Motorfiets onderhoud en zelf foutloos sleutelen

Heerlijk genieten van je motorfiets kan gelukkig nog steeds in deze wereld. Je zoekt mooie slingerende bergwegen op met strak asfalt, of juist zonder asfalt en mooie onverharde ondergrond. Genieten van een motorfiets houdt ook in dat je je machine zo nu en dan moet onderhouden, want we willen natuurlijk liever geen pech op onze mooie trip. Zelf je motorfiets onderhouden kan ook genieten zijn, als je weet wat je doet. Maar ook als je weet wat je doet kan je fouten maken.

Motorfiets onderhoud

Als je net begint met motorrijden gaat het je vooral om de heerlijke kilometers die je kan maken. Lekker met je motorfiets onderweg zijn en de rest is bijzaak.

Ben je al langer aan het genieten van het tweewieler gevoel dan kan het zijn dat je meer in de techniek geïnteresseerd begint te raken.

Je wil zelfs misschien zo nu en dan zelf wat aan het onderhoud van je motorfiets gaan doen.

Door zelf aan je motorfiets te gaan sleutelen begin je aan een heel ander soort avontuur.

 

motorfiets onderhoud

Een ketting heeft af en toe wat onderhoud nodig

Eenvoudige klussen eerst

Je begint natuurlijk met de eenvoudiger klussen zoals bandenspanning controleren, olie peilen en indien nodig bijvullen. Het kan ook zijn dat je echt iets moet doen zoals ketting stellen en ook dat wil je wel eens zelf doen.

Zodra je zelf aan onderhoud gaat doen is het belangrijk om met een paar dingen rekening te houden.

Om te beginnen is het zaak dat je al wat technische kennis hebt. Je hoeft geen ingenieur te zijn maar een beetje kennis van zaken is wel handig.

Zorg er in ieder geval voor dat je behoorlijk gereedschap hebt zoals goeie steek en/of ringsleutels, een kwalitatief goeie dopsleutelset en een setje inbus sleutels. Goed gereedschap is het halve werk alleen zeg dat niet alles.

 

Motorfiets onderhoud

Goed gereedschap zoals deze pneumatische slagmoersleutel zijn handig

Kettingonderhoud

Als je eerste sleutel klus het onderhoud van je ketting is zijn er al dingen waar je aan moet denken.

Als je je ketting wil schoonmaken gebruik je geen agressieve ontvetter zoals benzine of koudontvetter want dat tast de X of O ringen aan die tussen je schakels zitten.

Zodra de rubber seals van je ketting door gebruik van een fout reinigingsmiddel zijn aangetast moet je je ketting vervangen. Weet dus wat voor reinigingsmiddel je gebruikt.

Wil je alleen je ketting smeren dan kan je dit het beste doen door kettingvet aan de binnenkant van de ketting te spuiten zodat het vet er bij de eerste kilometers niet afgeslingerd wordt.

 

ketting stellen

Stel je ketting niet te strak

Geen kettingvet op je remschijf

Het is ook zaak dat het vet echt op je ketting komt en niet op plaatsen waar je het liever niet hebt.

Kettingvet is een glibberig goedje en je kan het beter niet op je banden of je remschijven krijgen.

Een paar spetters op je band kan niet snel kwaad. Komen er flinke hoeveelheden op de zijkanten van je band omdat je slordig met de spuitbus omgaat dan kan dat effect hebben op het weggedrag van je motorfiets.

Als je flinke hoeveelheden kettingspray op je banden krijgt dan kan dat zorgen voor glijpartijen natuurlijk omdat het vet de grip van je band nadelig beïnvloed.

 

Banden vervangen

Duidelijk tijd om te vervangen

Ketting stellen doe je af en toe

Je wil ook geen kettingspray op de remschijf krijgen vanwege het effect op je remmen.

Door het vet gaan je remmen slechter functioneren en het kan er zelfs voor zorgen dat je je remblokken eerder moet vervangen doordat het vet in het materiaal dringt.

Je kan dit soort dingen voorkomen door je achterband en de remschijf af te dekken met wat oude lappen en door nauwkeuriger om te gaan met kettingspray.

