Moto Guzzi is een Italiaanse volbloed

Het is 1969 als de grote concurrent van die andere Italiaan, met een revolutionaire motorfiets op de markt komt. Revolutionair voor de jaren 60 natuurlijk. Je zou de V7 special de eerste echte toermotorfiets kunnen noemen die gelanceerd wordt. Het zou nog 6 jaar duren voordat de concurrentie met een passend antwoord zou komen. Moto Guzzi begon door te breken in de wereld van de tweewieler.

Het begin van Moto Guzzi

Het begon allemaal in het Italiaanse plaatsje Mandell del Lario in Italië waar Carlo Guzzi werd groot gebracht.

Carlo Guzzi was overigens niet de oprichter van het merk maar nam wel het initiatief. Carlo Guzzi, geboren in 1888 in Mandello del Lario was motorfiets constructeur en kwam oorspronkelijk met zijn familie uit Milaan.

Op jonge leeftijd al kreeg Guzzi interesse in voertuig techniek, die uiteraard toen nog in de kinderschoenen stond. Guzzi leerde veel van de dorpssmid en sleutelde op jonge leeftijd al aan motorfietsen.

Er waren in de tijd al veel verschillende Italiaanse motormerken zoals de Bianchi, ook wel bekend als Moto Bianchi. Bianchi motorfietsen werden al sinds 1897 geproduceerd.

 

Moto Guzzi

De 500 cc Moto Guzzi met liggende cilinder en groot vliegwiel

Moto Bianchi

In eerste instantie waren de Bianchi motorfietsen niet meer dan fietsen met hulpmotor maar in 1927 brak het Italiaanse merk door met de Bianchi 350 Freccia Celeste.

Het was Tazio Nu-Volari die met de Moto Bianchi Freccia Celeste de grote prijs van Monza won.

De Freccia had een 350 cc eencilinder motorblok dat 30 pk leverde en een topsnelheid had van 148 km per uur.

Of Della Ferrera die al vanaf 1909 goed functionerende motorfietsen bouwde. Het merk vertrouwde zo op zijn tweewielers dat ze een probleemloze 100.000 kilometer garandeerde.

 

Italiaan

De liggende cilinder zorgde voor betere koeling van de cilinderkop

Een 317 cc Gilera

Een ander concurrerend merk was Gilera. Gilera bouwde in 1909 zijn eerste 317 cc eencilinder motorfiets.

Guzzi had dus zeker wat concurrentie in de tijd maar was daarom niet minder enthousiast bezig met het bouwen van zijn eigen 500 cc eencilinder motorfiets.

De motorfiets was zo ontworpen dat de cilinderkop veel koeling kreeg doordat deze liggend in de rijrichting was gemonteerd. De cilinderkop was daarbij naar voren in de rijrichting geplaatst.

Deze constructie zorgde er bovendien voor dat de motorfiets vrij laag was wat gunstig was voor de wegligging.

 

Moto Guzzi

Een lange afstandsracer van Moto Guzzi die in de prijzen viel

Guzzi koos voor de korte slag

Deze constructie was zo bedacht om ervoor te zorgen dat de cilinderkop voldoende koeling kreeg. De eencilinder had 4 kleppen maar later werd dat terug gebracht tot 2.

Guzzi koos voor een korte slag motor om zodoende de belasting van de lagers zo laag mogelijk te houden. De krukas van de motor draaide tegengesteld aan de rijrichting en was voorzien van spatsmering.

Olie bijvullen deed je als berijder via het olie tankje dat aan de buitenkant van het blok hing.

De Guzzi was voorzien van een groot vliegwiel dat aan de buitenkant van het motorblok draaide. Dit vliegwiel moeste vooral de trillingen van het motorblok tegengaan.

 

V7 special

De V7 special op het Wheels and Waves festival in Biarritz

Kansen en bedreigingen

De eerste wereldoorlog was in eerste instantie de spelbreker voor het Italiaanse merk maar zorgde er wel voor dat het merk de impuls kreeg die het nodig had.

Carlo Guzzi maakte tijdens de oorlog namelijk kennis met twee andere motorfiets enthousiasten en gezamenlijk gingen ze verder met construeren van motorfietsen.

Na de eerste wereldoorlog wordt, in 1921 de eerste fabriek van Moto Guzzi opgericht. De fabriek heeft een oppervlakte van 300 vierkante meter. Er komen in het begin 10 mensen te werken.

Guzzi ging zich samen met zijn twee vrienden bezig houden met het fabriceren van motorfietsen voor zowel de wedstrijdsport al voor op de weg.

