietsen en motorrijden hebben weten vaak de negatieve kanten van het motorrijden te belichten.

Naast de “ het is gevaarlijk” opmerkingen zijn er natuurlijk de “ motorfietsen vervuilen” verhalen.

Dit gevoel dat sommige mensen over motorfietsen hebben wordt vaak versterkt door de media.

Zodra er in het nieuws een negatief artikel over motorfietsen te lezen of te zien is zie je dat mensen de neiging hebben dit over te nemen.

 

Motorfietsen

De F 900 XR is met Katalysator klaar voor de Euro 5 norm

Motorfietsen en katalysatoren

Laatst was er in het AD te lezen dat motorfietsen tot elf keer meer vervuilen dan auto’s.

Onzin natuurlijk want motorfietsen zijn ook al jaren voorzien van katalysatoren en zijn dus ook een stuk schoner dan motorfietsen van 20 jaar gelden.

Natuurlijk zijn er ook oudere motorfietsen die nog niet zijn uitgerust met moderne technieken waardoor ze meer vervuilen maar dat heb je ook onder auto’s.

Het AD vermeld in een artikel uit 2019 dat motorfietsen 11 keer meer vervuilen dan auto’s.

 

motorfietsen

De tijd van de stinkende tweetakt is allang voorbij

Van Euro 4 naar Euro 5

Dit zou komen doordat auto’s aan de euro 6 norm moeten voldoen terwijl motorfietsen nog op euro 4 zitten.

Dat laatste is natuurlijk niet waar, want nieuwe motorfietsen moeten vanaf 2020 aan de Euro 5 norm voldoen.

Daar komt bovendien bij dat de motoren van motorfietsen vaak veel kleiner zijn terwijl ze meer vermogen leveren dan auto motoren en dus minder brandstof verbruiken.

Het AD wijst gemakshalve even naar een rapport van het ICCT (The international council on Clean Transportation). In een eerder artikel ben ik al uitgebreid ingegaan op het rapport van het ICCT.

 

motorfietsen

Dit is over tijdje helemaal niet meer toegestaan

Sensatie nieuws van het AD

Het AD denkt even sensationeel nieuws te brengen door vlak voordat de euro 5 norm voor motorfietsen wordt ingevoerd, de motorrijder nog even in een verdoem hoekje te plaatsen.

En dat zie je wel vaker. Zo wist een vandaag in 2018 te vermelden dat motorrijders 57 meer kans hebben om een zwaar ongeval te krijgen dan automobilisten.

En om het geheel nog erger te maken wordt even een bekende Nederlander naar voren gehaald met haar angst om te vallen.

Chiméne van Oosterhout, presentatrice van o.a. Gordons Lifestyle en Showmagazine,  was bang om te vallen. Tja dan moet je sowieso niet op een motorfiets stappen natuurlijk.

En ga zeker niet op een circuit rijden als je bang bent om te vallen. Stap gewoon in een auto en zeur niet.

 

Moto guzzi

Dit soort minder schone  klassiekers zie je nog maar weinig 

Negatief nieuws over motorrijden is mode

Het lijkt er dan ook op dat er met regelmaat geprobeerd wordt om motorfietsen op een negatieve manier in het nieuws te brengen.

Want als een BN’er bang is om te vallen met een motorfiets dan is motorrijden natuurlijk gevaarlijk.

Motorijders zorgen natuurlijk ook altijd voor overlast natuurlijk. Zo schrijft RTL nieuws in een artikel van 6 april 2020 dat grote groepen motorrijders de weg opgingen en voor overlast zouden zorgen op o.a. dijkwegen.

Het zou vooral tijdens de Corona crisis voor veel onbegrip bij wandelaars en fietsers gezorgd hebben.

 

motorfietsen

Uit de tijd dat alles nog op loodhoudende benzine reed

We hebben het wel over de openbare weg

Dat er grote groepen wandelaars over dijkwegen zwermen waar normaal gesproken gemotoriseerd verkeer overheen gaat daar hebben we het niet over.

Dat geldt ook voor fietsers en vooral wielrenners die maling hebben aan alle verkeersregels en het liefst iedereen lekker in de weg zitten.

Als motorrijder krijg je dan natuurlijk direct de zwarte piet toegespeeld want je bent een “vieze vervuiler”. Dit gaat al zover dat fietsers en wandelaars beginnen te schelden op motorrijders.

De negatieve berichten in de verschillende media zorgen dan weer voor allerlei onvriendelijk reacties van het recreërende publiek tegen over motorrijders. En daarbij wordt soms gespuugd en gescholden.

 

motorfietsen

Niet iedere uitlaat zorgt voor overlast

motorlawaai als grondrecht ?

Er zijn natuurlijk altijd motorrijders die het verpesten voor anderen door met ongedempte uitlaten vlak langs fietsers en wandelaars te scheuren en daar heb ik ook moeite mee.

De meeste motorfietsen zijn echter voorzien van goed gedempte uitlaten waardoor deze geen overlast veroorzaken.

