Kleppen techniek en carburatie

We zien het als motorrijder en automobilist als een vanzelfsprekendheid dat ons voertuig voorruit gaat als we aan de gaskraan draaien. Want in feite is dat wat we doen als we of het gaspedaal intrappen of aan het gas draaien. Maar wat gebeurt er nou echt allemaal onder die benzine tank.

Werking carburateur

Zodra je het gas van je [intlink id=”217″ type=”post”]viertakt[/intlink] motorfiets opendraait geef je de benzine de mogelijkheid zich te vermengen met de buitenlucht.

Let wel wat hieronder beschreven wordt telt alleen voor een viertakt. 2 takt of 4 takt dat is wel een verschil want een 2 takt heeft geen kleppen. 

De lucht stroomt snel door de carburateur en wordt daarbij vermengd met de benzine.

Dit proces wordt carbureren genoemd en betekend het vermengen van een gas met een damp oftewel lucht.

Benzine wordt een nevel

De benzine wordt in de langs stromende lucht verstoven tot zeer fijne druppeltjes.

Voor een deel verdampen de fijne druppeltjes en de rest veranderd in een soort vochtige benzine damp. De verse lucht wordt via het luchtfilter de carburateur in gezogen.

Het luchtfilter is nodig om te voorkomen dat vuildeeltjes mee de cilinder ingezogen worden en zo voor motorschade kunnen gaan zorgen.

kleppen techniek

Inlaat en uitlaat kleppen van een viertakt motor

De carburateur mengt benzine en lucht.

Ik heb het hier wel over de ondertussen verouderde carburatie techniek en niet over de moderne injectie techniek, die overigens niet zo heel veel verschilt van de carburateur.

De vermenging van benzine en lucht vind plaats in de carburateur die voor de opening van je cilinder gemonteerd zit.

De motorfiets krijgt zijn vermogen dus niet van benzine maar van een explosief benzine luchtmengsel oftewel een explosief gas of nevel.

Een carburateur maakt gas van benzine

Een carburateur maakt dus eigenlijk voor een deel gas van benzine en dat explosieve is een zeer explosief goedje.

Vandaar dat een carburateur van een viertakt motor ook wel een gasfabriek wordt genoemd.

Als het verse mengsel gemaakt is moet het ook nog de verbrandingsruimte ingezogen worden en daar spelen de zuiger en de kleppen een rol in.

De zuiger zakt in de cilinder en trekt zodoende de ruimte boven in de cilinder, ook wel verbranding of compressieruimte genoemd, vacuüm.

Kleppen techniek en klep overlap

Door dit vacuüm wordt het verse mengsel via de inlaatkleppen de verbrandingsruimte in gezogen en is de motor klaar voor de volgende arbeidsslag.

Klinkt heel simpel maar er zitten toch bijzonder technieken in het hele systeem verborgen die niet iedereen weet. Het uitlaatsysteem is bijvoorbeeld net zo belangrijk voor een optimale verbranding als de carburatie.

Want wegstromende uitlaatgassen hebben namelijk ook een functie in het binnenzuigen van vers mengsel.

De wegstromende verbrande gassen zorgen namelijk voor een luchtstroming in de verbrandingsruimte, denk aan tocht als je twee deuren tegenover elkaar openzet.

Dit kan doordat de uitlaatklep nog niet helemaal gesloten is als de inlaatklep al geopend wordt. Deze techniek wordt ook wel klepoverlap genoemd.

Viertakt motor

Kleptiming is belangrijk bij een viertakt.

De optimale doorstroming van vers mengsel en verbrande gassen is afhankelijk van de afstelling van de motor.

Als de kleptiming anders is dan door de fabriek voorgeschreven, of de klepspeling is te groot of te klein dan is de verbranding niet optimaal en dat kost vermogen.

Het kan ook zijn dat een verkeerd afgestelde motor meer brandstof verbruikt dan nodig is. Een motorfiets presteert het beste als de fabrieksinstellingen hetzelfde blijven.

Minder demping en beter ademen.

Een ander uitlaatsysteem met minder demping zorgt er bijvoorbeeld niet voor dat de motorfiets meer vermogen gaat leveren.

Er wordt wel een gesuggereerd dat een minder gedempte uitlaat voor een beter ademende motor en dus meer vermogen zorgt maar is dat nou wel zo ?

Een minder gedempte uitlaat zorgt voor minder tegendruk in het uitlaatsysteem waardoor gassen sneller doorstromen, voor zover klopte idee van een “ beter ademende motor”

Door de sneller wegstromende uitlaatgassen klopt het systeem van klep overlap niet meer.

De uitlaatgassen stromen immers sneller door en trekken nu vers mengsel mee het uitlaatsysteem in. hierdoor ontstaat een hoger brandstof verbruik . Meer over de carburateur en verbrandingstechniek in het volgende deel.

Opmerkingen

comments