Motorfiets onderhoud begint bij een kleine inspectie

Ik denk dat bijna iedere motorrijder beseft dat hij of zij op een prachtig stuk techniek rijdt. Of je nou op een, twee of zescilinder rijdt, motorrijden gaat om meer dan alleen jezelf verplaatsen. De meeste motorrijders hebben het over PK’s, koppel, het aantal kleppen of het aantal cc’s die een motorfiets heeft. Vaak worden belangrijke onderdelen over het hoofd gezien die toch echt af en toe aandacht moeten hebben.

Onderhoud en de motorfiets

We peilen de olie, smeren onze ketting en werpen af en toe een blik op de banden voordat we gaan rijden. Motorfiets onderhoud.

En bij de meeste motorrijders blijft het daar ook bij. Logisch natuurlijk want je kan niet voor iedere rit een volledige servicebeurt uitvoeren.

Maar toch zijn er onderdelen die heel belangrijk zijn voor het functioneren van een motorfiets die vaak over het hoofd worden gezien. Neem bijvoorbeeld de spaken die je wielen bij elkaar houden.

De spaken houden de naaf en de velg bij elkaar nietwaar. De aandrijving vind plaats doordat de ketting of cardan de naaf van je achterwiel aandrijft.

 

Motorfiets onderhoud

Controleer de remschijven van je motorfiets af en toe op slijtage

Spaken houden je wielen bij elkaar

De spaken geven deze krachten door aan de velg zodat de motorfiets vooruit komt. Je kan je voorstellen dat er veel kracht op de spaken komt te staan.

Tijdens een stevig motorritje krijgen de spaken het flink te verduren, daar denk je niet altijd bij na maar het is toch echt zo.

Want het gaat niet alleen om het vermogen dat je los laat op je spaken. Je spaken krijgen ook klappen van oneffenheden in de weg, maar ik heb toch vering, die vangen dat toch op ?

Ja, ten dele waar maar de wielen vangen de eerste klappen op en daarbij krijgen de spaken het flink te verduren.

 

Motorfiets onderhoud

Controleer je vering op lekkage

Onderhoud en spaak spanning

Dat geldt ook voor optrekken en afremmen. De kracht die het optrekken en afremmen veroorzaakt komt op de spaken te staan.

Het is niet zo dat je spaken slijten natuurlijk maar het kan wel het een en ander met de spanning van je spaken doen.

Je spaken moeten goed op spanning staan om de verbinding tussen de naaf en de velg stijf te houden anders krijg je beweging in het wiel en dat gaat ten koste van de wegligging.

Het is daarom zaak je spaakspanning af en toe te controleren. Nu we het toch over wegligging hebben, controleer ook af en toe je voorvering op olie lekkage. In de voorvering zit olie om de vering te dempen.

 

motorfiets onderhoud

Controleer je spaakspanning regelmatig

Lekkende voor vering doen en wegligging

De olie wordt in de voorvering gehouden door zogenaamde oliekeringen. Als een kering beschadigd is lekt er olie langs de voor vering.

De demping raakt daardoor in onbalans waardoor de stuur kwaliteiten achteruit gaan.

Kijk dus ook af en toe even naar de voorvering, zie je vettigheid kan je een lekke oliekeerring hebben en die moet vervangen worden.

Maar er zijn meer onderdelen die nog al eens vergeten worden. Zo wil je graag dat je accu altijd vol is om zodat je je motorfiets makkelijk kan starten. Natuurlijk is er niet veel onderhoud meer aan accu’s nodig.

 

Motorfiets onderhoud

Zet je spanningsregelaar op een koele plek

Iedere motorfiets heeft een gel accu

Bijvullen met gedestilleerd water hoeft niet meer want tegenwoordig hebben alle motorfietsen gel accu’s en die zijn onderhoudsvrij.

Het is hooguit zaak dat je de accu in de winter loskoppelt van de bedrading en op een droge warme plaats bewaard om het leeg lopen van een accu of kapot gaan te voorkomen.

Een ander punt is de spanningsregelaar. Een spanningsregelaar heeft geen onderhoud nodig maar mag niet te warm worden bij een werkende motor.

Bij het ontwerpen van een motorfiets is daar natuurlijk goed over nagedacht maar niet iedere fabrikant houdt rekening met de warmte ontwikkeling die in een spanningsregelaar kan ontstaan.

