Motorfiets vermogen en meer in een verenigd Europa

Eind jaren 70 van de vorige eeuw kwam de eerste motorfiets op de markt die de 100 pk grens passeerde, de Kawasaki Z 1300. De Kawasaki Z 1300 presteerde het om met een zes cilinder motorblok 120 pk te produceren en dat was 40 jaar geleden heel bijzonder. De Nederlandse politiek stond op zijn kop want een motorfiets met meer dan 100 pk is natuurlijk levensgevaarlijk, zo vond de Nederlandse politiek tenminste. De tijden zijn veranderd maar de discussie is er nog steeds.

Motorfiets vermogen

In 1969 werd de motorwereld op zijn kop gezet door de komst van de eerste Japans superbike. Japan bracht in dat jaar de Honda CB750 op de markt. Een luchtgekoelde viercilinder met maar liefst 67 pk en een koppel van 60 nm.

De topsnelheid van de Honda lag rond de 190 km per uur, wat voor eind jaren 60 behoorlijk snel was. De ton up boys konden hun lol op want de 100 mijl per uur lag met de viercilinder van Honda binnen ieders bereik.

De Honda was uitgerust met een enkele niet geventileerde schijfrem van 296 mm en een 179 mm trommel in het achterwiel. Het remvermogen van de Honda was op zich voldoende om de motorfiets tot stilstand te krijgen.

Voor de wereld van de motorrijder was de 750 cc sterke viercilinder een droom die uitkwam. De Honda introduceerde het tijdperk van de superbike maar bleef niet lang aan de top staan.

 

Motorfiets vermogen

De Honda CB 750 met 67 pk

Veiligheid voor alles

Suzuki kwam in 1975 met de GT750, een watergekoelde. Een vloeistof gekoelde 3 cilinder tweetakt motorfiets die met een vermogen van 70 pk redelijk mee deed met de net begonnen pk race.

In de jaren 70 volgde de pk kanonnen elkaar snel op. Honda kwam na de CB750 met een 1000 cc viercilinder die maar liefst 78 pk had en een koppel van 83 nm.

De viercilinder flat four (GL1000) motorfiets was voorzien van twee 232 mm grote remschijfremmen in het voorwiel en een 250 mm grote schijf in het achterwiel. Voldoende om de potentiele topsnelheid van 200 km/uur in bedwang te houden.

Motorfietsen werden sterker en sterken totdat het ultieme pk monster in 1978 op de markt kwam in de vorm van een 1300 cc zescilinder van Kawasaki met 120 pk. Een later model kreeg zelf 130 pk mee door toepassing van injectie.

 

veiligheid voor motorrijders

De BMW S 1000 XR heeft met 165 pk erg veel vermogen maar is veilig genoeg voor op de weg

Veiligheid voor staat voorop.

De politiek greep in en er kwamen wetsartikelen die het vermogen van motorfietsen moesten inperken. 100 pk zou de limiet worden voor motorfietsen in Nederland. Er kwam een wetsartikel dat overigens nooit toegepast is maar de discussie was er wel.

Dat geldt niet voor ieder Europees land. In Frankrijk is de 100 pk grens 20 jaar lang een feit geweest. In januari 2016 is de 100 pk grens in Frankrijk weer afgeschaft voor motorfietsen die voorzien zijn van een ABS systeem.

Verbazingwekkend natuurlijk dat motorfietsen met ABS wel 100 pk mogen hebben aangezien snelheid niet altijd iets met remmen te maken heeft.

Want een 100 pk motorfiets kan in de handen van een onervaren bestuurder net zo gevaarlijk zijn als een motorfiets met 150 pk of meer. Onderzoek heeft overigens nog niet aangetoond dat motorfietsen met meer dan 100 pk meer ongelukken zouden veroorzaken.

 

Motorfiets vermogen

De HP4 met meer dan 200 pk met kenteken kan onderwerp van discussie worden

ABS verplicht volgens Europese regels

Motorfietsen die voorzien zijn van ABS kunnen nog altijd onveilig zijn door een slechte wegligging bijvoorbeeld, ook als deze minder dan 100 pk hebben.

Bovendien kan je met een motorfiets met bijvoorbeeld 60 pk nog altijd genoeg snelheid halen om te verongelukken.

De FFMC heeft al laten weten niet blij te zijn aangezien motorfietsen zonder ABS nog steeds onderworpen zijn aan de grens van 100 pk. ABS is sinds 2016 verplicht voor alle motorfietsen zwaarder dan 125 cc dus voor nieuwe motorfietsen kan het geen probleem zijn.

