Motorfiets accessoires zijn niet altijd nuttig

Ooit waren alle motorfietsen naakt, dat wil zeggen je kocht een motorblok met twee wielen waar je als berijder ook nog op kon zitten. Ik overdrijf natuurlijk maar het is voor een deel wel waar. De motorfiets die je 40 jaar geleden kocht was uitgerust met het noodzakelijke en meer ook niet. Nu zijn er motorfietsen te koop die voor een specifieke doelgroep zijn gemaakt. Allroad, naked, toer of retro alles is mogelijk maar voor de consument lijkt het nog niet genoeg te zijn en daar speelt de accessoire markt handig op in.

Valbeugels als kapstok

Mistlampen, valbeugels, bagagerekken met koffersets, kettingbeschermers en ga zo maar door. Veel mensen zien hun motorfiets eerder als een kapstok of etalage dan als sportief vervoersmiddel.

Geen probleem en ieder moet doen wat hij wil maar bedenk wel dat al die accesoires ook voor extra kilo’s zorgen. En niet al die extra’s zijn ook nuttig.

Het blijft natuurlijk allemaal een persoonlijke keuze alleen. Je kan je echter wel afvragen wat zin heeft en wat niet.

Maak je lange trips met je motorfiets dan is het zaak dat je het een en ander mee kan nemen. Er zijn verschillende soorten motorfietsen en daar begint je keuze mee zodat je niet teveel aan een motorfiets hoeft te veranderen.

 

Valbeugels

De standaard Tenere 700 zonder valbeugels en met standaard carterplaat.

Koffers of tassen ?

De een heeft het liefst koffers terwijl een ander liever zadeltassen gebruikt om zijn bagage mee te nemen.

Het nadeel van koffers is dan dat je in bijna alle gevallen met een opvallend en vaak lelijk bagagerek zit.

Een bagagerek heeft natuurlijk zijn eigen gewicht en ook al is dat misschien maar een paar kilo. Het is toch allemaal extra gewicht en veel meer dan dat van tassen.

Een groot voordeel van tassen is dat je ze van je motorfiets af kan halen om veilig in je hotel of tent te laten. Een rek met koffers valt natuurlijk wel onder nuttigen accesoires maar het kan ook anders.

 

Motorfiets accessoires

Tassen of koffers ?

Niet alle motorfiets accessoires zijn nuttig

Andere veel op motorfietsen gemonteerde accessoires zijn valbeugels. Valbeugels heb je in allerlei soorten en maten, logisch want voor iedere motorfiets heb je een ander model valbeugel nodig.

Valbeugels vallen in de categorie nuttig tot noodzakelijk. Valbeugels beschermen je motorfiets bij eventuele kleine valpartijen.

Als je je motorfiets per ongeluk om laat vallen of je maakt een kleine schuiver kunnen valbeugels vervelende schade aan je motorfiets voorkomen.

Denk aan het kostbare kunststof van je kuipdelen of bijvoorbeeld de radiateur. Valbeugels zijn er per type motorfiets in verschillende soorten en maten.

 

Motorfiets accessoires

Tassen zijn handiger als je offroad gaat rijden

Extra kilo’s door valbeugels

Je kleine beugels die precies dat beschermen wat ze moeten beschermen en je hebt beugels die zo’n beetje een hele motorfiets omvatten.

Sommige valbeugels zijn dan ook wat overdreven en zorgen voor veel extra kilo’s. Hierdoor worden motorfietsen toch weer onnodig zwaarder.

Valbeugels worden op hun beurt dan weer als een soort kapstokken gebruikt voor allerhande tassen. Extra lampen en andere vaak overbodige zooi vinden al snel hun plek op de beschermende beugels.

Want zeg nou eerlijk, waarom wil je een tas aan je valbeugel hangen en wat doe je in zo’n tas ? En de meeste zo niet alle motorfietsen zijn uitgerust met uitstekende verlichting dus die extra lampen zijn niet echt nodig.

 

motorfiets accessoires

Een motorfiets voor de Dakar heeft een stevige carterplaat nodig

Extra gewicht ongunstig voor de wegligging

Bedenk dat je met dit soort acties extra gewicht naar je voorwiel brengt en dat is dan weer zeer ongunstig voor de wegligging.