In een stuk in de Volkskrant schreef Sander van Walsum dat   motorlawaai als grondrecht zou gelden, alsof iedere motorrijder dit vind.

Al die negatieve berichten over motorfietsen neigen naar stemmingmakerij en dat heeft zijn effecten op de mensen die niets met motorfietsen hebben.

 

motorfietsen

Motorrijden verboden in Duitsland

Verbod op motorfietsen in Duitsland ?

In Duitsland gaat nu al een tijdje het gerucht rond dat er een algeheel verbod komt op motorfietsen.

Het is waarschijnlijk niet meer dan een gerucht maar het geeft aan hoe er over motorfietsen en hun berijders gedacht wordt.

Het is werkelijk schandalig om te zien hoe goed de mainstream media zijn best doet om een bepaalde groep verkeersdeelnemers in een verdom hoekje te plaatsen.

Gelukkig zijn er ook andere geluiden die het motorrijden juist een warm hart toedragen. Zo bepleite de RAI vereniging om het motorrijden te promoten onder automobilisten.

 

Wheels and waves

Motorrijden is plezier voor iedereen

Worden de voordelen van motorfietsen erkend ?

De RAI bepleitte daarom bij minister Cora van Nieuwenhuizen om het theorie examen aan automobilisten cadeau te doen.

Als automobilist heb je natuurlijk allang voldoende kennis van de theorie dus waarom zou je daar nog een keer examen in moeten doen.

Meer mensen op een motorfiets in plaats van in een auto zorgt voor minder files en dus minder vervuiling want file rijden is vervuilend.

Bovendien is het toenemend aantal file’s slecht voor de economie omdat het goederenvervoer daar steeds meer last van krijgt.

 

BMW R-nine T

Ook al heb je niets met motorfietsen dan moet je dit toch mooi vinden

De motorfiets als  volwaardige verkeersdeelnemer

Hulde voor de RAI vereniging en hulde voor de minister indien ze in gaat op het voorstel van de RAI vereniging.  Een reactie van de minister op het voorstel is er nog niet maar er is hoop.

Het is tijd dat de motorfiets weer als volwaardig verkeersdeelnemer wordt gezien en niet meer in het verdom hoekje wordt geplaatst.

Het wordt ook tijd dat meer mensen gaan genieten van het leukste vervoersmiddel dat er bestaat. Dus koop een motorfiets en sluit je aan bij de rest van de motorrijders.

5 gedachten over “Motorfietsen en de negatieve reacties in de media”

  1. Bang om te vallen? Ik ben bang als zulke mensen in een auto stappen.
    Motorrijden geheel verbannen? Het zijn toch auto’s en vracht wagens, die gebruikt worden om op menigten in te rijden?
    Een beetje motorrijder weet dat het allemaal afgunst is. En de media.. die leeft van negativiteit.
    Nooit opgevallen, dat drama entertainment het meest verkocht wordt?
    We betalen soms om bang gemaakt te worden. Logisch dat de media ook wat van wil opsteken.
    Het is alleen spijtig, dat overheden daar ook blindelings in mee gaan.
    TWF!

  2. Mooi artikel weer. De motorfiets wàs een goedkoop en praktisch vervoermiddel natuurlijk, tot we allemaal geld voor een auto kregen en de motorfiets een hobby werd. Wie de motor nog als enige vervoermiddel gebruikt, is een (arme, jonge of eigenaardige) uitzondering, en dat zie je terug in de publieke opinie. Het verbieden van motoren en het verketteren van motorrijders in de media is lekker vrijblijvend, want het raakt alleen hobbyisten en zonderlingen, en niet ieders dagelijkse vervoer.

    In het weekend hebben we vrij en dan gaan we massaal wielrennen en motorrijden, allemaal op dezelfde routes, en dan valt de ‘sportieve’ motorrijder het meeste op van iedereen. Die hoor je op meerdere kilometers afstand al aankomen, gaat het hardste van allemaal, en is dankzij pak en helm ook nog eens sociaal onbereikbaar. Soms met geblindeerde vizieren en stoere helmen om de boodschap ‘Wie doet mij wat?’ nog wat te versterken.

    Motorrijden wordt nog altijd gekoppeld aan tegencultuur, het je afzetten tegen de brave burger, die zich wel conformeert. Motorbendes als No Surrender in de media bevestigen dat beeld van de motorrijder, als iemand die buiten de maatschappij staat (of wil staan). De motorrijder is een ‘Lone Wolf’ of als club misschien een roedel wolven, maar ‘schapen’ zijn het niet. Motorrijden is ‘stoer’ en dat wordt ook zo door de handel verkocht.

