Motorfietsen zijn gewild bij dieven want de onderdelen alleen al leveren veel geld op. De politie doet weinig tot niets bij een diefstal en dus is het aan de bezitter van een motorfiets deze zo goed mogelijk te beveiligen. Zet je motorfiets met een dikke ketting aan een paal vast of zet hem zoveel mogelijk binnen.
Beugelslot of kettingslot
Wij zijn als motorrijders allemaal fan van lekker snelle motorfietsen. Snel bij een stoplicht weg en lekker door een bocht flitsen op een glanzende machine.
Of we nou op een matzwarte Ducati rijden of een glanzende Yamaha, als het maar op twee wielen is niet waar ?
Maar je moet je motorfiets ook wel eens ergens neer kunnen zetten als je stopt.
Het liefst ergens binnen maar als dat niet kan dan kan die tweewieler van je alleen maar buiten staan.
Je dure motorfiets kan zomaar gestolen worden
Liefhebbers nemen het niet altijd nauw met de wet
Motorfietsen zijn nu eenmaal schitterende vervoersmiddelen maar dat vinden anderen ook.
En die anderen liefhebbers waar ik het over heb nemen het niet altijd zo nauw met de wet.
Motorfietsen zijn nu eenmaal gewilde voertuigen en dat maakt ze tegelijkertijd ook op een bepaalde manier kwetsbaar.
Ik bedoel niet dat je als berijder kwetsbaar bent in het verkeer, wat wel zo is natuurlijk. Motorfietsen zijn nu eenmaal kwetsbaar omdat ze makkelijk gestolen kunnen worden.
Een van de eerste serieuze navigatie apparaten, de streefpilot 2610 in een Touratech beugel met slot.
Accessoires en bagage ook op slot
En dat geld niet alleen voor de hele motorfiets maar ook voor alles wat er op zit. Koffer kunnen opengebroken worden, navigatie kan van je motorfiets gestolen worden etc.
Kortom als je een waardevolle motorfiets hebt met waardevolle accessoires is het zaak de boel goed op slot te zetten.
Want het stelen van een motorfiets is nu eenmaal makkelijker dan het stelen van een auto. Om diefstal van een motorfiets te voorkomen is het zaak dat je hem goed op slot zet.
Maar wat is goed op slot zetten ? Daar zijn nogal wat meningen over. De meeste motorfiets verzekeringen hebben regels omtrent het op slot zetten van een motorfiets.
Een schijfrem slot met kabel voor het op slot zetten van je helm zit standaard bij de nieuwe Honda Africa Twin.
Aard en nagelvast
ART is een certificering voor mechanische anti diefstal producten. Het keurmerk zegt iets over hoe goed een slot is en hoe lastig het is een motorfiets te stelen als hij op slot staat.
Bij ART4 heb je het meestal over schijfrem sloten. Met een schijfrem slot staat je motorfiets wel op slot maar is hij over het algemeen nog wel mee te nemen.
Voor veel verzekeringen is ART 4 niet voldoende omdat de motorfiets met een dergelijk slot nog steeds makkelijk te stelen is. Bij een ART5 slot is dat anders.
Bij een dergelijk slot gaat het dan ook meestal om een ketting of beugelslot. Met het beugel of kettingslot is de motorfiets vaak vast te zetten aan een paal of muuranker.
Voor veel verzekeringen geldt dat een motorfiets aard en nagelvast moet staan. Dat wil zeggen dat je motorfiets of aan een paal moet staan of aan een muurbeugel.
Een schijfrem slot is makkelijk meenemen maar functioneert minder goed als slot.
Een beugelslot is gemakkelijk te forceren.
Standaard zijn alle nieuwe motorfietsen uitgerust met een stuurslot maar een stuurslot stelt niet veel voor en dus is een extra slot geen overbodige luxe.
Maar wat voor sloten zijn er allemaal en wat is het beste slot ? Er zijn verschillende soorten sloten en ik zal er hier een paar bespreken met daarbij de voor en nadelen.
Het meeste bekende slot is misschien wel het beugelslot. Een goed beugelslot is over het algemeen gemaakt van gehard staal en is groot genoeg om door het voor of achterwiel van de motorfiets te steken.
Zo gezien neemt het schijf remslot bijna geen ruimte in.
Beugelslot of kettingslot
Doordat de beugel door het wiel is gestoken is het voertuig geblokkeerd en is niet te verplaatsen, tenminste niet zo makkelijk.
Een beugelslot kan op zich goed functioneren als slot maar heeft een groot probleem.
Een beugelslot heeft een vaste vorm waardoor je het slot makkelijk kan forceren met een krik of een andere hydrolyse pers.
De krik of hydraulische pers wordt tussen de onderkant en bovenkant van de beugel gezet en de beugel wordt eenvoudig open gedrukt.
Makkelijk meenemen zo’n schijfrem slot maar het houdt geen dieven tegen
Motorfiets gestolen met een skateboard.
Het is bovendien extra gemakkelijk als de motorfiets nergens aan vast staat.
Dieven zetten de motorfiets met voor en achterwiel op een skatebord of een plank met wielen en rijden hem zo weg richting een bestelbus.
In de bestelbus liggen een paar hooibalen of stukken schuimrubber waar de motorfiets op gegooid wordt en weg is je tweewieler.
Je kunt je motorfiets ook op slot zetten met een zogenaamd schijfremslot of diskslot. Een schijfremslot is een slot dat je op je schijfrem zet zodat een van de wielen niet meer kan draaien.
De motorfiets is hierdoor niet meer te verplaatsen net als bij het beugelslot maar ook hier geld dat geroutineerde dieven het nog steeds voor elkaar krijgen jou motorfiets mee te nemen.
Aard en nagelvast gezet met een kettingslot gehard staal zo wil een verzekeraar het graag zien.
Zet je motorfiets aard en nagel vast.
Want net als bij het beugelslot wordt de motorfiets die met een schijfremslot op slot staat op een paar plankjes met wielen gezet.
De motorfiets wordt vervolgens makkelijk weggereden richting een bestelbus of vrachtauto.
De motorfiets verdwijnt vervolgens in een garagebox of schuur waar hij gedemonteerd wordt en je ziet er nooit meer iets van terug.
Als je een motorfiets echt tegen diefstal wil beschermen zal je hem met een kettingslot ergens aan vast moeten zetten.
Het voordeel van kettingen is dat ze geen vaste vorm hebben waardoor je ze niet met een hydrolyse pers kan open drukken . Een beugelslot heeft dat wel waardoor je deze gemakkelijker kan forceren.
Een krik zet je niet makkelijk tussen een ketting
Het is namelijk heel lastig om een krik of een hydraulische pers tussen een ketting te zetten want de ketting veranderd van vorm en kan dus niet makkelijk onder spanning gezet worden.
Bovendien kan je een motorfiets met een ketting makkelijker ergens aan vast zetten dan met een beugel.
Echt beschermen tegen diefstal kan je je motorfiets alleen als je hem binnen zet achter gesloten deuren maar zelfs dan raad ik aan hem goed op slot te zetten.
Want ook hier geldt voor verzekeringen dat een motorfiets pas echt op slot staat als hij ergens aan vast staat.