Motoronderhoud zelf doen geeft voldoening

Zelf je motorfiets onderhouden is meer dan alleen wat zaken inspecteren. Echt onderhoud plegen betekend dat je toch echt zelf wat gereedschap moet beetpakken. Je kunt ook voor alles wat je moet doen de dealer inschakelen maar dat gaat je veel geld kosten.

Motoronderhoud kan je zelf doen

Zelf onderhoud plegen aan je motorfiets scheelt je niet alleen veel geld. Het geeft je vaak ook nog extra plezier en inzicht. In dit artikel ga ik dieper in op het begrip motoronderhoud.

Het onderhoud van je motorfiets begint zoals ik eerder vertelde met het inspecteren van een aantal zaken. En natuurlijk is het dan ook zaak dat je weet wat je inspecteert.

Maar als je het een en ander geïnspecteerd hebt is het zaak dat je ook bepaalde zaken herstel of bijstelt. Als je ketting te slap staat kan je die eenvoudig stellen.

[intlink id=”2895″ type=”post”]Je stelt de ketting door het achterwiel naar voren of naar achteren te schuiven.[/intlink] Dit doe je in de meeste gevallen met behulp van zogenaamde stelbouten.

Motoronderhoud

Gebruik goed gereedschap voor goed motoronderhoud

De juiste kettingspeling

Deze stelbouten zitten op hun beurt weer geborgd met een moer. De stelbout met borgmoer zorgen er voor dat het wiel op zijn plaats blijft bij het gas geven en remmen.

Draai de moer van het achterwiel los en draai daarna de borgmoeren van de kettingspanners los zodat je de ketting kan stellen. Je hoeft de moer niet helemaal van de as af te halen, als de as maar los zit.

Stel de ketting zo dat je de juiste speling hebt en test die speling door op de motorfiets te gaan zitten terwijl deze op zijn wielen staat.

Door je eigen gewicht zakt de motorfiets altijd iets in de vering waardoor de ketting iets strakker gaat staan. Stel dus zittend op de motor de speling van je ketting vast.

motoronderhoud

Kettingspeling controleren is een koud kunstje

Gebruik het juiste gereedschap

Vaak kun je dit het beste even met zijn tweeën doen. Een gaat op de motorfiets zitten terwijl een ander van onder tegen de ketting drukt.

Om de speling vast te stellen. Bij een wegmotorfiets is een speling van ongeveer 2 cm voldoende.

Gebruik voor dit soort klusjes altijd het juiste gereedschap. Het liefst passende ring of steeksleutels maar geen Baco of waterpomptangen .

Met “fout” gereedschap daarmee beschadig je moeren en bouten. En gebruik liever geen hamer.

Als je bouten en moeren beschadigd kan het zijn dat ring en steeksleutels niet meer passen waardoor je  ze niet meer los krijgt.

motoronderhoud

Herken versleten motorbanden

Motoronderhoud en kopervet

Nu we het er toch over hebben, gebruik waar mogelijk kopervet om bouten en moeren in te vetten als ze los zijn geweest.

Als er bouten en moeren erg vast zitten door oxidatie of vuil kan je ze het beste inspuiten met kruipolie. Laat de kruipolie een tijdje intrekken zodat vuil en roest kan oplossen.

Kopervet zorgt ervoor dat bouten en moeren niet vast kunnen roesten. Het beste is om alles wat je loshaalt van je motorfiets in te vetten met kopervet.

De banden van een motorfiets zijn natuurlijk een heel ander verhaal. Bij banden is het zaak deze op spanning te houden en als ze versleten zijn moet je ze vervangen.

Zorg voor goed gereedschap voor je ergens aan begint

Banden vervangen kan je zelf

[intlink id=”1805″ type=”post”]Maar ook het vervangen van banden kan je zelf[/intlink] en het scheelt je veel geld. Hoe je je banden vervangt heb ik eerder van begin tot eind hier beschreven.

Het is wel zaak dat je weet waar je aan begint. Een aantal zaken zijn bij het vervangen van banden van belang.

Aandachtspunten bij banden vervangen

  1. Voor de hand liggend maar ik vermeld het toch maar even, zorg dat je de juiste  maat banden hebt.
  2. Let bij het monteren van nieuwe banden op de rijrichting van de band. Dit is belangrijk aangezien de structuur van de band is ingesteld op de krachten van remmen en accelereren.
  3. Zorg dat de band goed om de velg past als je hem monteert. Dit kun je zien aan de belijning die op de band zit.
  4. Pas bij nieuwe banden altijd op als je wegrijdt. Nieuwe banden zijn voorzien van een waslaag. De waslaag is een overblijfsel van de mal waar de banden in geperst worden omdat ze anders niet uit de mal te krijgen zijn.

