motorfiets reinigen met hogedruk is niet altijd het beste

De sneeuwklokjes steken hun kop weer uit de grond en dat is het teken dat de lente weer begint. De aarde ontwaakt, de knoppen gaan weer open en het is wachten op het nieuwe leven dat boven de grond komt. De lente maakt dat de wereld weer een stukje drukker wordt, waar je ook bent. En dat geldt ook voor veel motorrijders die hun stalen ros weer tevoorschijn halen.

Motorrijden met pekel

Niet iedere motorrijder rijdt het hele jaar door op zijn tweewieler. Er zijn natuurlijk de diehards die door weer en wind motor blijven rijden. Maar motorrijden met vorst is net even anders.

Veel motorrijders zetten hun kostbare tweewieler toch liever een paar maanden stil. Niet iedereen wil motorrijden in de winter.

De kou, de kans op gladheid en de pekel is voor veel rijders de reden om het favoriete vervoersmiddel stil te zetten.

Een prima idee voor degene die zijn glimmende Harley of Ducati liever niet bloot stelt aan sneeuw en ijs en dus aan pekel. Want pekel is wellicht de makkelijkste manier om je motorfiets te beschadigen.

 

motorrijden met pekel

Sneeuw en ijs hebben hun prijs

Motorfiets reinigen met hoge druk

Pekel is zout en zout vreet metaal aan. Zeker als je door gesmolten sneeuw rijdt dat lekker verzadigd is met pekel. Pekel kan je kostbare motorfiets  namelijk aantasten.

Want deze heerlijke mix van water en zout gaat overal tussen zitten. De remklauwen, je ketting, wiellager, vering etc. alles wordt aangevreten. Kijk maar de witte aanslag op motorblok.

En het vervelende is dat je het zout niet zomaar overal tussen vandaan krijgt. Maar voor onder de € 200,– koop je een hogedruk reiniger en spuit je de boel gewoon schoon. Dus waar maak je je nou druk om ?

Dat klopt wel maar je gaat niet na iedere rit je motorfiets helemaal reinigen en dus laat je de pekel ook wel eens een nachtje zitten.

 

motorrijden met pekel

Ketting en tandwielen zijn vooral kwetsbaar voor pekel en hoge druk

Pekel vreet lekker door

En dat is nou precies waar al dat zout op zit te wachten, want al dat pekel kan dan lekker een hele nacht aan jouw motorfiets knabbelen.

En dus worden je remmen, je kettingset, link systemen etc. flink aangetast zonder dat je dat direct in de gaten hebt.

Als je je motorfiets maar een keer per week schoonspuit krijgt de pekel dus ruim de tijd om je motorfiets aan te vreten.

Dus vaker met de hogedrukspuit aan het werk om lekker overal de rommel tussen uit te spuiten ?

 

pekel

Trommelremmen remmen minder goed dan schijfremmen

Dan spuit je toch niet op je lagers

Tja daar moet ik toch weer even verder over zeuren. Kijk, de hogedrukspuit is een prima manier om je motorfiets lekker schoon te spuiten maar ook dat heeft zijn nadelen.

Want zo’n Kärcher bijvoorbeeld levert maar liefst 100 bar druk en dat is genoeg om het vet tussen je lagers uit te spuiten.

Want die kunststof seals die je lagers afdichten van de boze natte buitenwereld gaan het wel een keer begeven. Zeker als je er met 100 bar druk water op spuit. En die seals zitten er om de viezigheid uit je wiellagers te houden.

Dan spuit ik toch niet op mijn lager ? Ja oké maar daar blijft dan wel de pekel zitten en dat vreet dan lekker door.

 

wiellagers

Wiellagers zijn geseald om vuil en vocht buiten te houden, hoge druk kan de seals beschadigen

Kwetsbare remzuigers

Hogedruk reinigen kan op zich wel maar pas op waar je die hogedruk op richt zeker als je vaker hoge druk gebruikt. Een motorfiets reinigen met hogedruk is toch een beetje secuur werkje.

En niet alleen je wiellagers krijgen het te verduren, ook bij je achterbrug, veerelement balhoofd, overal zit kogel lagervet en dat wil je het liefst laten zitten.

Dit geldt zeker ook voor je remmen. Schijfremmen op een motorfiets zorgen voor veel meer remkracht dan trommelremmen natuurlijk maar de schijfrem is ook kwetsbaar.

Want pekel gaat ook daar zijn weg vinden in je remsysteem. In je remklauwen zitten je remzuigers en verschillende rubbers om de boel af te dichten voor allerlei viezigheid en dus ook pekel.

 

motorrijden met pekel

Schijfremmen zijn kwetsbaar voor pekel dus reinig regelmatig als je de winter door rijdt. 

Motorrijden met pekel vergt meer onderhoud

En als de pekel tussen je remzuigers komt en je maakt het niet tijdig schoon dan is de kans groot dat de boel lekker aangevreten wordt.

Ik heb zelf motorfietsen gezien met compleet vast geoxideerde remsystemen waar niets meer mee te beginnen was.

Puur door de pekel die lekker zijn gang kon gaan. Dus regelmatig reinigen bij pekel is belangrijk.

Je motorfiets ieder dag met een hogedruk spuit afspuiten is ook niet zo’n goed idee en de pekel laten zitten ook niet.