Ingenieurs doen hun uiterste best om motorfiets zo goed mogelijk in balans te brengen en dat doe je teniet door overal te veel gewicht aan te hangen.

De meeste motorrijders hebben satelliet navigatie op de motor. Hetzij van Garmin of van TomTom en soms een telefoon met een route app.

Prima want satellietnavigatie maakt dat je interessante routes kan rijden en het zorgt ervoor dat je niet meer iedere keer op een kaart hoeft te kijken.

Zeker als je de navigatie recht voor je in je beeld hebt zitten zo dat je zowel de weg als de navigatie kan zien rij je een stuk veiliger.

 

valbeugels

Valbeugels om een kwetsbare radiateur te beschermen

Navigatie op de juiste plek

Zet je de navigatie op je stuur dan zorg dat ervoor dat regelmatig je blik niet op de weg voor je hebt wat voor gevaarlijke momenten kan zorgen.

Satelliet navigatie als de Zumo XT en sommige TomTom modellen zijn ook te koppelen aan je telefoon zodat je SMS en andere berichten langs kan zien komen.

Het is natuurlijk prachtig dat dit allemaal kan maar het zorgt wel voor veel afleiding en het risico op ongevallen.

En dan zijn er nog motorrijders die naast hun satelliet navigatie ook een smartphone op hun stuur hebben zitten.

Waar dat laatste goed voor is, is mij nog steeds een raadsel want wat moet je als motorrijder met een telefoon op je stuur ? Je hebt geen tijd om onder het rijden op je scherm te kijken, laat staan om ergens op te reageren.

 

Afrika Twin

Een standaard carter bescherming is vaak al voldoende

Een telefoon op je stuur en dan ?

Natuurlijk kan je je telefoon met bluetooth aan een communicatie apparaat in je helm verbinden maar wil je dat wel zodat je onder het rijden ook kan bellen maar wil je dat wel ?

Voor de meeste motorrijders geldt dat je onder het rijden alleen maar wil rijden en genieten van de mooie omgeving waar je doorheen rijdt.

Geen Appjes geen SMS berichten en geen gebel, jij en je motorfiets daar gaat het om.

Er zijn ook allerlei accesoires op de markt met als doel verschillende onderdelen te beschermen tegen….. ja waar tegen eigenlijk.

Carter bescherming

Voor de gemiddelde motorrijders is een dergelijk carter bescherming overdreven.

Motorfietsen zijn van de fabriek af in balans

Van aluminium plaatjes om je remvloeistof reservoir van je achterrem te beschermen tot 4 mm dikke carter bescherming voor offroad motorfietsen en ga zomaar door.

Een carterplaat van kunststof zoals die van de XT660Z Ténéré is ruim voldoende om klappen op te vangen. Geloof me daar komt geen steen doorheen.

Als je een 4 mm dikke carterplaat nodig hebt om steenslag tegen te houden bij een off the road rit dan hou je de rest van je motorfiets ook niet heel.

 

motorfiets accessoires

De complete zinloosheid de brandstoffles onder je koplamp

Het gaat om wat je mooi vindt

En zo zijn er nog veel meer accessoires die je aan je motorfiets kan toevoegen maar of ze nuttig zijn is de vraag.

Natuurlijk is het wat iedereen wil en het gaat om wat je mooi vindt. Het is alleen wel zaak dat je op het gewicht van je motorfiets blijf letten.

Denk er aan dat de motorfiets die nieuw uit de fabriek rolt optimaal is samengesteld en eigenlijk weinig toevoegingen nodig heeft behalve misschien zoiets als valbeugels. Hou het heel en rij veilig .

2 gedachten aan “Motorfiets accessoires zijn niet altijd nuttig”

  1. Ja
    Heel mooi verhaal top.
    Ik heb onder mijn Royaal enfield classic 350cc wel een carterplaat .
    En een valbeugel maar dat is nog een dingetje wel of niet en is het echt nodig daar ben ik nog niet over uit .
    Het is een toermotor en geen snelle.

  2. Vaak is de standaard verlichting op de motor helemaal niet goed, zeker niet vergeleken met moderne auto’s.
    Die telefoon op het stuur is vaak omdat zo’n vaste navigatie van Garmin ofzo helemaal niet fijn werkt. Kurviger bijvoorbeeld is veel handiger en veel leuker. De rest is vaak voor de leuk inderdaad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.