Een motorfiets heeft remmen nodig

Een ander verhaal zijn de remmen van je motorfiets. Je kan natuurlijk inspecteren of je remblokken niet versleten zijn maar kan je ze ook zelf vervangen.

[intlink id=”2724″ type=”post”]Over het algemeen is het vervangen van remblokken een vrij eenvoudig klusje.[/intlink]

Op de meeste motorfietsen zijn tegenwoordig Brembo remmen gemonteerd. Remblokken bij Brembo remmen zijn met een paar simpele handelingen te vervangen.

Het vervangen van remblokken wijst wel zo’n beetje zichzelf maar er zijn dingen waar je even op moet letten.

Bij oudere motorfietsen is het zaak ook even naar je remschijven en je remvloeistof te kijken.

Remvloeistof moet zo nu en dan ververst worden omdat remvloeistof vocht aantrekt en vervuilt.

Remschijven en oliekeringen

Remschijven slijten ook en als ze te dun worden moet je ze vervangen. Te dunnen remschijven kunnen hun warmte niet meer kwijt.

Als remschijven te heet worden kunnen ze kromtrekken en dan moet je ze sowieso vervangen.

Een ander punt van aandacht is je vering. Bij nieuwe motorfietsen heeft de vering niet zoveel aandacht nodig maar er zijn wat inspectie puntjes. Kijk zo nu en dan even of je vorkpoten vettig zijn van olie bijvoorbeeld.

[intlink id=”3434″ type=”post”]Als dit zo is kan het zijn dat er een oliekeerring lek[/intlink] is en dat kan op de lange duur je wegligging beïnvloeden.

Voel zo nu en dan ook eens of je speling ontdekt in je stuur en kijk ook eens naar je wiellagers.

Niet altijd goede ervaringen met dealers

Door dit soort dingen zelf in de gaten te houden kan je voorkomen dat ineens voor hoge kosten en verrassingen komt te staan.

Natuurlijk kan je je motorfiets ook om de 10.000 km voor een service beurt wegbrengen.  Vervolgens hoef je  verder nergens naar te kijken.

Het is voor je zelf echter prettig als je weet hoe de conditie van je motorfiets is. Het is ook handig als je zelf weet wat de technische staat van je motorfiets is.

Ook als je je motor voor onderhoud naar een dealer brengt is het goed   te weten hoe je motorfiets erbij staat. Zelf heb ik redelijk goede ervaring met motordealers maar soms ook mindere.

motoronderhoud

Hier is al sprake van slijtage maar vervanging is nog niet nodig

Motordealers zeggen soms ook maar wat

Het is mijn nogal eens overkomen dat een dealer mij adviseerde mijn remblokken en remschijven te vervangen.

En dat terwijl ik zelf net de remblokken had vervangen en wist dat de remschijven nog lang niet versleten waren.

Ik zeg niet dat het kwade opzet is van dealers maar officiële dealers hebben vaak de neiging zaken sneller te vervangen dan nodig.

Heb je voldoende kennis van jouw motorfiets maar wil je hem toch zo af en toe voor een onderhoudsbeurt wegbrengen, wees dan kritisch op wat een dealer je verteld.

Persoonlijk geef ik exact aan wat ik wil dat er aan mijn motorfiets gedaan wordt.

Ik geef ook altijd de opdracht eerst contact met mij op te nemen voordat er iets vervangen gaat worden waar ik niet om gevraagd heb.

motorfiets

Begin simpel met zelf sleutelen, haal niet gelijk motorblokken uit elkaar

Laat merken dat je er verstand van hebt

Als een dealer in de gaten krijgt dat je weet waar je over praat dan houden ze daar ook rekening mee bij het geven van service beurten.

Laat ook duidelijk blijken dat je zelf sleutelt en geef duidelijk aan wat er aan jouw motorfiets moet gebeuren.

Als er onverwacht toch gebreken naar voren komen zorg dan dat een dealer je informeert voordat er iets gerepareerd wordt.

Door af en toe zelf dingen te vervangen of te repareren vergroot je je kennis van de techniek en heb je meer plezier van je motorfiets.

Zelf motoronderhoud plegen aan je motorfiets is leuk om te doen en leerzaam maar begin eenvoudig. Ga je een motorfiets kopen, dan is een beetje technische kennis ook handig.

Ga niet gelijk grote reparaties uitvoeren als je nog nooit gesleuteld hebt. Veel plezier in ieder geval met sleutelen en motorrijden en hou het heel.

In een volgend deel ga ik weer een stapje verder in het op motoronderhoud.

Opmerkingen

comments