Ik doe het als sinds mijn 20e en nu ben ik bijna 65 en ik doe het nog steeds. Motorrijden bedoel Ik. Ik rij dus sinds mijn 20e met een benzine monster op twee wielen. Benzine is dat goedje wat volgens veel mensen heel schadelijk is voor het milieu en in feite is dat ook wel zo.
Fossiele brandstoffen
Benzine is niet het enige wat schadelijk is voor het milieu, er zijn nog heel veel andere dingen die slecht zijn voor het milieu. Alleen zijn er heel veel mensen die daar anders over denken.
Het belangrijkst van benzine is dat het zeer brandbaar is en in de juiste verhouding met lucht tot ontploffing kan worden gebracht.
En doordat je dit goedje in een verbrandingsmotor gebruikt kan je er heel wat energie uit halen.
Het voordeel van de brandstof motor is dat het heel veel mensen vrijheid schenkt. De vrijheid om je te verplaatsen en om overal naar toe te reizen.
Met een elektrische scooter bij een fossiele brandstof pomp.
Toen fossiele brandstoffen extreem vervuilde
In de begintijd van de brandstofmotor was deze extreem vervuilend. Er waren stoffen aan benzine toegevoegd als benzeen, zwavel en als ergste Tetra-ethyllood om een grotere klopvastheid te realiseren.
Lood, benzeen en zwavel waren ernstig vervuilende en kankerverwekkende stoffen en daar moest verandering in komen.
Het lood in de benzine zorgde voor ernstige lood vergiftiging door het vele verkeer. Vooral bij jonge kinderen werd een hoge concentratie lood waargenomen en dus was het tijd daar iets aan te doen.
Benzine moest schoner worden en er moesten speciale filters (katalysators) in het uitlaatsysteem van auto’s komen om de uitlaatgassen te reinigen.
Moderne motorfietsen hebben steeds schonere motoren
Loodvrije benzine was er niet altijd
Sinds midden jaren negentig is er in Europa alleen nog loodvrij benzine te krijgen waardoor het milieuprobleem dat autoverkeer veroorzaakt minder wordt.
Alleen helemaal oplossen doe je eventuele milieuproblemen niet natuurlijk, want je houdt altijd een zekere uitstoot van vervuilende stoffen.
Bij het verbranden van benzine of diesel hou je nu eenmaal restgassen over hoe goed je ook filtert. Fossiele brandstoffen zijn niet honderd procent schoon.
Een van die gassen is CO2. CO2 heeft de neiging zonnestralen die normaal gesproken vanaf het aardoppervlak terug het universum in stralen tegen te houden.
Fossiele brandstoffen zijn nog hard nodig.
De klimaatactivist weet het.
Er wordt in het algemeen aangenomen dat die zonnestralen zorgen voor een opwarmende aarde en dus klimaat problemen.
In feite stoot alles wat je in brand steekt CO2 uit, dus ook kolen en gas zijn verantwoordelijk voor het opwarmen van de aarde, volgens de deskundigen.
De oplossing voor de uitstoot van broeikasgassen zit hem volgens klimaatactivist in de zogenaamde energietransitie.
Energietransitie betekend, geen energie meer uit fossiele brandstoffen maar alleen maar uit duurzame bronnen zoals windmolens en zonnepanelen etc.
Dolf Jansen ontmaskerd
Windmolens en zonnepanelen.
Dus wereld moet, als het aan de klimaatactivist ligt, overstappen op windmolens en zonnepanelen.
Al het vervoer moet elektrisch worden . Automobielen, vrachtvervoer, motorfietsen etc. Met andere woorden alle energie die met gebruik fossiele brandstoffen is opgewekt moet worden afgeschaft.
Een prachtige idee, alleen zeer onrealistisch. Om te beginnen is het nagenoeg onmogelijk om een heel land, laat staan heel Europa of de hele wereld op duurzame energie te laten draaien.
In de praktijk betekend het namelijk dat er alleen energie is als de zon schijnt of als de wind waait.
Waar varen de bootjes van Greenpeace op ?
Grondstoffen voor accu’s
Oké er is ook zoiets als energie die opgewekt wordt met waterkracht alleen is dat in een vlak land niet overal toe te passen.
Als we met de huidige technologie alle benodigde energie groen willen opwekking dan is dat hoe dan ook niet mogelijk.
