De Yamaha FJR 1300 en andere modellen die verdwijnen

Modellen komen en modellen gaan. Als je net als ik de komst van de eerste echte superbikes als de Honda CBX of de Kawasaki 1300 hebt mee gemaakt kijk je nergens meer van op. Fabrikanten komen soms met motorfietsen op de markt die zo mooi en perfect zijn dat je het liefst een dergelijke machine in je woonkamer zou willen zetten. Het trieste is dat sommige van die motorfietsen ook weer verdwijnen.

Motorfietsen die verdwijnen

Sommige van die legendarische modellen zijn door de jaren heen door geëvolueerd en uitgegroeid tot ware legendes zoals bijvoorbeeld de FJR 1300 van Yamaha.

De Yamaha begon in 1984 als 1100 cc viercilinder motorfiets. De motor van de 1100 cc viercilinder leverde maar liefst 125 pk en had een koppel van 86 nm.

Het indrukwekkende vermogen van de Yamaha FJ1300 en het hoge koppel in combinatie met de relaxte zitpositie maakte dat de motorfiets zeer populair was onder de toerrijders.

Het indrukwekkende koppel zorgt ervoor dat je makkelijk met 50 km per uur in de hoogste versnelling rustig kan toeren zonder dat de motor protesteerde. Het blok is zo rustig dat schakellui rijden eerder regel dan uitzondering is.

 

De voorouder van de FJR1300 op de motorbeurs in Utrecht

De Yamaha FJR 1300 verdwijnt

De FJ1100 werd opgevolgd door de FJ1200. Het koppel van de 1200 is met bijna 20 nm toegenomen terwijl er een vermogen van rond de 130 pk aanwezig is. Het is een van de eerste Yamaha ‘s die uitgerust is met ABS.

De FJ1200 verdween in 1997 voorgoed uit het programma van Yamaha en werd vervangen door de FJR1300. De 1300 is echter een totaal andere motorfiets dan zijn twee voorgangers.

Kettingaandrijving moest plaatsmaken voor een cardan en de viercilinder kreeg vloeistofkoeling koeling terwijl de 1100 en de 1200 luchtgekoeld motoren zijn.

De FJR1300 kreeg met 143 pk en een koppel van ruim 100 nm ook meer vermogen mee dan zijn voorgangers.

 

Kawasaki Z1000 motorfietsen

De Z1000 verdwijnt uit het programma

De FJR 1300 is zeer populair

De zware sportieve toer motorfiets van Yamaha is lange tijd zeer populair geweest onder de toerrijders maar moet nu vanwege het niet halen van de milieu eisen het veld ruimen.

Het type FJ is van 1984 tot 2019 in productie geweest, terwijl de FJR1300 maar liefst 16 jaar in productie geweest.

Met het verdwijnen van de FJR verdwijnt ook een legende onder de motorfietsen.

Een aantal andere Yamaha motorfietsen die verdwijnen zijn de XTZ1200 super Ténéré, de MT10, de XSR900 en de Niken.

 

Ducati motorfietsen

Ook bij Ducati motorfietsen verdwijnen er diverse modellen 

De MT10 verdwijnt en de R1 blijft

De MT10 verdwijnt terwijl de R1 nog steeds in productie lijkt te blijven. Is dit de opmaat voor een Tracer 10 die met een aangepast vermogen toch nog door de Euro 5 norm komt ?

Het motorblok van de Yamaha MT10, heeft een vermogen van 160 pk en dat kan makkelijk minder natuurlijk.

Geef je een eventuele Tracer10 een vermogen van 140 pk mee dan heb je meer dan voldoende voor een volwassen toermachine.

Een Tracer10 zou een uitstekende aanvulling zijn op de Tracer 900 en de tracer 700.

 

Yamaha

De Yamaha MT10 verdwijnt uit het programma

Een Tenere 900 ipv een XTZ1200 ?

De verwachting is verder dat de XTZ1200 super Ténéré een opvolger krijgt dat gebaseerd is op het motorblok van de MT09.

