Er komt een dag dat je denkt, ik ga motorrijden. Je ouders en de rest van je familie krijgen abrupt nachtmerries en doen er alles aan om dit idee uit je hoofd te praten maar je zet door. Er komt dan ook nog eens een moment dat je overweegt zelf wat meer onderhoud te gaan plegen. En ook dan zijn er mensen die dat idee uit je hoofd willen praten. En ondanks al het tegengas ga je er toch aan beginnen.
Zelf Sleutelen aan je motorfiets
Goed onderhoud plegen begint bij goed gereedschap, geduld en kennis van zaken. Als je geen technische achtergrond hebt is kennis van zaken krijgen een kwestie van doen en inzicht hebben.
Je begint natuurlijk niet met te complexe sleutelpartijen zoals ik. Zelf begon ik met het vervangen van de koppakking van Honda CB550 viercilinder.
De motorfiets was nieuw aangeschaft maar na 50.000 km ongeveer begon de koppakking te lekken en moest deze vervangen worden.
Ik had op dat moment zo goed als geen ervaring in het sleutelen aan motorfietsen maar ik begon er toch aan.
Dit is geen ideale manier om aan motorfietsen te sleutelen
Sleutelwerk aan bromfietsen
Natuurlijk had ik het nodig sleutelwerk aan bromfietsen verricht en dacht dat ik ook wel aan motorfietsen kon sleutelen. Ik wist hoe de techniek werkte en dus kon ik het zelf dacht ik en in feite was dat ook zo.
De problemen begonnen al bij het gereedschap dat ik tot mijn beschikking had. Ik was in het bezit van een dopsleutelset en steeksleutels en voor het vastzetten van de cilinderkop had ik een momentsleutel gekocht.
Ik had wel een behoorlijke ruimte om te sleutelen ook als was die ruimte niet van mijzelf. Ik kon dus niet zomaar van alles laten liggen om de volgende dag verder te gaan maar ik stond in ieder geval overdekt.
Het werken in een gemeenschappelijk ruimte had als nadeel dat ik iedere keer als ik even weg moest alles af moest dekken.
Een opgeruimde afsluitbare werkplek en een heftafel
Alles opbergen bij een toilet bezoek
Ook bij een toiletbezoek moest alles opgeborgen en afgedekt worden om zoek raken van onderdelen zoveel mogelijk te voorkomen.
Dat maakt al dat je niet relaxt aan het werk gaat want je onderdelen en gereedschap netjes in de buurt van je project weg leggen tot de volgende dag of bij een toiletbezoek is hinderlijk.
Gereedschap nam ik mee naar mijn huis, een paar honderd meter verderop en de onderdelen werden gewikkeld in oude lappen onder de motorfiets gelegd.
Bovendien was er altijd een risico dat er vuil of stof in het blok terecht kon komen met alle gevolgen die daar bij horen.
Hou overzicht bij het sleutelen
Geen ideale plek voor de onderdelen
Geen ideale plek om je onderdelen neer te leggen maar als je nergens ruimte hebt kan je niet anders. In het sleutelen aan motorfietsen zelf had ik alle vertrouwen.
Ik wist wel ongeveer in welke volgorde ik de onderdelen los moest maken om de koppakking te kunnen vervangen en ik had een handboek tot mijn beschikking. Wat kon er nou helemaal mis gaan ?
Het lukte me dan ook om de uitlaten inclusie bochten, carburateurs, kleppendeksel etc. probleemloos te demonteren.
Omdat ik geen privé garage had waar ik kon sleutelen besloot ik het blok in de motorfiets te laten zitten. Het motorblok uit het frame halen maakte het werken er aan wel makkelijker maar waar moet je het laten als je geen eigen ruimte hebt.
De kleppen van een XT600 blok, een kromme klepsteel zorgt voor olielekkage
Motor onderhoud in een vermoeiende houding
Door de bouten van het motorblok los te draaien kon ik het motorblok naar voren kantelen waardoor ik ruimte had om het kleppendeksel en later de cilinderkop te demonteren.
Geen ideale manier van werken natuurlijk maar door ruimtegebrek kon ik niet anders.
Wat het geheel ook niet makkelijk maakte was het feit dat de motorfiets niet op een heftafel stond zodat ik al het sleutelwerk deed terwijl ik op mijn knieën zat.
Ik was een jaar of 25 en dus had was ik veel fitter dan nu maar het maakte het sleutelen aan motorfietsen niet makkelijker.
Pasbussen zitten er voor een reden
Sleutelen met slecht licht
De ruimte was daarbij ook nog een slecht verlicht. Ik had wel een simpele looplamp voor wat meer licht maar meer niet. En mede door het slechte licht waarin ik werkte raakte ik ook nogal eens onderdeeltje kwijt.
Ik vond alles wat ik kwijt raakte ook weer terug maar het zorgde altijd voor irritatie en het vertraagde het sleutelen behoorlijk.
Het sleutelwerk verliep ondanks alles redelijk voorspoedig, op een paar hardnekkig vast zitten de bouten na dan.
De nokkenas werd ook zonder problemen uit de cilinderkop gehaald en na enige tijd behoedzaam met een kunststof hamer tegen de cilinderkop tikken kwam ook deze los.
