Komt de beste Naked Bike uit Japan of Duitsland ?

Voor sommige motorrijders is de naked motorfiets de ideale motorfiets. Geen kuipen of windschermen, geen top of andere koffers maar gewoon een pure motorfiets. De naked motorfiets is voor veel rijders ook de mooiste motorfiets, smaken verschillen natuurlijk maar de Naked is niet meer weg te denken in de wereld van de gemotoriseerde tweewielers. In het volgende artikel vergelijken we de F 900 R van BMW, de MT09 van Yamaha en de Kawasaki Z900.

De beste Naked Bike

Bij een naakte motorfiets heb je het over een motorfiets waar niets op zit wat niets met het pure motorrijden te maken heeft. Geen windschermen, geen koffers of rekken en zeker geen kuip.

Gewoon met je hoofd in de wind ouderwets de elementen trotseren, motorrijden zoals motorrijden bedoeld is.

Het is dan ook hoe motorrijden begonnen is. Je kocht een Honda CB 750 of een BMW R50 als rij ijzer en de rest sleutelde je er zelf op.

Als je dat wilde natuurlijk want de purist hield zijn motorfiets zoals hij was toen hij hem kocht.

 

Kawasaki Z900

De Kawasaki Z900 is er ook in het groen

Kawasaki Z900

Voor de echt pure naked rijder is er gelukkig genoeg keuze in niet aangeklede motorfietsen want ieder zichzelf respecterend motormerk heeft wel zo’n pure machine in zijn assortiment.

Het gaat te ver om ze allemaal tegelijk met elkaar te vergelijken en dus nemen we er drie onder de loep.

Om te beginnen gaan we de meest bekende onder de 900 cc machines bekijken en dat is natuurlijk de Kawasaki. Kawasaki heeft een naam hoog te houden in de categorie 900 cc want daar is het merk groot in geworden.

De oude Kawasaki 900 uit de jaren 70  en 80 was het pk monster waar iedereen tegen op keek. 81 pk en een rijklaar gewicht van 248 kg was voor een 900 cc viercilinder in die tijd dan ook heel bijzonder.

 

Kawasaki Z900

Een krachtig blok met 125 pk

Verse appels en oude peren

De oude 900 uit de jaren 70 is natuurlijk niet te vergelijken de moderne versie uit 2020.

De Moderne viercilinder van nu heeft om te beginnen 125 pk, een koppel van 98 nm en weegt rijklaar 210 kg.

De moderne versie van de 900 cc viercilinder heeft een veel gunstiger pk gewicht verhouding dan de oude 900 natuurlijk. De oude 900 had 0,32 pk per kilo tot zijn beschikking terwijl de nieuwe bijna 0,59 pk per kilo heeft.

Verse appels met oude peren vergelijken natuurlijk maar wel leuk om even naar de ontwikkelingen te kijken.

 

Kawasaki Z900RS

De Klassieke Z900RS

De Yamaha MT09 heeft er drie

Yamaha doet het met zijn MT09 met 115 pk en een rijklaar gewicht van net geen 193 kg niet beter en ook niet slechter.

De driecilinder van Yamaha is weliswaar een stukje lichter dan de Kawasaki maar heeft ook iets minder pk’s en komt op 0,59 pk per kilo.

Het koppel van de Z900 is met 98 nm hoger dan de 87,5 nm van de Yamaha MT09.

Ook in verhouding gewicht en koppel wint de Kawasaki het nipt van de Yamaha. De Kawasaki Z900 komt op 0,46 nm per kilo en de MT09 op 0,45 nm per kilo.

 

Yamaha MT09

De super stoeren en ietwat ondeugend ogende MT09 is pure fun

BMW is de zuinigste met brandstof

De 900 cc twee cilinder van BMW blijft qua vermogen een beetje achter bij de twee japanners. De F900 R heeft een vermogen van 105 pk en weegt rijklaar 211 kg.

De pk gewicht verhouding komt dan neer op 0,49 pk per kilo en dat is aanmerkelijk minder dan de twee japanners. Het koppel van de BMW zit met 92 nm op de 0,43 per kilo tussen de Yamaha MT09 en de Kawasaki Z900 in.

In zijn geheel scoort de Kawasaki qua vermogen iets beter dan de beide concurrenten. De verschillen zijn echter klein en je beoordeeld een motorfiets niet alleen op hun vermogen en snelheid natuurlijk.

