We zien het als vanzelfsprekendheid dat je vlak voor die prachtige bocht even flink kan afremmen voor je er induikt. Het vertragen van je motorfiets is over het algemeen belangrijker dan het versnellen. Accelereren is leuk maar goed kunnen remmen is belangrijker. En als je goed met je remmen kan omgaan maakt dat het motorrijden alleen maar spannender.
Motorfiets remmen en onderhoud
Ik denk dat alle motorrijders het eens zijn over het feit dat goed functionerende remmen de belangrijkste onderdelen van je motorfiets zijn. Motorfiets remmen moeten optimaal werken en dus behoren ze in prima conditie te zijn.
Het begint natuurlijk met zaken als remblokken en remvloeistof. Remblokken mogen niet te ver versleten zijn en remvloeistof mag niet te oud zijn.
Remvloeistof trekt vuil en vocht aan en gaat daardoor minder goed werken. Het is dan ook zaak dat je regelmatig je remvloeistof ververst.
Remmen met hydraulische remmen doe je door via je rempedaal of remhendel druk uit te oefenen op een hydraulische vloeistof.
Remblokken tijdig vervangen is geen luxe remblokken vervangen kan je makkelijk zelf.
Remvloeistof is niet samendrukbaar
De remvloeistof is niet samendrukbaar waardoor je via remleidingen druk uitoefent op je remcilinder die de remblokken tegen de schijf aandrukt. Wisten we al natuurlijk maar toch maar ik zeg het toch maar even.
Remvloeistof is hygroscopisch waardoor de vloeistof waterdamp opneemt. Door het opnemen van waterdamp gaat de kwaliteit van de remvloeistof achteruit gaat.
Bij het gebruik van je remmen kunnen de temperaturen van je remvloeistof oplopen tot 200 graden. Als de remvloeistof in goede conditie is kan de vloeistof dit makkelijk aan.
Bij opname van teveel vocht kan het kookpunt van je remvloeistof zomaar verlagen tot 155 graden en dan bestaat de kans dat je op een cruciaal moment geen remmen meer hebt.
Deze remvloeistof moet duidelijk vervangen worden
Remvloeistof verversen is niet zo lastig
Het verversen en ontluchten van de remvloeistof is geen hele lastige klus, zeker niet als je in het bezit bent van handig gereedschap. Zonder speciaal gereedschap kan het natuurlijk ook.
Op het ontluchtingsventiel druk je een doorzichtig stuk benzineslang zodat je kan zien wanneer er verse heldere remvloeistof uit de remklauw komt.
Het verversen van je remvloeistof kan je doen door je hendel in te knijpen op het moment dat je je ontluchtingsventiel op de remklauw open draait.
Vervolgens draai je het ontluchtingsventiel weer dicht voordat je de remhendel loslaat.
Deze remschijf is duidelijk versleten en moet vervangen worden
Hou het niveau van je remvloeistof in de gaten
Aan de bovenkant vul je verse remvloeistof bij zodra het niveau ervan zakt. Dit doe je totdat er heldere en dus verse remvloeistof uit het ontluchtingsventiel komt.
Je kan er ook een speciaal vacuüm pompje voor kopen waarmee je het remsysteem leeg zuigt.
Bij gebruik van het pompje druk je een slang op het ontluchtingsventiel en je zuigt d.m.v. het pompje je remsysteem leeg.
Zorg er wel voor dat je op tijd het reservoir bijvult om te voorkomen dat je lucht in je remleidingen krijgt.
Nieuwe remblokken wel zo’n prettig idee
Brembo remblokken zelf vervangen
Vervang ook je remblokken op tijd om te voorkomen dat je de remschijven beschadigt doordat de remvoering weg gesleten is en je met het staal op de remschijf komt.
De remvoering is veel zachter dan het staal van je remschijf waardoor de remblokken sneller slijten dan de schijven.
Kom je met het staal van je remblokken op de schijf dan beschadig je je remschijven en die moet je dan weer vervangen.
Het vervangen van remblokken hoeft niet ingewikkeld te zijn en je kan het bij de meeste schijfremmen doen terwijl remklauw op zijn plek zit. Bij Brembo gaat het vervangen van remblokjes bijvoorbeeld heel makkelijk.
Borgpennetjes los trekken en de pen uit de remklauw drukken.
Nieuw remblokken monteren
Je trekt de borg clips los die in de pennen zitten die de remblokken op zijn plek houden zodat je de borgpennen uit de klauw kan drukken. Vervolgens trek je de versleten blokken uit de remklauw.
Om de nieuwe blokken te kunnen plaatsen moet je de remzuigers voorzichtig terug drukken in de klauw.
Zodra je voldoende ruimte hebt gecreëerd duw je de remblokken op zijn plek en borg je deze weer met de borg clipjes.
De remklauwen bestaan uit twee delen die naar elkaar toe bewegen bij het remmen. De twee delen grijpen met pennen in elkaar zodat de delen vrij naar elkaar toe kunnen bewegen.
Remblokken kan je verwijderen terwijl de remklauw er nog opzit.
