Oudere motorbanden van een velg afhalen kan behoorlijk lastig zijn omdat banden verdrogen en daardoor stugger worden. Stugge banden zijn lastiger van een velg af te halen en dus is het zaak om handig gereedschap te gebruiken. Nieuwe banden en gebruikte banden omleggen kan net zo lastig zijn en ook daarvoor geldt gebruik handig gereedschap.
Motorbanden monteren
Zorg voor een opgeruimde werkplaats voor je begint en zorg dat je voldoende ruimte heb om te werken. Het klinkt afgezaagd maar geloof me sleutelen in een chaos wordt niks.
Gebruik ook nooit geweld als iets niet lukt. Motorbanden monteren en demonteren vergt niet veel technische kennis maar je moet wel weten wat je doet.
Als je niet zeker bent van je sleutel capaciteiten is het misschien handiger dit voor de eerste paar keren samen met iemand te doen. Het liefst met iemand die dit meer keren gedaan heeft.
Als eerste demonteer je natuurlijk het wiel waarvan je de band gaat vervangen. Als we het wiel gedemonteerd hebben halen we eerst het ventiel eruit zodat de band helemaal leeg loopt.
Vervolgens leggen we het wiel op het motorbanden demontage apparaat waarbij het gat van de as over de stalen pen in het midden geplaatst wordt.
Met het motorbanden demontage apparaat krijg je je motorbanden makkelijker los.
Demonteren met het demontage apparaat
Zorg dat het wiel stabiel ligt en zorg dat je de band zo hebt liggen dat je de beugel vlak bij de velg rand op de band kan drukken.
Door nu druk op de hendel te zetten druk je beugel op de band waardoor deze los komt van de velg.
Je zal zien dat dit heel gemakkelijk gaat en weinig kracht vraagt. Ook banden die heel vast om de velg zitten krijg je op deze manier makkelijk los.
Als je een kant van de band los van de velg hebt, draai je het wiel om en begin je aan de andere kant hetzelfde te doen. Je zal zien dat je met het demontage apparaat weinig kracht hoeft te zetten.
Gebruik bandenlichters om de motorbanden over de velg te krijgen
vervangen of niet ?
Als je de band aan beide kanten van de velg los hebt leg je het wiel op de bandenplank.
Vervolgens druk je een bandenlichter tussen de velg en de band. Je hebt hier meerdere bandenlichters voor nodig.
Vervolgens trek je de bandenlichter naar je toe waarbij je de buitenband over de velg heen trekt.
Zet vervolgens de tweede bandenlichter dichtbij de eerste en herhaal dit tot de buitenband helemaal los is van de velg.
De Tyre mounting tool, een handig hulpstuk voor het monteren van banden.
De conditie van je binnenbanden
Zodra je de buitenband aan een kant los hebt van de velg kan je de binnenband verwijderen.
Draai het ventiel los druk het ventiel door de velg heen en trek nu de binnenband tussen de band en de velg uit.
Aan de conditie van de binnenbanden bepaald of je de binnenband vervangt of niet. Als de band lang om de velg heeft gezeten is het verstandig. Zeker als er rondom het ventiel beschadigingen zitten.
Trek de binnenband eruit als de buitenband los is van de velg.
Binnenband vervangen of niet ?
Meestal zie je bij binnenbanden roest rondom het ventiel en die roest kan er op den duur voor zorgen dat de band gaat lekken.
Als er veel roest zit rond het ventiel bestaat er ook een kans op een klapband omdat het ventiel af kan scheuren. Stel je zelf de vraag, welke binnenband heb ik nodig.
Als de binnenband verwijderd is zet je het wiel rechtop en wring je de bandenlichters tussen de band en de velg. Vervolgens druk je de band met behulp van de bandenlichters naar een kant van de velg af.
Zodra de band aan de bovenkant een stuk van de velg af is druk je hem verder met de hand van het wiel af.
Vooral dit laatste gedeelte kan je beter met zijn tweeën doen. Het is zaak dat je het wiel stabiel houdt en de buitenband van de velg afdrukt en dat is alleen niet echt gemakkelijk.
Zet je wiel rechtop en druk de buitenband van de velg af
Een velglint beschermt je binnenbanden
Als de oude motorbanden van de velg af zijn, is het zaak het een en ander aan het wiel te inspecteren.
Om de velg zelf te inspecteren verwijder je het velglint dat onder de binnenband om de velg zit.
Een velglint heeft tot doel de binnenband te beschermen tegen het gedeelte van de spaken die door de velg heen steken.
Tijdens het rijden veert de band in en drukt tegen de spaken. De band kan ook langs de spaken schuren. Door het schuren kunnen binnenbanden beschadigd raken. Dit kan uiteindelijk voor een lek gaan zorgen.
Bij Tubeless banden zitten de spaken aan de buitenkant van de velg en niet in de band.
Bij Tubeless zit het anders.
Spaken zijn nu eenmaal nooit helemaal glad gepolijst en dus is een velg lint noodzakelijk. Een velg lint is niets anders dan een brede rubber band die je over velg past.
Bij Tubeless motorbanden heb je hier natuurlijk geen last van want dan is er geen binnenband.