 

Motorfiets onderhoud

Slijtage van de remschijf spoor je zo op

Een spanningsregelaar wordt warm

Als een spanningsregelaar op een plaats op een motorfiets zit waar hij onvoldoende koel blijft en uiteindelijk kapot gaat is er een probleem.

Dit komt soms voor bij oudere motorfietsen. Je kan dit oplossen door de spanningsregelaar bijvoorbeeld te verplaatsen naar een plek die meer in de rijwind zit.

Het is zeker verstandig om bij de aanschaf van een 2e hands motorfiets te kijken waar de regelaar zit en eventueel later meer in de rijwind te plaatsen.

Of je monteert de regelaar op een aluminium plaatje waardoor de warmte van de regelaar afgevoerd wordt. Als de spanningsregelaar kapot gaat dan sneuvelt de accu ook omdat deze dan een te hoge laadspanning krijgt.

 

motorfiets onderhoud

Kijk ook eens naar je remblokken

Je controleert natuurlijk ook af en toe je remblokken en kijkt daar bij ook of je remschijven niet te ver versleten zijn.

Ja remschijven slijten ook. En als je remschijven te dun worden kunnen ze de temperaturen die bij het remmen ontstaan niet meer afvoeren.

Als een remschijf te heet wordt kan deze kromtrekken waardoor de rem vastloopt en dat is levensgevaarlijk.

Heb je een nieuwe motorfiets dan hoef je voorlopig niet naar je remschijven te kijken maar zodra je meer kilometers maakt is het zaak daar af en toe naar te kijken.

 

remmen onderhoud

Controleer regelmatig je remmen

Een remschijf slijt ook

Zie je diepe groeven in een remschijf of je merkt dat er aan de buitenkant een hoge opstaande rand is dan betekend dit dat de remschijf versleten is. Vervangen van de schijf is dan de enige optie.

Nu we het toch over remmen hebben, kijk ook af en toe naar de staat van je remvloeistof. Remvloeistof moet je af en toe vervangen omdat het vocht en vuil aantrekt.

Remvloeistof kan behoorlijk warm worden tijdens hard remmen en dat zorgt ervoor dat je remvloeistof in kwaliteit achteruit gaat.

Remvloeistof trekt ook vocht aan en ook dat zorgt ervoor dat de kwaliteit van je remmen achteruit gaat.

 

ketting en tandwielen

 

Transmissiedempers slijten ook

Als je remvloeistof slechter wordt kan je zomaar op zeker moment door je remmen trappen met alle vervelende gevolgen van dien. Ververs dus regelmatig je remvloeistof.

Een ander puntje van aandacht geld eigenlijk alleen voor ketting motoren. In het achterwiel van een motorfiets met kettingaandrijving zitten zogenaamde transmissiedempers.

Dit zijn rubberblokken die de aandrijving van de ketting dempen om te schokken onder het rijden te voorkomen. Als deze blokken versleten zijn kan dat voor speling tussen kettingtandwiel en de naaf zorgen.

Het gevolg is dat het kettingtandwiel ruimte krijgt in de naaf waardoor het kettingwiel scheef getrokken kan worden in de naaf.

 

versleten banden

Laat het liever niet zover komen met je banden

Een motorfiets met blokkerend achterwiel

In het ergste geval kan dit voor het blokkeren van het achterwiel zorgen en/of het van het tandwiel aflopen van de ketting.

Als de ketting van het tandwiel afloopt kan het tussen het voortandwiel en het blok waardoor er forse schade aan het motorblok kan ontstaan.

Je kan de transmissiedempers eenvoudig controleren door te controleren of je het achtertandwiel kan bewegen in de naaf.

Bij versleten transmissiedemper zal je zien dat er beweging is, bij goeie transmissiedempers zit er geen beweging in het geheel.

 

Kettingset

O ringen kettingen slijten ook

Hou de conditie van je motorfiets op orde

En nu we het toch over ketting aangedreven motorfietsen hebben, controleer ook af en toe of je ketting niet versleten is.

Probeer simpel weg of je je ketting van je achtertandwiel af kan trekken. Doordat de kettingset slijt pas de ketting niet mooi strak om het achtertandwiel en moet de gehele set vervangen worden.

Op deze manier houd jij de conditie van je motorfiets in de gaten en dat vergroot het plezier van het motorrijden.

Of je het onderhoud nou zelf doet of laat doen door de dealer het is zaak dat je dingen in de gaten houdt. Motor onderhoud zelf doen scheelt geld en is leerzaam maar begin niet met te ingewikkelde dingen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.