Meer motorvermogen is goed voor het milieu

Hoe snel is jouw auto? Het is vaak het gesprek tijdens verjaardagen. Hoeveel pk heeft jouw auto of motorfiets en hoe groot is de motor in jouw auto/motor eigenlijk? En met groter wordt dan natuurlijk de cilinderinhoud bedoeld. Want hoe groter de motor hoe meer vermogen maar ook hoe meer brandstof er verbruikt wordt.

Motorvermogen en het milieu

Motorvermogen of pk’s zijn belangrijk om je motorfiets of auto voort te bewegen. Die kilowatts of pk’s worden opgewekt door het verbranden van fossiele brandstoffen zoals benzine en diesel.

Het principe van de viertakt verbrandingsmotor is natuurlijk bij de meeste mensen wel bekend maar ik leg toch nog even iets uit.

Een brandbaar mengsel van lucht en benzine, diesel of gas wordt tot ontbranding gebracht en zet daardoor uit.

Door het uitzetten van het brandbaar mengsel wordt een zuiger met kracht naar beneden gedrukt en zet een krukas in beweging.

 

Verbrandingsmotor

De MT10 een 1000 cc motor met 160 pk

Meer mengsel is meer vermogen

De krukas zet een op en neer gaande beweging om in een draaiende beweging en via een versnellingsbak en koppeling worden de wielen aangedreven. Dat is een viertakt verbrandingsmotor even in een notendop.

De mate waarop het mengsel gecomprimeerd wordt en de hoeveelheid mengsel bepaald voor een groot deel het motorvermogen.

Hoe groter de motor, dus hoe meer cc’s, hoe meer brandbaar mengsel en dus hoe groter het vermogen zou je kunnen zeggen.

Voor meer vermogen zou je dus een grotere motor nodig hebben maar waarom meer vermogen uit een motor halen?

 

Motorvermogen

De CB1000R, 150 pk uit een 1000 cc motor.

Klimaatalarmisten begrijpen het niet

Je hoort vaak dat meer vermogen uit een motor halen onzin is want waarom moet je een motor hebben die veel vermogen levert? Het kan toch allemaal best wat minder?

Het idee dat een motor met meer vermogen slecht is voor het milieu klopt niet helemaal.

Want doordat ingenieurs meer vermogen uit motoren weten te halen kunnen er kleinere motoren worden gebouwd.

Kleinere motoren met voldoende vermogen die minder brandstof verbruiken, dat is een winst voor het milieu.

 

verbrandingsmotor

De viertakt verbrandingsmotor kan altijd schoner

Meer vermogen uit kleinere motoren

Stel je bouwt een 2,5 liter 6 cilinder motor die 250 pk levert, die motor ontwikkel je door zodat je op een gegeven moment uit diezelfde motor 100 pk meer weet te halen.

Je hebt dan een 2,5 liter 6 cilinder motor waar je 350 pk uit kan halen. Je kan er dan ook voor kiezen diezelfde techniek te gebruiken om een kleinere motoren te bouwen.

Een kleiner motor die misschien minder vermogen levert maar nog steeds voldoet.

Je zou dan in plaats van een 2,5 liter 6 cilinder met 350 pk een 1,5 liter 4 cilinder kunnen bouwen die 150 pk levert. En 150 pk is absoluut voldoende om je te verplaatsen.

 

Een voorbeeld van een door ontwikkelde 3 cilinder 900 cc motor van Renault.

Door ontwikkelen verbrandingsmotor

Resultaat is een lichtere motor die minder brandstof verbruikt en door een geoptimaliseerde verbranding minder vervuilend is.

Het door ontwikkelen van verbrandingsmotor voor meer vermogen is dan ineens bijzonder nuttig.

Neem bijvoorbeeld de Porsche Boxster. De Porsche Boxter heeft een 1988 cc benzine motor die 300 pk levert en dat is best veel voor een 2 liter motor.