Het driecilinder blok van de MT09 leent zich uitstekend voor een dergelijke motorfiets. Het lijkt dan ook logisch dat de Ténéré 700 een grotere broer krijgt, de Ténéré 900.

Voor Suzuki geldt dat de net opnieuw geïntroduceerd Katana weer gaat verdwijnen. De originele Katana stamt uit 1979 en is 3 jaar in productie geweest.

De originele Katana kreeg een vermogen van 111 pk en een koppel van 97 nm mee. Het rijklaar gewicht bedroeg 243 kg en de topsnelheid werd geschat op 220 km per uur.

 

Motorfietsen

De net geïntroduceerde Katana verdwijnt alweer.

Meer motorfietsen die verdwijnen

De nieuw in 2019 geïntroduceerde Katana heeft een top vermogen van ruim 147 pk en een koppel van 108 nm.

Het rijklaar gewicht van de Katana is met 232 kg 11 kilo lichter dan het oude type. Naast de Katana verdwijnt ook de GSX-S1000 uit het programma van Suzuki, net als de GSX-S750 en de Burgman 200 scooter.

De immer succesvolle Suzuki V-Strom DL1000 en de DL650 worden nog steeds geleverd door Suzuki. Ondertussen zijn er ook lange tijd geruchten over een parallel twin van fabriek uit Japan.

Suzuki gaat ook een vernieuwde Hayabusa introduceren. Of deze net zo sterk en snel wordt als het oude model is nog niet bekend maar dat de iconische krachtpatser terug gaat komen is een ding wat zeker is.

 

Yamaha Motorfietsen

De Tracer 900 blijft voorlopig nog te koop

Einde voor de Kawasaki legende

Bij Kawasaki gaat de bekende Z1000 verdwijnen. De Z1000 is natuurlijk ook een legendarisch model van de Japanse fabriek.

In de jaren 70 en 80 scoorde Kawasaki met de Z900 en de Z1000 en wist merken als Yamaha en Honda ver achter zich te laten.

Behalve de Z1000 laat Kawasaki ook modellen als de ZX-6R, de H2 en de H2 SX verdwijnen.

Modellen als de Versys 650 en de 1000 blijven nog steeds in het programma van Kawasaki. Ook de Z900RS met de klassieke lijnen blijft in het programma van Kawasaki.

 

Kawasaki Z900RS

De Z900Rs lijkt in het Kawasaki programma te blijven

De KLR in reisuitvoering alleen in Amerika

In Amerika is de KLR650 in een nieuwe reisuitvoering uitgekomen. Of de nieuwe KLR650 ooit naar Europa komt is de vraag maar het ziet er niet echt naar uit.

Bij BMW verdwijnt de iconische zescilinder terwijl alle boxer modellen in het ruime assortiment van de fabriek uit Beieren blijven.

De C400 X en de C400 GT verdwijnen ook uit het programma van BMW.Harley Davidson stopt met alle Sportster modellen en de street 750.

De Softail, de touring en CVO modellen blijven in het assortiment. Bij Moto Guzzi is er een ware slachting onder de soms zeer populaire modellen.

 

Moto Guzzi

Een klassieke Moto Guzzi die allang niet meer aan de milieu normen voldoet

Tijd voor de hybride motorfiets

Onder andere de V7 III Stone S, de V9 bobber en de California touring verdwijnen uit het programma.

Bij KTM, Piaggio, Vespa en Aprilia verdwijnen ook nog een aantal modellen.

Er zijn ongetwijfeld meer slachtoffers van het steeds strenger wordende  emissie eisen in Europa en daar zal de motorwereld iets op moeten gaan bedenken.

De motorwereld zal met steeds betere technieken moeten komen om de uitstoot van schadelijk gassen te verminderen. Dat kan door verbeterde kleppen techniek of door het toepassen van hybride aandrijving bij motorfietsen.

Eén gedachte over “De Yamaha FJR 1300 en andere modellen die verdwijnen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.