Kleppen en hun aandrijving

Moderne motorren hebben over het algemeen de nokkenas boven in de cilinderkop liggen. Dat is logisch want daar zitten ook de kleppen. Er zijn echter in het verleden motorfiets gemaakt die de in en uitlaatkleppen aan de zijkant van de cilinderkop hadden liggen, deze motorfietsen worden vaak zijkleppers genoemd.

Duplexketting drijft de kleppen aan

Of we het nou over kleppen hebben die d.m.v. kleptuimelaars geopend en gesloten worden of over [intlink id=”2151″ type=”post”]desmodromische klepsystemen[/intlink], het gaat niet vanzelf.

Kleppen worden geopend door een zogenaamde nokkenas die op zijn beurt aangedreven wordt door de krukas en daar zijn verschillende manieren voor.

De meest gebruikte manier om een nokkenas aan te drijven is door een duplex ketting die vanaf de krukas langs de cilinder naar de nokkenas loopt.

kleppen

Klepstelplaatjes bij een dubbele bovenliggende nokkenas

De nokkenasketting moet op spanning blijven.

De duplex ketting wordt continu op spanning gehouden door een kunststof spanner.

De nokkenaskettingspanner bestaat uit een kunststof spannerblad en een veer. De veer wordt constant onder spanning gehouden door een spanner.

De ketting zit bij de meeste viercilinders in het midden van het cilinderblok en loopt door de zogenaamde nokkenaskettingtunnel. Bij eencilinders loopt hij vanzelfsprekend aan de zijkant van de cilinder.

De nokkenas kan ook aangedreven worden door een getande riem, zoals bijvoorbeeld bij de Honda Goldwing het geval is.

Bij de vier of zes cilinder boxer motorren van de Honda Goldwing loopt de riem van de krukaspoelie naar beide nokkenas poelies. We hebben het nu nog steeds over moderne motorren met een of twee bovenliggende nokkenassen.

Schermafbeelding 2015-03-22 om 13.47.18

Nokkenas ketting spanner van een Yamaha XT660Z

Klepstelplaatjes om kleppen te stellen.

Bij een enkele bovenliggende nokkenas worden de kleppen door tuimelaars geopend en gesloten door dubbele klepveren.

Bij dubbele boven liggende nokkenas (DOHC) oftewel dubbel overhead camshaft worden de kleppen rechtstreek door de nokkenas geopend.

 Moto guzzi heeft klepstoters

Het stellen van de kleppen gebeurt in het laatste geval door klepstelplaatjes die tussen de nokkenas en de klepstelen zitten. Er zijn echter ook motoren waarbij de nokkenassen onderin de motor liggen.

Dit soort motorren worden uitgerust met zogenaamde stoterstangen of klepstoters. Moto guzzi is een merk die nog steeds modellen maakt met een onderliggende nokkenas en klepstoters.

Het voordeel van deze constructie is dat het gewicht zoveel mogelijk onder in het motorblok ligt.

Tot zover de verschillende soorten nokkenas aandrijvingen.

Opmerkingen

comments