Begin jaren 1990 laaide de discussie in de Europese commissie over het vermogen van motorfietsen ook weer op. En dat terwijl niemand feitelijk kan aantonen dat het vermogen van een motorfiets zorgt voor meer ongevallen.

 

De Kawasaki Versys met 69 PK heeft genoeg vermogen om plezier te hebben

Zelf sleutelen aan je motorfiets

Een andere maatregel die al een tijdje op de loer ligt is het verbod op het zelf sleutelen aan motorfietsen door de berijders. De ACEM (European Association of Motorcycle Manufacturers) stelt dat Tampering er voor zorgt dat motorfiets onveiliger worden.

Dat de ACEM dit voorstelt is overigens niet verbazingwekkend aangezien het vooral motorfiets fabrikanten en dealers zijn die lid zijn van de ACEM.

Als berijders van motorfietsen niet meer zelf mogen sleutelen aan hun motorfietsen dan levert dat natuurlijk meer werk op voor de dealers in kwestie.

Is dat negatief denken over veiligheid wat ik nu doe ? nee denk het niet, de discussie over APK voor motorfietsen zegt hierin al genoeg denk ik.

 

Motorfiets vermogen

De Ducati Panigale is ook een krachtpatser met meer dan 200 pk.

APK voor motorfietsen ?

De algemene periodieke keuring voor automobielen zegt hier namelijk al genoeg over.

Garages verdienen namelijk geld aan de verplichte reparaties die uit een dergelijke periodieke keuring komen en natuurlijk zijn dealers blij met een APK voor motorfietsen.

Dat de APK voor motorfietsen onzin is vindt ook het CDA. Ongelukken met motorfietsen worden zelden veroorzaakt door slecht onderhoud, want berijders van motorfietsen koesteren hun motorfietsen nu eenmaal.

Wat wel aantoonbaar is, is dat goede motorkleding bijdraagt tot de veiligheid voor motorfietsen. Bikers die op zomerse dagen in korte broek en T-shirts op hun motorfiets rijden lopen veel risico gewond te raken bij een valpartij.

 

Europese regels

Belachelijk en gevaarlijke rijbaanscheiding op verkeerspleinen 

Motorkleding in hoeft niet te warm te zijn

Het excuus van rijders die stellen dat motorkleding in de warme zomermaanden te warm is gaat allang niet meer op.

Zeker met de moderne materialen die in moderne motorkleding verwerkt wordt kan te warme motorkleding geen probleem meer zijn.

Er zijn zelfs mensen die stellen dat het dragen van een helm gevaarlijk zou omdat valhelmen er voor zouden kunnen zorgen dat je je nek breekt tijdens een val. Onzin dus, bij een goedgekeurde helm kan dit juist niet gebeuren.

Maar veiligheid en motorrijden is niet alleen een zaak van de motorrijder en zijn motorfiets. Het wegennet in veel Europese landen, waaronder Nederland, is in sommige gevallen in slechte staat waardoor het onveilig wordt om te rijden.

 

Europese regels

Veiligheid voor motorrijders

Dit kan voor automobiliste sowieso gelden maar zeker voor andere weggebruikers. Wegen met grote scheuren in het asfalt.

witte markeringen die bij regen levensgevaarlijk glad worden en onveilige vangrail maken het voor berijders van motorfietsen niet veiliger.

In sommige gevallen zijn er zelfs hilarisch gevaarlijk manieren verzonnen voor het scheiden van rijbanen.

Vooral op verkeerspleinen in Nederland zie je steeds vaker complete bakstenen boven het asfalt uitsteken als rijbaanscheiding. Leuk bedacht maar levensgevaarlijk voor berijders van motorfietsen.

 

Abs op motorfietsen verplicht in de EU

Betere samenwerking met de MAG en de KNMV

Het is niet meer dan logisch dat je als land en/of als continent wil nadenken over de veiligheid van motorrijders maar denk dan ook eens na over je eigen beleid op dat gebied.

Pas veilige vangrails toe en denk na over de staat van onderhoud van je wegennet.

Stenen gebruiken voor de scheiding rijbanen op verkeerspleinen is bijvoorbeeld complete onzin en past meer in een derde wereldland dan in de EU.

Een 100 pk grens instellen voor motorfietsen is geen garantie voor minder ongelukken. Goede samenwerking tussen organisaties als de MAG, de KNMV en de overheid op het gebied van veiligheid voor motorrijders wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.