Tegenwoordige kettingen hoeven bijna niet meer te worden gesteld maar het kan toch nog voorkomen dat ketting stellen nodig is.

 

Ketting stellen

De rubber seals zijn zeer kwetsbaar voor agressieve reinigingsmiddelen

Hou altijd een beetje speling op je ketting

In de meeste gevallen kan je zeggen dat een ketting versleten is als je hem strakker moet stellen maar dat is niet altijd zo.

Als je een ketting moet stellen zorg dan dat je altijd iets speling houdt in de ketting.

Bij wegmotorfietsen kan je het beste een centimeter of 2 speling houden zodat de ketting bij inveren van de achtervering niet teveel onder spanning komt te staan.

Bij Allroad of adventure motorfietsen kan je beter voor meer speling zorgen aangezien dit soort motorfietsen langere veerwegen hebben waardoor het achterwiel meer op en neer gaat.

 

sluitschakel

Sluitschakel met rubber O ringen

Bandenspanning controleren

Tijdens dit inveren wordt als het ware de afstand tussen voor en achtertandwiel langer waardoor er meer spanning op de ketting komt te staan.

Bij te weinig speling wordt de spanning te groot waardoor de ketting in extreme gevallen zou kunnen breken.

Bij een te strak gestelde ketting komt er ook teveel spanning op het voortandwiel waardoor er teveel druk op de uitgaande as komt te staan en dat kan je dan een lager of een oliekering kosten.

Een ketting inkorten omdat deze te slap staat is ook geen oplossing, als de ketting niet meer te stellen is vervang de hele set dan.

Bandenspanning controleren en eventueel op spanning is ook een eenvoudig klusje alleen zijn ook daar wat aandachtspunten.

 

Bandenspanning

Deze banden kan je beter snel vervangen. 

De band moet op zijn plaats blijven

Zorg ervoor dat je weet wat de spanning van je band moet zijn voordat je er lucht bij pompt, ga niet zomaar iets gissen.

Bij de juiste bandenspanning krijgt de band de juiste vorm en die vorm is belangrijk voor goede wegligging.

Is de band te slap dan ontstaat er een holle vorm in het loopvlak waar het wegcontact in het midden minder is wat weer effecten heeft op de wegligging.

Te lage bandenspanning heeft ook effect op hoe de band om de velg blijft zitten. De spanning in de band zorgt er voor dat de band om de velg klemt waardoor deze niet meer kan verschuiven.

 

motorfiets onderhoud

Makkelijk sleutelen

Let op je bandenspanning

Bij binnenbanden kan bij een te lage bandenspanning zelfs een lekke band ontstaan omdat de buitenband verschuift ten op zicht van de velg.

De binnenband zit met het ventiel vast in de velg, en klemt in de buitenband.

Als de buitenband kan verdraaien ten opzichte van de velg dan is de kans groot dat het ventiel scheurt met een klapband tot gevolg.

Voor banden zonder binnenband, een tubeless band dus, geldt hetzelfde voor de bandenspanning.

De vorm van de band wordt o.a. bepaald door de spanning die er opstaat en de spanning bepaald ook hoe goed de band om de velg blijft zitten.

 

motorbanden

Nieuwe banden op de juiste spanning

Kwaliteit van je banden

Je kijkt bij het controleren van je bandenspanning ook af en toe naar je profiel natuurlijk en de houdbaarheidsdatum van je band.

Nee dat is geen grapje, banden hebben een maximale houdbaarheidsdatum en die kan je beter niet teveel overschrijden.

De kwaliteit van het rubber gaat achterruit waardoor het wegcontact minder is als de band ouder wordt.

Banden gaan normaal gesproken 10 jaar mee en de voor de meeste motorrijders geldt dat er binnen die 10 jaar al eens een set banden vervangen is.

Koop je een tweedehands motorfiets dan is het zaak dat je naar de fabricage datum van de band kijkt die op de zijkant staat.

Zelf wat meer aan onderhoud doen kan leerzaam zijn maar zorg dat je weet wat je doet en begin met eenvoudig onderhoud. Als je twijfelt aan je kennis over motorfiets onderhoud laat het dan aan een monteur over.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.