Motordealers bieden vaak de laagste inruilprijs

Het is zover, na lang nadenken en veel wikken en wegen heb je toch min of meer besloten dat je je motor gaat verkopen. Een motor verkopen doet altijd een beetje pijn, zeker als je veel met je tweewieler hebt meegemaakt. Een motor is meer dan een voertuig, het is ook een stukje van jezelf.

Een motorfiets verkopen

Ondanks de herinneringen heb je nu hoe dan ook het besluit genomen die Honda viercilinder die je ooit nieuw hebt gekocht weg te doen. Is al het motoronderhoud nu voor niets geweest ?

De verzameling tweewielers dreigt te groot te worden en je vrouw gaat klagen of je wil gewoon geld hebben om eens wat nieuws te kopen.

Je weet dat het afscheid pijn gaat doen maar je wil hoe dan ook van die ene bike af.

Als je een nieuwe bike gaat kopen kan je natuurlijk kiezen om je oude motor in te ruilen bij motordealers maar dat levert vaak minder op dan je zou willen.

 

motorfiets verkopen

Goed motoronderhoud wordt door een koper en door motordealers snel gezien

Waar zitten motordealers op te wachten ?

Veel dealers zitten niet echt te wachten op een motor die veel kilometers heeft gereden en dat merk je aan de prijs ie je ervoor krijgt.

Ook motoren en die gedateerd zijn bij motordealers niet altijd welkom. Heb je een bike van 5 jaar oud dan heb je kans dat je nog wat terug krijgt voor je tweewieler.

Zodra een motor ouder is dan zeg maar een jaar of 7 en veel kilometers heeft gereden dan zakt de inruilwaarde aanzienlijk.

Motordealers vinden dan ook vaak kleine gebreken wat eigenlijk niet echt gebreken zijn om zo de prijs te kunnen drukken.

Onderdelen worden snel vervangen

Deels doen motordealers dit omdat je nu eenmaal geen motor met  deels versleten onderdelen kan verkopen en dus wordt alles al snel vervangen.

Alleen is het dan wel zo dat banden waar je nog makkelijk 5000 km mee kunt rijden door een dealer al snel als versleten gezien worden.

Een ketting waar normaal gesproken nog 10.000 km mee gereden kan worden, wordt door dealer ook al snel als versleten gezien.

Je ziet dit niet alleen bij motoren die ingeruild worden, ook bij servicebeurten worden vaak onderdelen vervangen die nog best een tijdje mee kunnen.

 

motorfiets verkopen

Mooi foto’s verkopen je motor ook zonder motordealers

Een kettingset gaat best lang mee

Een kettingset gaat bij mij bijvoorbeeld rond de 20.000 km mee terwijl een dealer deze vaak al bij 15.000 km wil vervangen. Oké zo werken motordealers nu eenmaal en dus accepteer je het als je wil inruilen.

Het voordeel van inruilen is natuurlijk het gemak. Je gaat voor een nieuwe bike en je wil daarom van je oude tweewieler af. En als geld niet veel uitmaakt is dat de makkelijkste oplossing.

Je kan er ook voor kiezen om je motor zelf te verkopen en zo meer terug te krijgen voor je oude motor. Je zal zien dat een motor meer opbrengt als je hem zelf verkoopt.

Er zijn ondertussen genoeg manieren om een motor te verkopen via internet dus waar wacht je op.

 

motorfiets verkopen

Motordealers letten ook op versleten onderdelen als kettingen. Motoronderhoud loont echt.

Je wil zoveel mogelijk voor je motorfiets hebben

Als je zelf  je bike gaat verkopen wil je er natuurlijk zoveel mogelijk voor terug hebben en daar moet je wel iets voor doen.

Vermijd liever websites als ik wil van mijn motor af want daar wordt je niet beter van.

De prijzen die op dergelijke sites geboden worden zijn vaak laag en je zit voor je het weet aan allerlei voorwaarden vast. Hou bij het verkopen van je tweewieler de regie liever zelf in handen.

Poets je motor lekker op en zorg dat je zo min mogelijk of liever helemaal geen vettigheid op je motor ziet.

 

Buell

Een mooie Buell levert bij motordealers niet bijzonder veel op

Verwijder olie of vet voor de verkoop

Als je voor de verkoop wat zaken heb doorgesmeerd of je hebt wat olie bijgevuld of ververst zorg er dan voor dat eventueel gelekte olie of vet weg is.

Dit doe je natuurlijk allemaal voordat je foto’s gaat maken voor Marktplaats want je motor moet er mooi op staan, dat trekt kopers aan.

Goeie foto’s maken is ook erg belangrijk voor een goed verkoop resultaat. Zorg dat je je motor uit verschillende hoeken fotografeert zodat geïnteresseerde kopers een goed beeld krijgen van wat je aanbied.