Het koppel van de Porsche is met 380 nm pas echt indrukwekkend. Een Porsche uit 1980 had een 3 liter motor nodig om net iets meer dan 200 pk te produceren.

 

Verbrandingsmotor

De Honda CRF 1000 met een 1000 cc tweecilinder verbruikt 4 liter op 100 km.

Een zuinige verbrandingsmotor

Minder vermogen uit een grotere motor is niet efficiënt en kost je dus meer brandstof en vervuilt meer.

Dat extra brandstof verbruik zit hem in de grotere motor die veel minder efficiënt is dan de huidige moderne verbrandingsmotoren.

Je hebt uiteraard geen 300 pk nodig om voorruit te komen en dus kan je een dergelijk motor ook kleiner maken en er toch voldoende vermogen uithalen.

Je ziet dit vooral bij motorfietsen veel gebeuren. Veel motorfietsen met een motor van 1000 cc presteren bijzonder goed en verbruiken in verhouding weinig brandstof.

Een 1000 cc met 150 pk

Neem de Honda CRF1000 Africa Twin. De Africa Twin is een duizend cc tweecilinder met twee en negentig pk en acht en negentig nm koppel en een benzine verbruik van 1:25.

Een andere motorfiets, de Honda CB 1000R heeft bijvoorbeeld een 1000cc viercilinder motor die bijna 150 pk levert en een koppel heeft van 104 nm.

Je kan wel nagaan dat de verbranding zeer efficiënt verloopt bij een dergelijk motor want anders kan je nooit zoveel vermogen uit een duizend cc motor halen.

Ter vergelijking, de Honda CB750 uit 1970 haalde 67 pk uit een 750 cc viercilinder motor en had een verbruik van rond de 1:20. Een moderne 750 cc viercilinder motor van nu haalt bijna 1:30 en dat is nogal een verschil.

 

Suzuki Katana

Ook de nieuwe Suzuki Katana heeft veel pk’s voor een 1000 cc motor

Kleinere toleranties en andere materialen

Door meer vermogen uit kleinere motoren te halen kan je veel zuiniger motoren bouwen. Zuiniger omdat je de verbranding veel efficiënter kan laten plaatsvinden.

En een efficiënte verbranding waarbij weinig of geen onverbrande gassen de uitlaat verlaten zorgen voor veel minder vervuiling.

Het is de efficiëntie die bereikt wordt door het gebruik van andere materialen en kleinere toleranties en betere controle over de flow van het mengsel waardoor verbrandingsruimtes efficiënter gevuld worden.

De brandstofmotor is nog lang niet uit ontwikkeld en er is nog veel te verbeteren. Reden te meer om de brandstofmotor niet helemaal uit te bannen.

 

BMW Boxer

BMW weet ook steeds meer vermogen uit zijn boxers te halen

Verban de verbrandingsmotor liever niet

Veel milieuactivisten en overheden willen de brandstofmotor helemaal verbieden en alleen maar elektrische motoren toestaan maar slim is dat niet.

Elektrische voertuigen zijn namelijk niet 100% milieu vriendelijk.De elektriciteit moet hoe dan ook opgewekt worden en dat is niet altijd klimaat neutraal te realiseren.

Daar komt bij dat al die elektrische auto’s het elektriciteitsnetwerk gaan overbelasten. Het maken van elektrische auto’s is ook niet echt milieuvriendelijk.

 

 

De accu productie is zeer vervuilend

De accu’s’ die nodig zijn voor de opslag van de energie bevatten zeldzame materialen zoals Lithium en Kobalt.

Het winnen van deze materialen is een dure en milieubelastende bezigheid waardoor een elektrische auto minder milieuvriendelijk is dan iedereen denkt.

Het blijven door ontwikkelen van verbrandingsmotoren naast elektrisch motoren is in ieders belang al willen milieuorganisaties dit liever niet horen. De verbrandingsmotor heeft dus nog steeds toekomst.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.