Kijk je bijvoorbeeld naar het brandstof verbruik dan komt de BMW met 4,2 l op 100 km (1: 23) het beste uit de bus. De Yamaha heeft 5,5 liter nodig voor 100 km (1:18) en de Kawasaki gebruikt 5,7 liter voor 100 km ( 1:17,5).

 

Naked Bike

BMW F 900RX

De BMW F900R en daaronder zijn aangeklede broertje de F900XR

De beste actieradius

Met de BMW kom je met 299 km het verste op een tank, op de tweede plaats komt de Kawasaki en met de Yamaha sta je als eerste zonder benzine.

Alle drie de motorfietsen hebben een inverted voorvering en monoshock achter. Qua vering heeft de BMW misschien wel de beste vering, in cijfers dan.

De BMW heeft een veerweg voor van 135 mm voor en achter van 142 mm. De Yamaha komt met een veerweg van 137 mm voor en 130 mm achter gemiddeld als tweede.

Zowel de BMW F 900R als de Yamaha MT09 en de Kawasaki Z900 hebben natuurlijk ABS en in verschillende standen instelbare Stability control. Van alle drie de motorfiets kan gezegd worden dat ze uitmuntend weggedrag vertonen.

 

BMW F900R

De BMW F 900XR met stevig voorpoten voor prima wegligging

Genieten van prima wegligging

Een bocht insturen is met alle drie puur genieten. Dit geldt ook voor het versnellen alhoewel je daar wel verschillen in merkt. De Kawasaki is wat dat betreft, voor mij in ieder geval, de kampioen in accelereren.

In ieder toerengebied is het genieten van het heerlijke soepele koppel en het makkelijk te doseren gas.

Niet dat de andere twee motorfiets minder zijn maar er zijn wel verschillen.

De BMW heeft bijvoorbeeld eerder behoefte aan terug schakelen dan de Z900 of de MT09. Terwijl de F900 R op papier meer koppel heeft.

 

Kawasaki Z900

Een stoer voorkomen van de Z900

De MT09 reageert feller op het gas

De enige viercilinder in het gezelschap heeft gewoon een soepeler motorkarakter dan de BMW terwijl de drie cilinder van Yamaha weer veel feller op het gas lijkt te reageren.

Voor alle drie de motorfietsen geldt wel dat je er lekker vlot mee door kan rijden, pk’s zijn er bij alle drie in ieder geval genoeg. En al dat pk geweld is bij alle drie de motorfietsen prima te beteugelen met uitstekende remmen.

BMW weet een prima vertraging te bewerkstelligen met twee 320 mm schijfremmen in het voorwiel waar radiale 4 remzuigerklauwen zich als het nodig is stevig in vast grijpen.

Aan de achterkant heeft de BMW een enkele 265 mm remschijf met een 1 remzuiger klauw.

 

Naked Bike

De (h)eerlijke naked van BMW

Wie heeft de beste remmen

De Yamaha heeft dubbele 298 mm remschijven met zwevende 4 remzuiger klauwen en in het achterwiel zit een 245 mm grote schijf met een remklauw met 2 zuigers.

De Kawasaki heeft voor twee 300 mm grote remschijven met 4 remzuiger klauwen en in het achterwiel zit een 250 mm grote remschijf.

Natuurlijk zijn alle drie de motorfietsen uitgerust met ABS die in diverse standen is in te stellen.

Met de remmen van de drie negen honderd cc machines is niets mis al zijn er kleine verschillen.

 

Alle drie prima motorfietsen met kleine verschillen

Wie heeft de beste prijs ?

De kale, of als je wil naakte, prijs van alle drie de motorfiets verschilt iets maar niet heel veel.

De BMW heeft met € 9.770,– de laagste prijs de Kawasaki staat met € 10.499,– op een tweede plaats terwijl de Yamaha voor € 10.699,– over de toonbank gaat.

Voor alle drie de motorfietsen geld dat je er allerlei accesoires op kan laten monteren waardoor de prijzen natuurlijk omhoog gaan.

De Yamaha MT09  heeft daarnaast ook nog de SP editie van zijn MT09 waar weer allerlei extra’s op gemonteerd zijn, waaronder verbeterde vering. De SP versie gaat je wel € 1300,– meer kosten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.