Bij tubeless motorbanden zie je ook vaak gietwielen of de spaken zitten helemaal aan de buitenkant van de velg. Logisch natuurlijk want de lucht kan langs de spaken makkelijk ontsnappen.
Motorfietsen met tubeless banden hebben ook vaak gietwielen want ook daar kan de lucht niet ontsnappen. De tubeless band moet wel goed op de velg klemmen om geen lucht te laten ontsnappen.
Het repareren van lekke tubeless motorbanden is ook een ander verhaal . Hier kom ik nog op terug.
Spaken zijn aan de binnenkant van de velg soms scherp
maak je eigen velglint
Als het velglint van de velg af is kan je de velg inspecteren. Verwijder aanwezige oxidatie op de velg met een staalborstel. Je kan ook een stukje staalwol gebruiken. Inspecteer de uiteindes van de spaken.
Als je ziet dat het velglint zelf aangetast is het zaak deze te vervangen. let bij het vervangen hiervan vooral op roestvorming en slijtage rondom het gat waar het ventiel doorheen gaat.
Je kan overigens eenvoudig zelf een velglint maken van oude binnenbanden. Dit doe je door een reep uit de binnenband te knippen over de gehele lengte van de band.
Je knip de reep uit aan de binnen zijde van de band. Knip ook het ventiel uit de reep voor het ventiel gat dat in de velg zit.
Het gat dat je in jouw zelf gemaakte velg lint knipt past over het ventielgat dat in de velg zit.
Bandenzeep maakt het omleggen makkelijker
Zeep om motorbanden om te leggen
Voordat je de nieuwe motorbanden gaat monteren kan je ze het beste een tijdje in de zon of tegen een verwarmingselement aanleggen.
Leg je motorbanden echter niet tegen een hete kachel op dicht bij open vuur omdat de band kan beschadigen.
De warmte van de zon of de verwarming zorgen ervoor dat het rubber van de band zachter wordt waardoor het omleggen wat makkelijker gaat.
Ook voor het omleggen van de band gebruiken we de bandenplank die we ook voor het afhalen van de band gebruikt hebben.
Voor het omleggen van motorbanden gebruiken we ook zeep maar dan wel speciale zeep voor het omleggen van motorbanden.
Deze bandenzeep zorgt er in de eerste plaats voor dat de band gemakkelijker om de velg glijd als je hem aan het monteren bent.
Het motorbanden monteer apparaat voor monteer gemak
Een ventieltrekker is een handige hulpmiddelen
Een ander voordeel van het gebruik van bandenzeep is dat de band gemakkelijker op zijn plek rond de velg komt. Motorbanden zitten namelijk niet zomaar goed op de velg maar hierover later meer.
Om je motorbanden geheel om de velg te krijgen kun je een zogenaamde Tire mounting tool gebruiken. Met de Tire mounting tool hoef je niet zoveel kracht te zetten tijdens het omleggen van de band.
Een ander voordeel van het gebruik van de Tire mounting tool is dat de kans op het lek steken van de binnenband tijdens het monteren veel kleiner is omdat je geen bandenlichters hoeft te gebruiken.
Om je vingers te sparen kun je ook een ventiel trekker gebruiken om het ventiel door het gat in de velg te krijgen.
Iedereen die zelf motorbanden monteert of een keer een lekke motorband heeft gerepareerd weet hoe lastig het is een ventiel door het ventiel gat van de velg te krijgen.
Velg beschermers voor als je bandenlichters gebruikt
Een ventiel door de velg trekken.
De buitenband is nieuw en daardoor erg stug en er is weinig ruimte tussen velg en buitenband voor je vingers. Om dit klusje te vergemakkelijken is er de zogenaamde ventiel trekker uitgevonden.
De ventiel trekker is niets anders dan een aluminium pijpje met daaraan een stukje stalen kabel.
Aan het uiteinde van het stukje kabel zit een messing dopje met schroefdraad dat in het ventiel van de binnenband past.
Als je het ventiel door het velg gat wil krijgen duw je het stuk kabel door het gat in de velg en schroef je het messing deel in het ventiel. Door aan het kabeltje te trekken, trek je het ventiel door het gat in de velg.
Met de ventieltrekker wordt het allemaal net iets makkelijker
Bescherm je velgen
Om je velg niet te beschadigen kun je kunststof beschermers gebruiken die je op de plaats waar je bandelichters gaat gebruiken op je velg zet.
Gereedschappen als de tire mounting tool en de ventieltrekker maken het makkelijker om een motorband te monteren. Een ventieltrekker kan je overigens hier bestellen.
Dat je er ondanks dit soort hulpmiddelen toch nog energie en tijd in moet steken spreekt voor zich.
De motorbanden montage zelf komt in een volgend artikel aan de orde. motorbanden kopen en motorbanden vergelijken kan je trouwens het beste via internet doen maar dat besef je zelf ook denk ik.
Je bespaart hier serieus geld mee. Voor de keuze van je banden kan je een banden test opzoeken. Koop je een motorbanden set dan kan dat zeker voordeel opleveren.
Leuk fietsje, die witte BMW………..tip; zorg er voor dat er geen ventielringetje (of dopje) tussen de binnen en buitenband valt……..
Hallo,
Wat voor band staat er op de 2de, 4de en 5de foto?
Groeten Bjorn