Druk de remzuigers terug in de remklauw
Remschijven slijten ook
Om het naar elkaar toe bewegen van de twee delen soepel te laten gaan is het zaak de twee delen af en toe los van elkaar te halen en de pennen te voorzien van schoon vet.
Ondanks dat remblokken van zachter materiaal zijn dan de remschijven zelf kan het toch zijn dat je de schijf of schijven zelf ook een keer moet vervangen.
Het vervangen van een remschijf hoeft geen lastige klus te zijn als je weet wat je doet.
Je begint natuurlijk met het uit je motorfiets sleutelen van het wiel waarvan je de schijf moet vervangen. In dit geval vervang ik de remschijf van de achterrem van een Yamaha Ténéré.
Gebruik het liefst een pneumatische slagmoersleutel
Bouten van je remschijf zeker je met loctite
Zekeren met Loctite
Zorg dat je het wiel stabiel hebt liggen zodat je tijdens het sleutelen geen hinderlijke bewegingen van het wiel ondervind.
Bij de meeste, zo niet alle, motorfietsen zit de remschijf met inbusbouten vast aan de naaf van het wiel.
De bouten zelf zitten gezekerd met een metaallijm zoals Loctite of Lock bond om lostrillen tijdens het rijden te voorkomen.
De metaallijm kan het lastig maken om de oude inbusbouten los te krijgen met een gewone inbussleutel.
Omdat je veel meer kracht moet zetten op de inbusbouten dan normaal is het aan te raden een slagmoersleutel te gebruiken.
Gebruik liever geen losse inbussleutels
De slagmoersleutel
Bovendien is het gat waar je je inbussleutel niet heel diep waardoor een gewone inbussleutel makkelijk scheef kan gaan zitten als je veel kracht moet gebruiken.
Een slagmoersleutel maakt bouten los door ze los te trillen en dus is kracht zetten niet nodig. Het is wel zaak dat je de inbus bits goed recht in de inbus bouten zet zodat ze niet kunnen ronddraaien in de bouten.
De boutjes zelf moet je toch vervangen en zijn niet heel duur maar als je tijdens het losdraaien de binnenkant beschadigd dan bestaat de kans dat je ze niet meer los kan krijgen.
Zodra je de inbusbouten los hebt kan je de schijf van de naaf afhalen en de nieuwe remschijf monteren.
Remblokken sluiten weer prima aan op je nieuwe remschijf
Maak alles goed schoon
Ontvet ook het schroefdraad in de naaf en blaas het eventueel droog met perslucht. De nieuwe bouten bevestig je met een druppel Loctite. Draai ze vervolgens goed vast maar doe dit wel om en om.
Gebruik ook hier weer het liefst geen losse inbussleutel om beschadigen van de binnenkant van de bout te voorkomen.
Door een inbus bit in een dopsleutel te doen en daarmee de bouten vast te draaien hou je de inbus bit makkelijker recht in het gat van de bout.
De kans is groot dat je flink kracht moet zetten om de bouten goed vast te draaien vanwege restanten Loctite maar pas op dat je ze niet dol draait.
Nieuwe remmen en nieuwe banden, we kunnen er weer tegen.
laat het bij twijfel aan de dealer over
Laat de Loctite een tijdje uit harden voordat je het wiel gaat monteren. Het is gebruikelijk dat je de bouten na 1000 kilometer ofzo even natrekt maar doet niet bij de remschijf die je net vervangen hebt.
Je trekt namelijk de Loctite weer los als je dat doet en dat wil je niet. Als je een beetje handig bent kan je dit klusje in een of twee dagen doen.
Let er wel op dat je veilig werkt en dat je alles naloopt wat je los hebt gehaald. En zorg dat de remvloeistof op peil is.
Sleutelen aan een motorfiets is vaak net zo leuk als het rijden zelf maar zorg altijd dat je weet wat je doet. Als je twijfelt over je sleutel vaardigheden laat het dan liever aan de dealer over.
Veel plezier en rij veilig.
Een mooi verhaal weer. Helemaal eens, dit is een belangrijk onderwerp.
Wat voorzichtige suggesties voor aanvulling:
– Remvloeistof is de pest voor lak (trok blaren op mijn achterbrug, toen ik onhandig was)
– Goed oppassen met schoonmaakmiddelen die ook smeren (nooit op remklauwen of -schijven gebruiken)
– Geen aardolie-gebaseerde reinigers gebruiken op remklauwen, omdat dit de rubbers rond de remzuigers sloopt, zegt Haynes tenminste. IPA is prima.
– Revisiesetjes, met rubbertjes voor rempompen en remklauwen zijn niet duur (E20,-/stuk van Tourmax bijvoorbeeld)
– Remleidingen horen eens in de zoveel jaar vervangen te worden. De fabricage-datum staat vaak op de leiding.
– Altijd erg schoon werken, als je met remzuigers in de weer gaat. Ik had een lekje, na de remrevisie, waardoor er steeds een druppel vloeistof onder de klauw hing. Dat bleek een kattenhaar te zijn, die tussen een remzuiger en de rubber afsluitring zat 🙂
geweldige info