Fotografeer ook details als banden, remblokken, remschijven, zadel etc. Dit kan je ook best doen als het een en ander versleten is, want dat komt dan eerlijk over.

 

Motorfiets verkopen

Een achterband in goede staat  wijst op goed motoronderhoud. Ook motordealers weten dat.

Laat de juiste dingen zien in je foto’s

Als je in je advertentie aangeeft dat je nieuwe onderdelen gemonteerd hebt, zoals bijvoorbeeld een nieuwe accu zet die dan ook op de foto.

Ook als je iets bijzonders hebt gemonteerd zoals een K&N luchtfilter of speciale uitlaat is het in je eigen belang als je dit soort onderdelen goed op de foto zet.

Het gaat er niet zozeer om dat je bewijst dat wat je zegt ook klopt, het gaat erom dat mensen visueel zijn ingesteld en graag foto’s zien. En hoe meer foto’s hoe beter, alleen wel foto’s die echt iets bijdragen.

Als je een motor hebt met een zadel met slijtplekken dan kan je dat het beste gewoon noemen in een advertentie want eerlijkheid verkoopt nu eenmaal beter.

 

motorfiets verkopen

Motordealers zien direct als een motor voor off the road is gebruikt. Bij goed motoronderhoud maakt dit voor je bike niet uit maar voor kopers wel

Wees eerlijk in je advertentie

Als er beschadigingen of gebreken aan een motor te zien zijn wees er dan eerlijk over.

Als een potentiele koper 50 kilometer moet rijden om een motor te kopen en hij krijgt het idee dat hij voor de gek wordt gehouden dan gaat de verkoop op zeker niet door.

Of een koper ziet schade of slijtage die niet genoemd is en gaat vervolgens veel lager bieden dan de vraagprijs. Op zo’n moment ontstaat er al onderlinge irritatie en dat kan een verkoop in de weg staan.

Zorg er ook voor dat de motor klaar is voor een proefrit. Kijk een dag van te voren of er voldoende benzine is en wees er zeker van dat de motor start.

Een kritische koper is op alles voorbereid

Het is ook goed om van te voren te kijken of je olie en/of remvloeistof moet vervangen.

Een koper die weet wat hij doet kijkt zeker naar het oliepeil en ziet ook zo of de olie lang geleden ververst is.

Als een koper met zijn vinger langs de vettige olie pijl stok gaat om naar de kleur van de olie te kijken dan weet je nu in ieder geval waarom.

Als olie zwart is dan wijst dat op minder goed motoronderhoud en dat kan de prijs dan weer drukken.

 

BMW R1200 GS

Goed motoronderhoud is altijd zichtbaar

Goed motoronderhoud blijkt vanzelf

Dat geldt ook voor de remvloeistof, als dit zwart is dan geeft dat de koper het idee dat er niet veel aan onderhoud is gedaan.

En aangezien olie verversen en remvloeistof vervangen weinig kosten met zich meebrengt is het aan te raden dit van tevoren toch even te doen.

Het kan je zomaar een paar honderd euro aan opbrengst schelen. Zorg er ook voor dat de accu goed opgeladen is en dat de motor makkelijk start.

 

Motoronderhoud

Een kilometer teller terug draaien gaat allang niet meer, weten ook motordealers.

Kies de juiste vraagprijs

Als je je motor klaar hebt gemaakt voor de verkoop en voldoende foto’s hebt genomen dan kan je hem online zetten op marktplaats of op Facebook.

Zorg ervoor dat je niet te hoog maar ook zeker niet te laag met je vraagprijs gaat zitten en geef mensen de gelegenheid om een bod te doen.

Een koper die kan bieden op jou bike beseft dat hij invloed kan uitoefenen op de prijs en dat houdt kopers geïnteresseerd.

Succes met de verkoop van je bike in ieder geval want een motorfiets verkopen doe je beter zelf.

 

2 gedachten aan “Motordealers bieden vaak de laagste inruilprijs”

  1. Leuk om te lezen maar het knaagde wat bij “dit is nu eenmaal hoe dealers werken”. Fout. De dealers “geven advies” aan u en u beslist of dat vervangen moet worden. Ook als de service-intervals bijvoorbeeld 15000 zijn de de ketting gaat tot 20000 mee, gaat de klant pas bij 30000 onderhoud plegen en dan komen er Nog meer kosten Of het is te laat. En dus word het vervangen bij 15000. Want wellicht weet u wat van techniek, en kijkt u er regelmatig naar, maar veel rijders weten niks en rijden met oogkleppen op (zelf met 1 bar bandendruk).
    Ik ben zelf monteur geweest en we zitten er niet enkel om de baas geld te bezorgen, maar ook voor de veiligheid voor de klant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.