Het is niet voor iedereen het eerste waar je op let als je voor een nieuwe motorfiets gaat kijken maar voor veel mensen is de prijs van een nieuwe bike wel degelijk van belang. Want een nieuwe motorfiets is in de meeste gevallen voor veel mensen een flinke uitgave. Wat bepaald nu je keuze voor die nieuwe motor en wat is absoluut niet van belang.
Een motorfiets aanschaffen
Een nieuwe motorfiets aanschaffen is altijd een klein feestje. Voorral als je je helemaal hebt ingesteld op de motorfiets die je wil hebben. Ga je 1e motor kopen dan is het feest nog groter.
Je hebt je keuze na vele proefritten eindelijk gemaakt en dus ben je klaar voor een nieuwe motorfiets.
Je komt bij de dealer binnen en ziet jouw nieuwe bike al glimmend en wel in de showroom staan maar wat heeft er nu voor gezorgd dat je kiest voor een specifieke motorfiets.
Is het de prijs of het motorvermogen of gewoon omdat je hem mooi vind. Er zijn namelijk best belangrijke punten waar je op kan letten bij de aanschaf van een motorfiets.
Het kuipje van de Tracer zorgt voor meer rijcomfort
De Yamaha MT07 is een plaatje om te zien en een feest om op te rijden
De Yamaha MT07
Om het een en ander te verduidelijken zetten we een aantal middenklasse motorfietsen op een rijtje, wellicht kan het helpen je keus te bepalen.
Zoek je een lekker vlotte middenklasser met redelijk vermogen en goeie rij eigenschappen voor een lage prijs dan kan je als eerste aan een Yamaha MT07 denken.
De 700cc tweecilinder van Yamaha levert een koppel van 68 nm, een vermogen van bijna 75 pk en weegt slechts 182 kg rijklaar.
Het cp2 motorblok is heerlijk soepel en trekt in alle toeren gebieden lekker door, niks mis mee dus.
75 pk is prima om lekker mee weg te komen en de wegligging voldoet ook absoluut maar je ziet toch wel waarom de prijs van de standaard Yamaha MT07 laag is.
Een brutaal smoelwerk en een bruikbaar ruitje sieren de Yamaha
75 PK is voldoende maar meer ook niet
Het motorvermogen van 75 pk zorgt voor lekkere acceleratie maar het wordt nooit echt indrukwekkend.
De snelheid kan je er uithalen met een dubbele 282 mm schijfrem voor en een 245 mm grote schijf achter. De prima stoppers in combinatie met een prima werkende ABS geven je een veilig gevoel.
De Yamaha MT07 is duidelijk een motorfiets voor op de weg en dat kan je alleen al zien aan de veerwegen van 130 mm voor en achter en de bodemspeling van 140 mm. Ook niet indrukwekkend maar voldoende voor veel plezier.
De motorfiets is verder uitgerust met een gewone telescoop voorvork in plaats van een Upside down
De Tracer 700 is een prima alternatief voor de naked MT07
14 liter benzine voor de Yamaha MT07
Voor de lange afstand rijders lijkt de MT07 prima geschikt al sta je wel vaak bij de pomp gezien de 14 liter tank.
Het zitcomfort is uitstekend en door het kleine ruitje wat je op de Yamaha MT07 kan monteren kan je toch redelijk uit de wind zitten.
Het is een prima motorfiets voor mensen met een kleine beurs want voor € 7.999,– staat de motorfiets voor je klaar en dat is toch wel erg weinig geld.
Als tweede op de lijst van betaalbare motorfietsen staat de Kawasaki Versys. De 650 cc tweecilinder van Kawasaki heeft een vermogen van 69 pk en een koppel van 64 nm en dat is dus net even iets minder vermogen minder dan de MT07.
