Motorbanden vervangen kan je makkelijk zelf deel 4

Oudere motorbanden van een velg afhalen kan behoorlijk lastig zijn omdat banden verdrogen en daardoor stugger worden. Stugge banden zijn lastiger van een velg af te halen en dus is het zaak om handig gereedschap te gebruiken. Nieuwe banden en gebruikte banden omleggen kan net zo lastig zijn en ook daarvoor geldt gebruik handig gereedschap.

Motorbanden zelf vervangen deel 1

Een velg lint beschermt je banden

Als de oude motorband van de velg af is, is het zaak het een en ander aan het wiel te inspecteren.

Om de velg zelf te inspecteren verwijder je het velglint dat onder de binnenband om de velg zit.

Een velglint heeft tot doel de binnenband te beschermen tegen het gedeelte van de spaken die door de velg heen steken.

Tijdens het rijden veert de band in en drukt tegen de spaken. De band kan ook langs de spaken schuren.

Door het schuren kan de binnenband beschadigd raken. Dit kan uiteindelijk voor een lek gaan zorgen.

Bij Tubeless banden zitten de spaken aan de buitenkant van de velg en niet in de band.

Bij Tubeless zit het anders.

Spaken zijn nu eenmaal nooit helemaal glad gepolijst en dus is een velg lint noodzakelijk. Een velg lint is niets anders dan een brede rubber band die je over velg past.

Bij Tubeless banden heb je hier natuurlijk geen last van want dan is er geen binnenband.

Bij een tubeless band zie je ook vaak gietwielen of de spaken zitten helemaal aan de buitenkant van de velg. Logisch natuurlijk want de lucht kan langs de spaken makkelijk ontsnappen.

Motorfietsen met tubeless banden hebben ook vaak gietwielen want ook daar kan de lucht niet ontsnappen. De tubeless band moet wel goed op de velg klemmen om geen lucht te laten ontsnappen.

Het repareren van een lekke tubeless band is ook een ander verhaal . Hier kom ik nog op terug.

motorbanden

Spaken zijn aan de binnenkant van de velg soms scherp

maak je eigen velglint

Als het velglint van de velg af is kan je de velg inspecteren. Verwijder aanwezige oxidatie op de velg met een staalborstel. Je kan ook een stukje staalwol gebruiken. Inspecteer de uiteindes van de spaken.

Als je ziet dat het velglint zelf aangetast is het zaak deze te vervangen. let bij het vervangen hiervan vooral op roestvorming en slijtage rondom het gat waar het ventiel doorheen gaat.

Je kan overigens eenvoudig zelf een velglint maken van een oude binnen band. Dit doe je door een reep uit de binnenband te knippen over de gehele lengte van de band.

Je knip de reep uit aan de binnen zijde van de band. Knip ook het ventiel uit de reep voor het ventiel gat dat in de velg zit.

Het gat dat je in jouw zelf gemaakte velg lint knipt past over het ventielgat dat in de velg zit.

motorbanden

Bandenzeep maakt het omleggen makkelijker

Zeep om motorbanden om te leggen

Voordat je de nieuwe band gaat omleggen kan je hem het beste een tijdje in de zon of tegen een verwarmingselement aanleggen.

Leg de band echter niet tegen een hete kachel op dicht bij open vuur omdat de band kan beschadigen.

De warmte van de zon of de verwarming zorgen ervoor dat het rubber van de band zachter wordt waardoor het omleggen wat makkelijker gaat.

Ook voor het omleggen van de band gebruiken we de bandenplank die we ook voor het afhalen van de band gebruikt hebben.

Voor het omleggen van banden gebruiken we ook zeep maar dan wel speciale zeep voor het omleggen van banden.

Deze bandenzeep zorgt er in de eerste plaats voor dat de band gemakkelijker om de velg glijd als je hem aan het monteren bent.

motorbanden

Het motorbanden monteer apparaat voor monteer gemak

 Een ventieltrekker is een handige hulpmiddelen

Een ander voordeel van het gebruik van bandenzeep is dat de band gemakkelijker op zijn plek rond de velg komt. Een band zit namelijk niet zomaar goed op de velg maar hierover later meer.

Om je motorbanden geheel om de velg te krijgen kun je een zogenaamde Tire mounting tool gebruiken. Met de Tire mounting tool hoef je niet zoveel kracht te zetten tijdens het omleggen van de band.

Een ander voordeel van het gebruik van de Tire mounting tool is dat de kans op het lek steken van de binnenband tijdens het monteren veel kleiner is omdat je geen bandenlichters hoeft te gebruiken.

Om je vingers te sparen kun je ook een ventiel trekker gebruiken om het ventiel door het gat in de velg te krijgen.

Iedereen die zelf motorbanden monteert of een keer een lekke motorband heeft gerepareerd weet hoe lastig het is een ventiel door het ventiel gat van de velg te krijgen.

motorbanden

Velg beschermers voor als je bandenlichters gebruikt

 Een ventiel door de velg trekken.

De buitenband is nieuw en daardoor erg stug en er is weinig ruimte tussen velg en buitenband voor je vingers. Om dit klusje te vergemakkelijken is er de zogenaamde ventieltrekker uitgevonden.

De ventiel trekker is niets anders dan een aluminium pijpje met daaraan een stukje stalen kabel.

Aan het uiteinde van het stukje kabel zit een messing dopje met schroefdraad dat in het ventiel van de binnenband past.

Als je het ventiel door het velg gat wil krijgen duw je het stuk kabel door het gat in de velg en schroef je het messing deel in het ventiel. Door aan het kabeltje te trekken, trek je het ventiel door het gat in de velg.

ventieltrekker

Bescherm je velgen

Om je velg niet te beschadigen kun je kunststof beschermers gebruiken die je op de plaats waar je bandelichters gaat gebruiken op je velg zet.

Gereedschappen als de tire mounting tool en de ventieltrekker maken het makkelijker om banden te monteren. Een ventieltrekker kan je overigens hier bestellen.

Dat je er ondanks dit soort hulpmiddelen toch nog energie en tijd in moet steken spreekt voor zich.

De motorbanden montage zelf komt in een volgend artikel aan de orde. motorbanden kopen kan je trouwens het beste via internet doen. Je bespaart hier veel geld mee.

[intlink id=”2113″ type=”post”]Motorbanden zelf monteren deel 5[/intlink]

Opmerkingen

comments