Het is een regelmatig terugkerende discussie tussen diehard automobilisten en motorrijders. Volgens verstokte automobilisten bieden auto’s meer mogelijkheden en zorgen voor meer plezier. De vrijheid die je met een auto hebt zou ook veel groter zijn dan met een motorfiets maar niets is minder waar. Op twee wielen heb je veel meer plezier dan met vier en motorfietsen zijn beter voor milieu. Eigenlijk zou het motorrijden gesubsidieerd moeten worden net als zoveel andere zaken. Zin of onzin ?
Subsidies op motorfietsen
Om het een en ander wat te verduidelijken komen hier wat cijfers. In 2016 werden er in Europa 16,5 miljoen auto’s gebouwd.
In dat zelfde Europa rijden er nu ongeveer 256 miljoen auto’s rond. Een groot deel van die auto’s staat met regelmaat stil in de file.
Hoe meer auto’s er stil staan in de file hoe slechter het is voor het milieu. Auto’s die langzaam rijden en continu optrekken en stilstaan zorgen voor extra milieuvervuiling en dat willen we niet.
De oplossing is minder files en dat kan je bereiken door weggebruikers te stimuleren meer met een motorfiets op pad te gaan.
Motorfietsen zijn minder schadelijk voor het milieu
Motorfietsen hebben geen last van file’s
Motorfietsen hoeven niet te wachten in een file, die kunnen rustig door de rijen wachtende auto’s door rijden.
Alles op een normaal tempo natuurlijk, niet te snel en niet roekeloos. Een ander voordeel van meer mensen op een motorfiets is de brandstof besparing die je kan bereiken.
Motorfietsen hebben over het algemeen veel lichtere motoren dan auto’s en verbruiken daarom ook veel minder brandstof. Neem bijvoorbeeld de Yamaha Tracer 700.
De Tracer 700 is een tweecilinder motorfiets van 700 cc en heeft 74 zeer bruikbare pk’s.
De Tracer 900 is met 1: 20 veel beter voor het milieu
Prima geschikt voor woonwerkverkeer
De Tracer 700 is uitstekend geschikt voor woon werk verkeer en heeft een gunstig brandstofverbruik van 4 liter op 100 kilometer.
Wil je liever een iets zwaardere motorfiets dan kan je voor een 900 cc driecilinder gaan zoals bijvoorbeeld de Tracer 900.
Een Tracer 900 heeft met 117 pk duidelijk meer vermogen maar verbruikt 5 liter brandstof op 100 km. Dat is wel een hoger brandstof dan de Tracer 700 maar nog steeds veel minder dan een gemiddelde auto.
Motorfietsen van nu zijn ook veel schoner dan motorfietsen van 25 jaar terug en dat pleit dus voor meer motorfietsen.
De Goldwing GL1800 is meer auto dan motorfiets maar beter voor de file
Meer motorfietsen is minder file’s
Voor het Nederlandse wegennet zou het een zege zijn als meer mensen op een motorfiets zouden stappen in plaats van in een auto.
Genoeg reden voor een Nederlandse regering van welke coalitie dan ook om het motorrijden in zijn algemeen te promoten en misschien zelfs te subsidiëren.
He? subsidie voor motorrijders ? waar gaat dit over ? Subsidie komt voort uit het Latijnse woord subsidium.
“ Ondersteuning, hulp, bijstand) is een tijdelijke bijdrage van de overheid of een niet-commerciële organisatie ten behoeve van het starten van een activiteit waarvan het economischebelang niet direct voor de hand ligt.
Als het economisch belang van een te starten activiteit wel voor de hand ligt, spreekt men meestal van investering “ (bron wikipedia)
Een uiterst zuinige Honda is prima voor woonwerk verkeer
Meer motorrijders is goed voor Nederland
En motorrijden subsidiëren zou in dit geval een activiteit zijn waarbij er weldegelijk sprake is van een economisch belang en dus zou je ook over een investering kunnen spreken.