De Kawasaki Versys
De Kawasaki Versys 650
De Kawasaki Versys 650 is met 217 kg ook nog eens 35 kilo zwaarder dan de MT07. Die extra kilo’s zitten hem o.a. in de grotere benzine tank van 21 liter en de toch wel flinke stroomlijn die de rijder uit de wind houdt.
De Kawasaki Versys heeft net als de MT voor en achter 17 inch wielen en past daardoor niet direct in het rijtje van de Allroad motorfietsen maar heeft wel 30 mm meer bodemspeling.
Iets meer avontuurlijk rijden dan de Yamaha lijkt met de Kawasaki Versys dan ook tot de mogelijkheden te behoren.
De Kawasaki heeft ook duidelijk meer veerweg dan de MT. Aan de voorkant wordt het contact met de weg gehouden middels een 41 mm USD voorvork die 150 mm veerweg biedt terwijl het achterwiel 145 mm veerweg heeft.
De achtervering van de Versys voldoet prima
De Versys is geen offroad monster
Die langere veerwegen maken wel dat de zithoogte van de Versys met 840 mm hoger is dan de 805 mm van de Yamaha.
Niet dat de Versys daarom direct een offroad monster is maar het zorgt allemaal voor net even wat meer mogelijkheden voor naast de weg.
De Kawasaki Versys is uitgerust met een dubbele schijfrem van 300 mm aan de voorkant en een enkele 220 mm grote schijf in het achterwiel.
De Kawasaki lijkt ook meer te zijn uitgerust voor de langere afstanden gezien de grotere benzinetank, de kuip en het geïntegreerde kofferrek.
De standaard Kawasaki Versys kost € 8.599,-. Dat lijkt een stuk duurder dan de MT07 maar ga je de Yamaha voorzien van een ruitje, dan komt deze met € 8.394,– toch wel dicht in de buurt van de Versys.
De Suzuki V-strom is een prima allroad motorfiets
De Tracer 700
Een andere optie is de Tracer 700 ofwel een aangeklede meer op comfort en lange afstanden gerichte Yamaha MT07.
Technische is de Tracer gelijk aan zijn naakte broertje, de Tracer is alleen meer op toeren gericht.
De Tracer is met 196 kg iets zwaarder dan de naked versie maar kan wel 3 liter meer brandstof meenemen en biedt meer bescherming tegen weer en wind door het prettig ogende kuipje.
Ga je de Tracer van wat meer luxe zoals handvat verwarming of een verwarmt zadel voorzien dan kom je al snel boven de € 10.000,– uit maar je hebt dan wel een zeer complete motorfiets.
De Tracer blijft boeien
Denk eens aan een Suzuki
De Suzuki DL650 V-Strom past ook prima in het rijtje van de middenklasse motorfietsen.
Met zijn 650 cc v-twin motorblok dat 71 pk levert en een koppel heeft van 62 nm zit hij een beetje aan de onderkant voor wat betreft de prestaties.
De V-Strom is met 213 kg rijklaar net iets lichter dan de Kawasaki en net iets zwaarder dan de Tracer 700.
De Suzuki heeft evenveel bodemspeling als de Versys en komt daarom meer over als allroad motorfiets dan de MT07 en de Tracer.
Met een veerweg voor van 150 mm en een veerweg achter van 160 mm heeft de motorfiets op het gebied van vering net iets meer te bieden dan de Yamaha ‘s en de Kawasaki.
De Honda NC750X is met automatische bak en flippers op het stuur
De V-Strom doet het beter op het onverharde
Dat de V-Strom meer geschikt is voor offroad blijkt ook door de wielmaten van 19 inch voor en 17 inch achter.
Op het gebied van remmen heeft de soes een klein plusje in de vorm van een 310 mm grote dubbele schijf voor en een 260 mm schijf achter. Qua extra’s komt de soes wel boven de andere drie uit.
Zo is de Suzuki uitgerust met zogenaamde low rpm assist dat de twin bij lage toeren net iets extra’s mee geeft, een easy start systeem en Stability controle.