    Dat de motor goedkoop is (of kan zijn), maakt het ook nog eens een hobby van de onderklasse. Mensen die zich, in tegenstelling tot eerdergenoemde brave burger, niet uit zichzelf aan de regels houden, als je diezelfde brave burger moet geloven, tenminste. En er zit ook een kern van waarheid in, want een deel van de motorrijders gebruikt de motor inderdaad om zich even vrij te voelen van regels, om even zelf de macht te pakken en lekker los te gaan, in een wereld waarin veel mensen niks te vertellen hebben, en waarin voortdurend om zelfbeheersing en bedachtzaamheid gevraagd wordt. Er zijn natuurlijk genoeg automobilisten die ook in dit plaatje passen, maar omdat we allemáál automobilisten zijn, geven we niet alle automobilisten de schuld, maar het afwijkende individu achter het stuur. Dat is bij motorrijders wel anders. Grappig genoeg zie je wel dat de fietsende stedelijke elite steeds meer minachting voor de automobilist ontwikkelt, maar dat terzijde.

    De keuze voor de motor wordt ook vaak gezien als een keuze voor een levensstijl. Als mensen horen dat je motor rijdt, denken ze meteen dat je iedere vakantie met de motor gaat, dat je bevriend bent met andere motorrijders of dat je bij een club zit. Niemand die dat denkt als je zegt dat je een fiets hebt, of een auto, want die zijn gewoon, en functioneel.

    Alle vooroordelen verzameld kom ik op:
    – zichtbaar, luid, zichzelf manifesterend (kijk mij nou!)
    – ongedisciplineerd, gevaarlijk en kortzichtig (want jong en/of dom, en man)
    – niet-aanspreekbaar (helm), individualistisch, aso, ‘lone wolf’ of hoort bij andere aso’s (bende)
    – nutteloos en vervuilend

    De waarheid is natuurlijk totaal anders. Dat er een motor (meerdere, om eerlijk te zijn) hier in de schuur staat, bepaalt mij helemaal niet. Het zegt niks over mij. Ik kan nog steeds een brave burger zijn, een natuurliefhebber, een wandelaar, een OV-reiziger en een automobilist. Dat ik in mijn vrije tijd de remklauwen van de motor reviseer, maakt me geen armoedzaaier die alleen met de handen kan werken, net als dat mijn kantoorbaan me niet onhandig maakt, of te goed voor vieze handen. Dat ik graag ruik waar ik rij, de wind en de weg wil voelen, maakt me geen adrenaline-junkie met een doodswens, en ga zo maar door.

    Dat is het grootste probleem, denk ik. Groepen waarvan we onderdeel zijn, kennen we als niet-uniform. Zolang iedereen een auto heeft, zal niemand roepen dat automobilisten gevaarlijke hufters zijn. Dat komt nu pas, nu steeds meer mensen alleen nog de fiets pakken.

    De motorrijder is de Ander, want hij hoort bij een groep waar de meeste mensen geen deel van uitmaken, en dan vinden we ineens wel dat motorrijders allemaal hetzelfde zijn, en dat het prima is om dijken en wegen af te sluiten voor de hele groep, vanwege het gedrag van een minderheid. Onrecht vinden we prima, zolang het ons niet raakt en we een excuus kunnen verzinnen.

  3. Top geschreven, kan ik me helemaal in vinden !

    Inderdaad de motor tegen geluiden zijn in opkomst, dit behoort tot de stijgende IK maatschappij van nu. Heb jezelf niets met motor rijden zie je het als last. Mensen gun mekaar toch eens iets…. #doeslief

    Natuurlijk moeten we ons wel een beetje aan de regels houden, maar datzelfde geld voor iedereen. voetgangers, hardlopers, skeelers, fietsers, brom/snor fiets rijders, e-bikers, automobilisten, busjes van de pakket dienst, trouw stoeten, etc etc etc. Iedereen zit wel in zo’n groep die overlast kan veroorzaken…. geef elkaar de leef ruimte en denk eens minder aan IK.

    Rijden met een open uitlaat, of verwijderde dB killers kan niet meer, dit mag duidelijk zijn.

  4. Beste Johan, Dank voor uw schrijven. U heeft niet met motorrijden en vraagt ons allemaal eens minder ‘ik’ te denken. Een nobel streven.
    Deze ik zou u toch willen uitnodigen een dag met een stille en een dag met een wat luidere uitlaat mee te gaan. U zal ongetwijfelt zien, dat het telefoon volk iets meer aandacht heeft voor de open uitlaat. Het zij lopend, fietsend, stil staand of achter het stuur van een potentieel moordwapen. Dan is er nog een groep bestuurders, dat ijskoud helemaal niet veel of geheel niet de moeite neemt om een blik over de schouder te werpen.
    U zal ook begrijpen dat ik iets liever te luid ben, dan constant van de weg word gedrukt.

  5. Hoi Duncan, er is een misverstand. Ik rijd al 35 jaar motor. Dus ik weet waar ik over praat. Maar ik zie de ik maatschappij van nu alleen maar klagen over bezigheden waar ze zelf geen klik mee hebben. Maar als iedereen dit doet blijft geen hobby heel. Das het verhaal wat ik wegschrijf. Ik heb zelf een R1200GSA, en woon in het buitengebied. Ik ben tegen open uitlaten / verwijderen van dBA Killers, maar als ik een motor op de lokale wegen hoor rijden stoort me dit niet. T herrinerd me aan het feit dat ik Beemer weer uit de garage moet nemen die dag ;o)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.