 

Italdag

Een Guzzi liefhebber op de Italdag in Beusichem

Moto Guzzi kon ook racen

Sinds 1921 was Guzzi een van de grote merken in Italië. In 1929 brak Guzzi door met de 500 cc wedstrijd machine die de sport 14 werd genoemd.

De sport 14 was samen met zijn berijder berucht voor zijn onoverwinnelijkheid en reed de snelste rondes op het circuit.

Maar niet alleen op het circuit gooide de Moto Guzzi hoge ogen, zo deed Guzzi ook mee met de 1400 km lange afstandsrace van Milaan naar Taranto.

De sport 14 weegt 130 kg en heeft een topsnelheid van 100 km/uur en scoort goed met de race. De wedstrijdsport zorgt voor de populariteit van de Guzzi, in 1928 en 1929 worden er 4000 exemplaren van verkocht.

 

Moto Guzzi

Een tot cafe racer omgebouwde Moto Guzzi Le mans op Wheels and Waves

De depressie hielp mee

In de jaren 30 werd Moto Guzzi, geholpen door de depressie van de jaren 30 de grootste Italiaanse motorfietsen producent ziet zijn verkopen door de crisis flink stijgen.

Motorfietsen waren relatief goedkoop waardoor dit het meest populaire vervoersmiddel werd.

Tijdens de tweede wereldoorlog werden er naast de oorlogsproductie nog steeds motorfietsen ontwikkeld.

Na de tweede wereldoorlog gaat Moto Guzzi door met ontwikkelen van motorfietsen en zo nu en dan komen er echte topmodellen uit de fabriek rollen.

 

Italdag

Een klassieke Guzzi Tijdens de Italdag

De 500 cc Falcone

In de jaren 50 brengt Guzzi de 500 cc Falcone op de markt. De Falcone is een 500 cc liggende eencilinder met 28 pk en een topsnelheid van 140 km per uur. De Guzzi beschikt over een 4 versnellingsbak en weegt rijklaar 215 kg.

In dat zelfde jaar doet Moto Guzzi iets wat nog geen enkel motorfietsen fabrikant deed.

Guzzi liet zijn eigen windtunnel bouwen. De windtunnel hielp het Italiaanse bedrijf met de verdere ontwikkeling van stroomlijnen voor wedstrijd motoren.

Er werden verschillende stroomlijnen in de windtunnel ontwikkeld maar de winst duurde niet lang. toen in 1958 de Guzzi 500 cc achtcilinder doorbrak werd het gebruik van de windtunnel door de FIM verboden.

 

Moto Guzzi

Een handpomp werd standaard geleverd bij de klassieke Guzzi’s

De eerste V-Twin in de jaren 60

De Falcone blijft tot 1967 in productie en in 1971 wordt de oude Falcone opgevolgd door de nieuwe Falcone, toepasselijk Falcone Nuovo genaamd.

In de jaren 60 ontwikkelde Moto Guzzi de eerste V-twin. In eerste instantie zou de twee cilinder in een automobiel van Fiat gebruikt gaan worden maar daar zag Fiat van af.

De V-twin werd wel gebruikt voor de ontwikkeling van een nieuwe politie motor in Italië.

In 1966 kwam Moto Guzzi in financiële problemen en werd uiteindelijk overgenomen door Amaldo Marcantonio die het bedrijf grondig reorganiseerde.

 

Moto Guzzi

Het eencilinder model met zijspan op de Italdag

De V7 special

In 1967 kwam Moto Guzzi met de V7 op de markt en exporteerde de tweecilinder naar de verenigde staten.

De Amerikaanse politie was ook geïnteresseerd in de V7 en dat kwam mede door zijn vermogen van 35 PK. Dat vermogen was flink hoger dan dat van de Harley Davidson. Voor het grote publiek werd in 1969 de V7 Special gelanceerd.

De V7 special, een luchtgekoelde v-twin die dwars op de rijrichting is geplaatst, was een perfect ontwerp voor wat betreft de koeling van het blok.

De cilinders liggen in de rijrichting waardoor de koeling van de cilinders en cilinderkoppen ideaal zijn.

 

Laverda

Laverda was duidelijk een concurrent van Moto Guzzi

53 PK bij 6000 toeren

De V7 was zelfs nog beter qua koeling dan het eerdere model met de in de lengte richting liggende eencilinder.

De V7 special is voor zien van een bovenliggende nokkenas per cilinder en 2 kleppen per cilinder. Het achterwiel wordt aangedreven met een cardanas.

De 750 cc twin levert 53 pk bij 6000 toeren per minuut heeft 4 versnelling en weegt droog 228 kg.

Alhoewel de Italiaanse constructeurs met de V7 een goed product hebben neergezet weten ze dat de concurrentie in hun nek hijgt.