Of je behoefte hebt aan Stability controle met 71 pk kan je je afvragen maar voor wie het graag wil zit het er op.
Schakelen met flippers of alles automatisch met de Honda
De V-strom is de meest praktische keuze
De V-strom is duidelijk een motorfiets die geschikt is gemaakt voor de lange afstanden.
De 20 liter benzine tank de comfortabele zithouding en de prima bescherming tegen weer en wind zorgen voor een motorfiets waar je eindeloos mee door kan rijden.
De V-strom is er in twee versies, met gegoten wielen voor € 9.399,– en de versie met gespaakte wielen die € 9.899,– kost.
Ga je de Suzuki verder aankleden met het touring pack voor rond de € 660,– of het adventure pack voor € 1.249,–.
De V-Strom 1000 Tourer Edition
De Honda NC750X is een buitenbeentje
Als laatste in deze vergelijking komt de Honda NC750 X aan bod. De Honda is een beetje een buitenbeentje vanwege de volledig automatische versnellingsbak.
De tweecilinder heeft een motorvermogen van 54 pk en een koppel van 68 nm. Je kan hem volledig automatisch berijden of je kan kiezen voor handmatig schakelen door middel van de flippers die op de linker stuurhelft zitten.
De motorfiets is in normale stand vrij tam en iets sportiever in de sport stand rijklaar weegt de Honda 218 kg.
Hij is daardoor toch wel aan de zware kant, zeker als je het vermogen in ogenschouw neemt.
De V-strom is voorral erg praktisch
Wel geschikt voor woonwerk
Met veerwegen van 150 mm voor en 153 mm achter behoort de Honda ook niet echt tot de hoogpotige en past dan ook niet in de categorie adventure motorfietsen.
Dat blijkt ook uit de 17 inch wielen zowel voor als achter en de tank waar slechts 14 liter benzine in kan.
Met de remmen van de Honda zit het overigens wel goed met voor een dubbele 320 mm en achter een 240 mm grote schijf en natuurlijk ABS.
De Honda is ook niet echt een hoogvlieger voor wat betreft vermogen, wegleggen of allroad capaciteiten maar wel prima voor bijvoorbeeld woonwerk verkeer.
Conclusie
Wellicht geeft bovenstaand overzicht wat meer houvast als een nieuwe motorfiets gaat kopen alhoewel technische informatie natuurlijk niet alles is.
Bij de aanschaf van een nieuwe motorfiets gaat het meer om het gevoel dat je erbij hebt dan om logica, zeker als de verschillen niet zo groot zijn.
Dat geld ook voor de hier genoemde motorfietsen. Qua prijs zit alles redelijk dicht bij elkaar, zeker als je kijkt naar de uitrusting van sommige modellen maar op het gebied van techniek zijn er nogal wat verschillen.
Zo is de MT07 de goedkoopste maar dan is de uitrusting ook wel erg mager. De Honda is met het minste vermogen wel het zwaarste en de Versys is voor nog geen € 9.000,– misschien wel de meest complete motorfiets in het rijtje met best interessante specificaties.
De DL650 van Suzuki is de middenmoot en misschien qua logica wel de beste keuze voor de lange afstanden maar ja een motorfiets aanschaffen heeft met emotie te maken en niet altijd met logica, vind ik dan.
goed verhaal daar kun je wat mee bedankt
heb een cb 500 x 2019 gekocht
De Tracer vind ik knap, ook qua design. Zeer herkenbaar, functioneel, en speels. Over een paar jaar wil ik er vast eentje.
Hoe leuk deze slimgeprijsde motoren ook zijn, tegen een jonge gebruikte motor kunnen ze niet op. Qua prijs-kwaliteitverhouding scoort een oude Transalp of F800GS toch beter. En de eerste krasjes zitten er dan al op, dus die stress is weg. Onderdelen zijn goedkoop vergelijkbaar op de tweedehands markt. Vrijheid, ging het toch om? 😉