Motorbanden vervangen kan je makkelijk zelf deel 4

Motorbanden zijn stug en daarom kan het lastig zijn om ze om de velg te krijgen. Door de nieuwe band eerst een tijdje in de zon of tegen een warmte bron te leggen (geen open vuur) kan je het rubber iets zachter maken. Want banden omleggen is een blijft een pittig werkje, ook al heb je goed gereedschap.

Deel 1: Motorbanden zelf monteren

We gaan motorbanden monteren

We hebben in deel 4 de velg geïnspecteerd. Voor de zekerheid hebben we een nieuw velg lint gemonteerd en nu gaan we de motorband monteren.

Motorbanden monteren is overigens heel iets ander dan het monteren van Auto banden.

Oftewel wat je hier leest kan je niet zomaar toepassen op het monteren van banden voor je auto.

Gebruik de bandenplank goed

Leg de velg met de remschijf naar onder op de bandenplank. De bandenplank is zo geconstrueerd dat de remschijf door het gat in het midden van de plank steekt. Hierdoor ligt het wiel stabiel.

Leg vervolgens de buitenband los op de velg waarbij je er op let dat de band goed in de rijrichting ligt.

Je ziet dat aan de pijl op de zijkant van de band. De pijl die in de zijkant van de band geprint staat moet in de rijrichting wijzen.

De rijrichting van de band heeft te maken met de manier waarop het canvas van de band in elkaar zit en met het profiel van de band.

motorbanden Let op de rijrichting van de band

 De richting van het profiel is ook van belang.

Bij de achterband is het canvas zo geconstrueerd dat het vooral bij accelereren in elkaar wordt gedrukt.

Hierdoor blijft het canvas intact blijft en wordt er voor extra sterkte gezorgd. Bij de voorband gebeurd hetzelfde bij het remmen.

Monteer je de band verkeerd dan wordt het canvas uit elkaar getrokken bij remmen en accelereren waardoor de levensduur van de band aanzienlijk korter wordt.

Doordat het profiel als het ware de verkeerde kant op wijst werkt de band bij regen ook minder water onder de band weg. Hierdoor kan aquaplaning ontstaan.

bandenmonteren6De zeer handige ventiel trekker

 Gebruik de ventieltrekker

Bevestig vervolgens de velgbeschermers op de plaats waar je de bandenlichters tussen de velg en de band steekt.

Vervolgens steek je de bandenlichters tussen de rand van de band en de velg. Zo werk de je band met de bandenlichters om de velg heen. Hierbij kan je het beste met de bandenlichters naar twee kanten toe werken.

Zodra je een kant van de band om de velg hebt zitten ga je de binnenband monteren. Het is ook raadzaam bij nieuwe banden ook een nieuwe binnenband te monteren.

Zorg dat je de binnenband op de buitenband hebt liggen met het ventiel bij het ventielgat.

Steek nu het messing boutje dat aan het einde van het kabeltje van de ventieltrekker zit van de buitenkant af door de velg.

Je kunt nu het boutje vastdraaien in het messing ventiel. Je moet hierbij wel de binnenkant van het ventiel verwijderd hebben, oftewel er mag niets in het messing pijpje zitten.

Tyre mounting tool

De Tyre mounting tool

Werken met de  goed gereedschap

Je kunt nu het ventiel door aan het kabeltje te trekken makkelijk het ventiel door het ventiel gat in de velg krijgen.

Doe dit wel met beleid en niet met kracht en begeleid de binnenband op de plaats van het ventiel

Zodra het ventiel door de velg steekt draai je het op het ventiel passende ringetje op het ventiel.

Zo zit het ventiel vast zit en kan niet meer uit de velg kan schieten. Draai het binnenventiel in de binnenband zodat je deze weer op druk kunt brengen.

Motorbanden

Je hebt flink wat druk nodig om je banden op zijn plaats te krijgen

Blaas wat lucht in de binnenbanden

Blaas nu wat lucht in de binnenband en werk de binnenband met de hand tussen de buitenband en de velg.

Als de buitenband op zijn plaats zit kun de andere kan van de band ook om de velg duwen met het banden monteer apparaat.

Smeer de buitenkant van de band in met bandenzeep voor betere geleiding tijdens het monteren.

De bandenzeep zorgt er overigens ook voor dat de band makkelijker op zijn plaats komt te zitten als hij in zijn geheel om de velg zit.

Bandenzeep maakt monteren makkelijker

 Motorbanden moeten goed om de velg zitten.

Steek de pen van de Tyre mounting tool in het gat waar de as normaal gesproken in gaat.

Met de hevel met daarop de vertanding kun je nu met behulp van de hendel die bovenop het apparaat zit langzaam de band op zijn plek duwen.

Het is makkelijker om het monteren van motorbanden met zijn tweeën te doen. Zo kan een iemand de Tyre mounting tool bedienen terwijl de ander voorkomt dat de band tijdens het monteren weer van de velg afschiet.

Met de hevel van de Tyre mounting tool druk je de band makkelijk om de velg terwijl je hem langzaam in een cirkel beweegt tot de hele band om de velg heen zit.

Zodra de band geheel om de velg zit kun je hem op druk brengen om hem goed om de velg te krijgen.

Het kan zijn dat je de band soms op wel 4 bar of meer moet zetten om hem goed om de velg te krijgen. De bandenzeep helpt er overigens wel om de band goed om de velg te krijgen.

Motorbanden

Druk met de Tyre mounting tool de band gemakkelijk om de velg 

 Oppassen met nieuwe banden

Je kan aan de lijn op de band zien of hij goed om de velg zit. De lijn op de band moet overal op dezelfde afstand van de velgrand zitten.

Als de banden niet goed om de velg zitten ga je dit merken aan de wegligging.

Als de band niet goed om de velg zit, zit het hart van de band niet in het midden van het wiel waardoor het wiel begint te slingeren. Zodra de band goed om de velg zit kun je hem op de juiste druk brengen.

Van de fabriek uit zit er een waslaag op nieuwe banden. Dit is om de banden beter uit de mal te krijgen waar ze in geperst worden.

Dit maakt dat nieuwe banden in het begin glad kunnen zijn, hou daar rekening mee.

Met het zelf monteren van banden heb je jezelf in ieder geval een hoop geld bespaard. Rij voorzichtig met je nieuwe banden en veel succes met de motorbanden montage.

 

 

Motorbanden kan je ook zelf balanceren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.