Voor veel mensen spreken motorfietsen nog steeds tot de verbeelding. En dat geld zeker voor mensen die zelf nog nooit op een motorfiets hebben gezeten. Een verre vakantie met een motorfiets klinkt als een fantastisch avontuur, en dat is het ook. Maar bagage op motor vastmaken is nog een hele uitdaging.
Een motorfiets met bagage
Een motorfiets met veel bepakking is voor veel mensen het symbool van avontuur. Maar hoe pak je je bike zo op dat deze ook nog comfortabel berijdbaar is ?
Zeker als je gaat kamperen met de motor is het zaak goed op te pakken. Want als je gaat kamperen neem je natuurlijk je tent en slaapzak mee en dat is extra gewicht.
Om te beginnen is het zaak dat je je houdt aan de maximale belasting die jouw tweewieler mag hebben.
Die maximale belasting is het gewicht dat de motorfiets maximaal kan hebben.
Een motor kan wel wat gewicht hebben
Moderne motorfiets kunnen over het algemeen wel wat hebben qua gewicht. De vering, het frame de wielen zijn stevig genoeg.
Het is namelijk niet zo dat een motorfiets door midden breekt als je hem zwaarder belast. Het frame en de vering van jouw tweewieler kunnen echt wel wat hebben.
Het gaat erom dat een motorfiets prettig en veilig bestuurbaar blijft. En natuurlijk moet je comfortabel kunnen blijven zitten.
De maximale belasting zegt vaak meer over de bestuurbaarheid van een motorfiets bij een bepaalde belading.
Veel losse bagage staat avontuurlijk maar is niet altijd handig
Belast je motorfiets niet te zwaar
Om te beginnen is het zaak de vering van een motor niet te zwaar te belasten.
De maximale belading zegt om te beginnen iets over het gewicht dat de vering van de motorfiets kan hebben. Zodra iemand plaats neemt op een motorfiets, veert de vering een stuk in.
De veerweg wordt minder dan zonder belasting en dus heb je minder veerweg. Hoe meer gewicht er op een motorfiets komt des te minder de veerweg wordt.
En als de veerweg veranderd, dan wijzigt ook de geometrie van je tweewieler.
Het gewicht van de berijder en eventuele passagier drukt meer op de achtervering dan op de voorvering.
De achtervering wordt daardoor iets ingedrukt waardoor je bike achterover gaat hellen.
Houd je bagage zoveel mogelijk boven je achteras
Stel de preload van de vering goed af
Niets aan de hand natuurlijk want als de vering in goeie conditie heeft dit weinig tot geen effect op het weggedrag van je tweewieler.
Je kan wel het een en ander doen aan het achterover hellen van de motorfiets door de preload of veer voorbelasting te wijzigen.
Dit kan je doen door de veer strakker te stellen waardoor deze minder in veert als je de motorfiets belast.
Draai de veer echter niet te strak want dat kost je je comfort. Als de motorfiets te hard staat afgeveerd stuitert de motorfiets over oneffenheden omdat deze niet meer worden opgenomen.
Staat de veer te zacht dan kan de motorfiets door de belasting van berijder, passagier en bagage aan de achterkant te ver in de vering zakken.
Een te zwaar beladen motorfiets
Hierdoor komt er meer gewicht op het achterwiel dan op het voorwiel waardoor je tweewieler slechter te besturen wordt.
Een motorfiets met bagage die te zwaar beladen is, is ook moeilijker tot stilstand te brengen. De remmen van een motorfiets zijn op een bepaald gewicht berekend.
Ga je te ver over dat gewicht heen dan ga je dat merken aan de bestuurbaarheid van je tweewieler minder wordt.
Moet je met een overbeladen hard remmen, dan kan dat als resultaat hebben dat de motorfiets tijdens hard remmen onbestuurbaar wordt.
Over belading van je motorfiets kan niet alleen voor gevaarlijke situaties zorgen, het maakt het rijden ook minder comfortabel.
De standaard koffers van de Tenere hangen op de juiste positie
Maak je bagage zo compact mogelijk
Het gaat er bij het oppakken van je motor niet alleen om dat je rekening houdt met de hoeveelheid gewicht die je meeneemt. De wijze waarop je je motor bepakt is ook bepalend voor je rij plezier.
Je kan je motorvakantie goed verpesten door continu met een slecht sturende motorfiets op pad te gaan.
Het is handig om je bagage zo compact mogelijk op je motor te pakken. Dus het liefst geen losse tassen en zakken die losjes op je tweewieler zitten.
Het mag dan wel avontuurlijk staan maar het is niet de beste manier van oppakken.
Als de uitrusting niet strak is opgepakt kan deze gaan bewegen tijdens het rijden. Deze bewegingen zorgen voor een instabiele motorfiets waardoor het rijplezier minder wordt.
Met een minimum aan bagage is het prettig reizen
Je tweewieler strak en waterdicht oppakken
Je uitrusting moet dus strak en het liefst waterdicht opgepakt worden. Je kan hierbij denken aan zogenaamde kano zakken of tassen.
Deze tassen hebben gegarandeerd waterdichte sluitingen. Door deze sluitingen heb een compact geheel.
En dan kunnen we het nog hebben over de plaats van de bagage. Je bagage gaat natuurlijk achterop je motor maar waar precies ?
Voor het oppakken van bagage geld eigenlijk maar een ding en dat is gewichtsverdeling.
En als we het over gewichtsverdeling hebben, dan hebben we het ook over balans en onbalans. Want om prettig te kunnen rijden moet je motorfiets in balans zijn.
minimale bagage zorgt voor een prettig sturende motorfiets
Goeie gewichtsverdeling zorgt voor balans
Zorg ervoor dat je het gewicht van je bepakking zo dicht mogelijk bij of voor de achteras plaatst. Plaats je het gewicht meer achter de achteras dan zal de as als hefboom gaan functioneren.
Het gewicht dat achter de achteras hangt zorgt ervoor dat het gewicht op het voorwiel afneemt.
Door de verminderde druk op het voorwiel heeft het voorwiel minder contact met het wegdek. Je merkt dit als je stuur te makkelijk van links naar rechts gaat.
In extreme foute overbelading kan het voorwiel zelfs los komen van het wegdek. Een spontane wheelie met rampzalige gevolgen behoort tot de mogelijkheden.
In dit geval zal je merken dat het lastiger wordt om je tweewieler goed door een bocht te krijgen.
Koffers of tassen
Je motor zal in dit geval ook gevoeliger worden voor oneffenheden in het asfalt wat weer een negatieve invloed heeft op het weggedrag.
Teveel gewicht op de voorkant van de motorfiets is ook niet aan te bevelen aangezien de voorvork dan weer teveel in veert.
Het is dus zaak je bepakking goed uitgebalanceerd op je bike te binden. Hoe je je bagage het beste mee kunt nemen is een ander verhaal.
Je hebt natuurlijk koffers die je aan je motor kan hangen of je stopt alles in tassen. Hier ga ik meer over vertellen in een apart artikel
Duidelijk over beladen motorfietsen voor een lange reis
georganiseerd of zelfstandig op motorvakantie
Je kunt ook een motorfiets kopen die al helemaal klaar is voor het maken van avontuurlijke reizen.
Met de huidige motor markt kan je volledig op reizen afgestemde motorfiets kopen. Je betaald daar natuurlijk wel extra voor maar het is maar wat je wil
Er is meer dan genoeg te vertellen over reizen met een motorfiets en dan gaan we hier dan ook doen.
Of je nou georganiseerd op reis gaat of zelfstandig bagage meeneemt. Op een motorfiets op reis gaan is toch een apart soort specialisme.