Ook geen ideale manier om aan motorfietsen te sleutelen
De cilinderkop werd gevlakt
De oude koppakking liet ik verwijderen door de cilinderkop te laten vlakken bij een erkend revisie bedrijf dus dat kon niet mis gaan.
Ik had al het pakking materiaal nieuw gekocht, koppakking, uitlaatpakkingen, inlaatpakkingen etc.
Ik kreeg de cilinderkop keurig gevlakt terug en kon beginnen met het weer in elkaar zetten van het blok.
Met enig moeite kreeg ik de cilinderkop netjes over de pasbussen heen door zachtjes met de kunststof hamer op de cilinderkop te tikken.
Wat er daarna mis ging kwam puur doordat al het sleutelwerk langer duurde dan ik hoopte waardoor ik steeds meer gehaast te werk ging.
Met een kunststof hamer het kleppendeksel op zijn plek tikken, goed gereedschap…..
Werken onder slecht omstandigheden
De omstandigheden waaronder ik het sleutelwerk verrichte was verre van ideaal en ik raakte steeds meer geïrriteerd.
Zodra ik de cilinderkop gemonteerd had plaatste ik de nokkenas terug in de kop en stelde deze keurig op tijd, tot dan toe geen enkel probleem.
Het was het moment geweest om te stoppen en de volgende dag verder te gaan aangezien ik alweer veel te lang bezig was geweest. Ik wilde echter het blok dicht hebben en begon met de montage van het kleppendeksel.
Tijdens het monteren van het deksel schoot de rubber pakking van het kleppendeksel keer op keer van zijn plek waardoor ik het deksel niet kon sluiten wat weer voor steeds meer ergernis zorgde.
Dit soort uitgebreid sleutelwerk doe je liever niet op straat.
Irritatie en vermoeidheid
De irritatie en vermoeidheid werden erger waardoor ik een paar keer met het kleppendeksel tegen een paar klepstelen aan stootte.
Uiteindelijk dacht ik alles netjes op zijn plek te hebben waarna ik met de kunststof hamer het kleppendeksel voorzichtig over de pasbussen heen begon te tikken. Het kleppendeksel werkte echter tegen en wilde niet op zijn plek.
Door te lang doorgaan, irritatie vanwege van alles en de slecht verlichtte ruimte waar ik in werkte zag ik niet dat het kleppendeksel niet goed op zijn plek zat en tegen een paar klepstelen aan rustte.
Het resultaat was dat twee klepstelen krom waren geraakt en dus niet meer goed in de klepgeleiders zaten en er dus olie langs de klepstelen ging lekken.
Goed gereedschap doet al een heleboel
Een blauwe rookpluim beloofde niet veel goeds
Hier kwam ik achter toen het blok weer in elkaar zat en ik de motorfiets voor het eerst startte en er een dikke blauwe rookpluim uit de uitlaten kwam.
De teleurstelling was natuurlijk groot aangezien het hele project goed ging totdat ik het kleppendeksel monteerde en ik mijn geduld verloor.
De les die ik leerde uit deze sleutelpartij is dat je onder goede omstandigheden moet sleutelen.
Zorg voor goed licht, goed gereedschap en stop zodra je je geduld dreigt te verliezen.
Met het blok uit het frame werkt het stukken makkelijker
Een heftafel voor relaxt sleutelen
Plaats je motorfiets het liefst op een verhoging zoals een heftafel en weet waar je alle onderdelen laat zodat je niet steeds hoeft te zoeken naar dat ene boutje of die ene pasbus.
Begin ook niet aan sleutelklussen die boven je macht liggen oftewel begin met eenvoudige klussen voordat je met een groot project start, de kennis doe je gaande weg vanzelf op.
Maar boven alles, zorg dat je je geduld niet verliest en stop tijdig met je project.
Zodra je irritatie voelt is het zaak te stoppen met sleutelen en desnoods de volgende dag verder te gaan. En als iets niet lukt vraag dan hulp en gebruik nooit geweld met sleutelen.
Helemaal eens: het werk is alleen leuk als het zonder stress kan. Een professioneel monteur kan misschien onder tijdsdruk functioneren, maar de sleutelende motorrijder kan beter de tijd nemen, góed kijken, en zorgen voor optimale omstandigheden. We kunnen alle hulp gebruiken 🙂
Ik heb zelf, met mijn beperkte ervaring, een revisie van mijn remmen uitgevoerd. Volgens het Haynes-werkplaatsboek een moeilijke klus, maar het viel me erg mee. Eerst schoonmaken, dan alle onderdelen van de motor af, daarna alles pas echt goed schoonmaken en nakijken, nieuwe rubbertjes en glijpennen, één remzuiger vervangen, en daarna alles weer in elkaar. Rustig op het gemakje aan tafel, een goede lamp erboven, dan stelt het weinig voor. Ik moet er niet aan denken om die klus op de grond, naast de motor te moeten doen. Dan was het een zooi geworden, vrees ik 🙂
Beste,
Leuk te horen dat je het zelf doet. Klopt blijf rustig die kleine dingen eerst. En… als je je geduld verliest. Stoppen want morgen is er weer een dag.
Groeten,
Dirk