Bovendien is het hele idee achter de energie transitie helemaal niet zo groen. Elektrische auto’s hebben accu’s nodig en daar heb je grondstoffen voor nodig.
Grondstoffen als Lithium, nikkel en kobalt. En vooral kobalt is een grondstof dat lastig te vinden is.
Benzinestation zonder benzinepompen, is dit de toekomst ?
Fossiele brandstoffen blijven nodig
Het winnen van deze grondstoffen is een extreem vervuilende activiteit. In Indonesië zijn bijvoorbeeld hele regenwouden platgewalst en afgegraven omdat er nikkel in de grond zit.
En het zijn nou juist de regenwouden die nodig zijn om de aarde van voldoende schone lucht te kunnen voorzien. Ook dit valt onder klimaathypocrisie.
En dit soort bossen worden geofferd omdat milieubewegingen vinden dat we ons niet meer met fossiele brandstoffen mogen bezighouden. Milieu bewegingen zijn dan ook vaak erg onrealistisch in hun eisen.
Groepen als Extinction Rebellion en Urgenda schreeuwen om het hardst om strenge milieu maatregelen door te zetten maar hoe milieuvriendelijk leven ze zelf eigenlijk. Ook bij dit soort groepen is er vaak sprake van klimaathypocrisie.
In al deze producten zit aardolie of het is gebruikt om het te produceren
Gewoon stoppen met olie
Slogans als “just stop oil” zie je regelmatig op spandoeken staan maar wat zien deze groepen dan als echt alternatief ?
En dan zie je al die zogenaamde klimaatactivisten in hun plastic regenjasjes en kekke sportschoenen roepen dat we moet stoppen met olie. Niet beseffende dat alles wat ze gebruiken voortkomt uit diezelfde olie.
Of Greenpeace die met hun met dieselmotoren uitgerusten boten protesteren tegen olieboringen terwijl ze nota bene zelf tonnen fossiele brandstoffen gebruiken voor hun vloot. Hoe serieus moet je dit soort clubs nog nemen ?
En dan zijn er de bekende Nederlanders als Dolf Jansen die zich druk maakt om het het klimaat terwijl hij zelf net zo makkelijk het vliegtuig neemt. Begrijpen die mensen nou echt niet hoe belachelijk ze zelf klinken als ze zichzelf klimaatactivist noemen ?
Uit de tijd dat niemand zeurde over klimaat of milieu.
Sander Schimmelpenninck begrijpt het allemaal
Kijk naar iemand als Sander Schimmelpenninck die zijn eigen vlieggedrag goed probeert te praten en zich klimaatactivist durft te noemen.
Schimmelpenninck vindt het een idee dat mensen maar twee keer per jaar zouden mogen vliegen, prima maar waarom wacht Schimmelpenninck dan tot dit verplicht wordt gesteld ?
Het is dit soort klimaathypocrisie dat duidelijk maakt hoe onzinnig de zogenaamde klimaatactivisten zich gedragen.
klimaat hypocrisie ten top. Bekende Nederlanders die zich klimaatactivist noemen zoals Katje Herbers maar zelf veel vliegen, zijn dit mensen met een stoornis of hoe zit dat ?
Besef dat de moderne wereld niet zonder energie kan en dat energie zonder fossiele brandstoffen nog lang niet mogelijk is. Pas als je dat begrijpt kunnen we werken aan oplossingen, eerder niet.
Je hebt een punt, veel mensen die zich klimaatactivist noemen hebben een auto (en/of motor;) ,eten vlees en vliegen de wereld rond om ergens anders van de natuur te genieten.
Neem bv Floortje Dessing, schathemelsrijk geworden aan een natuurminnend programma dat ervoor gezorgd heeft dat honderdduizenden jongeren de andere kant van de wereld op hun bucketlist hebben gezet (buiten wat ze zelf allemaal gevlogen heeft).
Maar om ‘de klimaatactivist’ te generaliseren en te bashen gaat mij te ver, er zijn uiteraard veel mensen bij die de wereld willen verbeteren en wél bij zichzelf beginnen.
Of we het point-of-no-return al gepasseerd hebben is een 2e discussie. Voorlopig komt er nu nog co2 in de lucht die we 30 jaar geleden geproducuurd hebben, begint er nu door opwarming van het permafrost een ongekende hoeveelheid metaan te ontsnappen en groeit de wereldbevolking dagelijks met 250000 mensen, we gaan dit niet redden met een spaarlamp.