 

Honda Blackbomber

Een Japanse concurrent van Moto Guzzi was de Honda Black Bomber

De Honda CB 750 four

In de jaren 60 beginnen Japanse motorfiets fabrikanten namelijk de wereldmarkt voor motorfietsen te bestormen. Honda doet daar volop aan mee en komt met de imposante Honda CB750 four.

De Honda is een 750 cc 4 cilinder die 67 pk levert en een topsnelheid haalt van bijna 200 km per uur. Maa

Moto Guzzi ziet de concurrentie, die overigens ook uit eigen land komt met merken als Ducati en Laverda, niet met lede ogen aan en komt met een antwoord.

Maar ook Kawasaki, Suzuki en Yamaha zijn geduchte concurrenten voor Guzzi. En niet te vergeten het Britse Triumph.

Het duurt echter wel 10 jaar voordat Moto Guzzi met een passend antwoord op de Honda komt. In 1976 wordt de Moto Guzzi 850 Le Mans Mark 1 geïntroduceerd.

 

Le mans

De Le mans op de motorbeurs in Utrecht

De 850 Le mans

De Le Mans is net als de V7 uitgerust met een dwars op de rijrichting geplaatste V twin met bovenliggende nokkenassen en 2 kleppen per cilinder.

De twin Le Mans heeft een vermogen van 80 pk en een koppel van 79 nm. De Le Mans weegt rijklaar 232 kg en kan een topsnelheid bereiken van ruim 200 kilometer per uur.

De Le Mans is geknipt voor de sportieve motorrijder, zeker gezien zijn perfecte weggedrag en het flinke vermogen.

In 1971 wordt de V7 special in een voor de Amerikaanse markt uitgebrachte vorm uitgebracht. De V7 850 California wordt voorzien van treeplanken, een grote ruit en koffers.

 

tweetakt

Jong geleerd

De California 2

De Moto Guzzi California heeft een verbeterd frame dat veel stijver is dan de oude V7 special waardoor de wegligging van de California duidelijk beter is.

Het voor de Amerikaanse markt gemaakte model sloeg ook in Europa goed aan. In 1981 kwam Moto Guzzi met de California 2 die iets minder vermogen kreeg dan de eerste California.

De Guzzi of Goes, zoals de Moto Guzzi liefhebbers hun motorfiets ook wel noemen was zijn tijd vooruit. De twin had een cilinderinhoud van 950 cc gekregen, 100 cc meer dan het eerdere model.

Voor de cilinderkoppen en de cilinders zelf had Guzzi aluminium gebruikt. De cilinderbussen waren voorzien van een Nikasil laag. Deze harde slijtvaste keramische laag garandeerde een langere levensduur van de motorfiets.

 

Ducati

De grote Italiaanse concurrent van Guzzi

De California 3 in 1987

In 1987 werd de California 3 geïntroduceerd. De California 3 was meer een Custom build model met een king en queen buddyzit.

De Guzzi had ook een grote toerruit en meer chroom. De motor leverde 65 pk en had een koppel van 79 nm bij 3200 tpm.

De California lijn was ontworpen voor de groot toerist die voornamelijk lange afstanden reed. Het Italiaanse merk bleef tot nu toe bij het twee cilinder model met onderliggende nokkenassen en klepstoters.

Moto Guzzi heeft ook nog wat pogingen gedaan om zich in de markt voor de off the road motorfietsen te profileren.

 

Italdag

Een stukje thuis arbeid van een Guzzi fan

Guzzi ging ook off the road

Gedreven door de successen van andere merken in de rally Paris Dakar kwam het merk in 1987 met de NTX 650 op de markt.

De 650 cc twee cilinder kreeg de beschikking over een 48 pk sterk motorblok dat 48 nm aan trekkracht had.

Met een droog gewicht van 170 kg en een topsnelheid van 164 km/uur kon de motorfiets echter geen hoge ogen gooien.

De concurrentie van o.a. Cagiva, die buitengewoon presteerde in de rally Paris Dakar, was Guzzi ver voor.

 

Honda CX 500

Honda’s idee voor het Guzzi concept

De V-twin blijft bij Guzzi

Moto Guzzi is nooit van zijn dwars geplaatste V-twin motor afgestapt en maakt nu nog steeds motorfietsen die gebaseerd zijn op de dwars geplaatste V-twin.

Uiteraard is de motorfiets wel op verschillende fronten gemoderniseerd. Moto Guzzi maakt geen motorfietsen voor de doorsnee motorrijder dat is een ding wat zeker is.

Het is een merk voor de liefhebber van de meer nostalgische motor principes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.