Ja waarom niet ? Als Nederland beter wordt van meer motorrijders dan is het subsidiëren hiervan helemaal geen slecht idee. Belachelijk hoor ik mensen nu al zeggen maar is dat wel zo.
Nederland lijkt namelijk kampioen te zijn als het gaat om de subsidie mogelijkheden. Je kan een subsidie aanvragen voor jonge bedrijfsopvolgers om maar iets te noemen.
Er zijn subsidies voor podiumkunsten, voor de preventie van bedrijfsongevallen etc.
Motorfietsen zijn ook nog eens veel mooier dan auto’s
Motorrijden is minder schadelijk voor het milieu
De lijst van Subsidie mogelijkheden lijkt oneindig lang door te gaan, dus waarom niet voor motorrijden.
Motorrijden is minder schadelijk voor het milieu zoals ik heb uitgelegd dus waarom niet.
Zolang een subsidie niet schadelijk is voor het milieu, de omgeving of op welke andere manier dan ook is er reden voor om dit in te voeren.
Er zijn nog veel meer subsidies binnen de Europese unie te verkrijgen die wel een schadelijk effect kunnen hebben op mens en milieu.
Denk bijvoorbeeld aan de subsidie die de agrarische sector in Europa. In 2018 werd de Europese agrarische sector voor 59 miljard Euro ondersteund met subsidie.
Ruimbaan voor de motorfiets
Overproductie door subsidie
Subsidie die er voornamelijk voor zorgt dat er veel meer voedsel wordt geproduceerd dan nodig is.
Veel van dat voedsel wordt onder de kostprijs geproduceerd en wordt daardoor onder de kostprijs verkocht (gedumpt) in ontwikkelingslanden.
De lokale boeren kunnen onmogelijk tegen de lage prijzen concurreren waardoor economieën in ontwikkelingslanden zich niet kunnen ontwikkelen.
Het gevolg is dat de armoede in ontwikkelingsgebieden toeneemt wat er weer voor zorgt dat er blijvend ontwikkelingshulp nodig is. Maar goed, laten we het op motorrijden houden.
Ruim baan voor de motorfiets
Afschaffen die extra belasting
Dan maar niet beginnen aan subsidie voor motorrijders ? Nee zeker niet, subsidie is helemaal niet nodig en ook niet wenselijk.
Subsidie op voedingsproducten zorgt oneerlijke concurrentie in de wereld en voor een oneerlijke verdeling van rijkdom in de wereld.
Het is voor het milieu en voor het verkeer beter als er meer mensen op een motorfiets stappen dan in een auto, alleen zonder een motorfietsensubsidie.
Wat wel mogelijk en wenselijk is, is het afschaffen van de idiote BPM op motorfietsen. Ga je een 2e hands motorfiets kopen dan betaal je BPM. Ga je een nieuwe motorfiets kopen dan betaal je nog meer BPM.
BPM is niets anders dan een verkapte belasting om de schatkist beter gevuld te krijgen.
Minder uitlaatgassen door lager verbruik bij motorfietsen
is het voor klimaatoplossingen bedoeld
Volgens de belastingdienst is de BPM berekend over de CO2 uitstoot. Of dit geld daadwerkelijk gebruikt wordt voor het terugdringen van mogelijke klimaatproblemen is de vraag.
Worden er bomen geplant met de opbrengst van de BPM ? Komen er extra subsidies op klimaatoplossingen zoals zonnepanelen of extra isolatie van huizen ? Ik heb werkelijk geen idee.
Het dus totaal niet duidelijk waar de opbrengst van de BPM naar toe gaat, dus waarom niet stoppen met deze onzinnige extra belasting ?
Tijd om de BPM af te schaffen en over te gaan naar een motorfietsvriendelijk klimaat in Nederland, het maakt Nederland sowieso mooier met meer motorfietsen