Het is ook niet verstandig om met hogedruk je remklauwen regelmatig schoon te maken want dan spuit je weer allerlei afdichtingen kapot.

 

motorrijden met pekel

De kwetsbare remzuiger in beeld

Afspuiten met de tuinslang kan ook

Het is wat dat betreft beter om je motorfiets regelmatig met de tuinslang even af te spuiten als je de winter doorrijd.

Gewoon water uit de kraan heeft vaak voldoende druk om in ieder geval de ergste rommel weg te krijgen.

Desnoods gebruik je een borstel om je motorblok even schoon te borstelen of je wielen, zeep is in de meeste gevallen niet eens nodig. Er wordt natuurlijk niet de hele winter met pekel gestrooid dus zo erg is het nou ook weer niet.

Maar als je twee weken door de pekel rijdt en de pekel vervolgens laat zitten is het al genoeg om je kostbare motorfiets te beschadigen.

 

winterstop

Duidelijk verdroogde band waar je niet mee door kan rijden

liever in de winterstop ?

Niet meer rijden in de winter dan ? Zeg ik niets over want als je je goed voorbereid kan je veel ellende voorkomen en dus kan je best doorrijden.

Je kan kwetsbare delen insmeren met zuurvrije vaseline zodat er geen pekelwater meer bij kan komen.

Gewoon een extra laagje vaseline op de zijkant van je wiellagers of op je link systeem van je achterbrug. Inspecteer dit regelmatig en vervang zo nodig af en toe de opgebrachte vaseline.

Zodra je veel viezigheid in de vaseline ziet veeg je het met een doekje weg en breng je nieuwe aan. Zo hou je kwetsbare onderdelen beter afgeschermd van de pekel en viezigheid.

 

pekel

Ontvetter vreet je O ringen ketting aan

Geen ontvetter op je X ringen ketting

Vergeet ook verschillende bedieningskabels niet zoals je koppeling en gaskabel en vet je ketting regelmatiger in. Je kan je ketting ook af en toe reinigen met een droge lap.

Met een droge lap veeg je de viezigheid van je ketting totdat de ketting er weer schoon uitziet vervolgens spuit je er dan weer kettingvet op.

Maak je ketting echter NOOIT schoon met ontvetter want de ontvetter vreet de O of X ringen aan en dan kan je je ketting direct vervangen.

Doorrijden in de winter is dus een keuze maar als je besluit door te rijden moet je wel op wat meer onderhoud rekenen.

 

motorfiets reinigen met hogedruk

Kwetsbare lintsystemen die aangevreten kunnen worden door de pekel

Motorfiets uit de winterstop

Heb je je motorfiets een tijd in de  winterstalling gezet, dan is het zaak om aan een aantal zaken te denken voordat je weer gaat rijden.

Als je motorfiets een paar maanden stil heeft gestaan kan je er vanuit gaan dat je banden wat spanning hebben verloren.

Kijk dus je bandenspanning na voordat je de weg op gaat en kijk of je banden niet verdroogd zijn.

Een motorband heeft minimaal 2 bar nodig voor een veilige wegligging. Bij te zachte banden is de kans groot dat er gevaarlijke situaties gaan ontstaan.

 

moderne viertakt

De binnenkant van je motor wil verse olie hebben

Olie kan verzuren

Let dus op je bandenspanning als je motorfiets een tijd stil heeft gestaan tijdens de winterstop.

Het is ook verstandig om de motorolie te vervangen bij een winterstop van een maand of 6. Olie kan namelijk verzuren als de motor een tijdje niet heeft gedraaid.

De mogelijke vervuiling die in de olie zit zakt in 6 maanden tijd naar de bodem van je carter en wordt bij een koude start door je hele blok gepompt.

Je oliefilter filtert het vuil er natuurlijk wel uit maar toch is het beter om je olie te vervangen na een winterstop.

Vervang gelijk ook het oliefilter samen met de motorolie zodat je alles lekker fris in orde hebt voor het komende motorseizoen.

 

pekel

Pekel gaat overal tussen zitten ook bij je hendels

Remvloeistof trekt vocht aan

Remvloeistof trekt vocht aan en dat vocht verlaagt het kookpunt van de remvloeistof.

Remvloeistof wordt daardoor te heet en dat kan de remvertraging minder maken. Dus remvloeistof vervangen kan ook geen kwaad.

Door je motorfiets 6 maanden stil te zetten krijgt de remvloeistof meer kans om vocht aan te trekken.

Bovendien kan vocht voor corrosie zorgen in het remsysteem wat ook niet bevorderlijk is voor je remmen. Je kan het een en ander aan corrosie voorkomen door acf 50 te gebruiken maar daar los je niet alles mee op.

 

Africa Twin

Remvloeistof trekt op den duur vocht aan dus vervang het regelmatig zeker na een winterstop. 

Schoon vet op je ketting doet wonderen

Controleer gelijk de spanning van je ketting even en spuit hem in met schoon vet als je weer gaat rijden.

Want of je je motorfiets nou uit de winterstop haalt of niet, de technische staat van jouw motorfiets is belangrijk voor je veiligheid.

Doorrijden in de winter is op zich prima maar let op de conditie van je motorfiets. Motorrijden met pekel is hoe dan ook niet best voor het materiaal.

Voorlopig komt de lente er weer aan en kunnen we de winter weer even uit ons hoofd zetten. Dus voor nu, lekker toeren en veilig rijden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.