1: De XT600e en het vervangen van een klepdeksel pakking

Onderhoud aan motorfietsen is iets meer dan alleen even je ketting smeren of stellen. Soms betekend onderhoud dat je niets anders doet dan kleine inspecties houden. Maar als je tijdens zo’n inspectie een mankement tegen komt wordt alles anders. Een kleppendeksel pakking lek moet je op een gegeven moment oplossen. 

Deel 1: kleppendeksel van een XT600 vervangen

Een XT600e met een probleem

Zelf motoronderhoud doen betekend ook de klus afmaken. Je kan niet met een half uit elkaar gesleuteld motorblok naar je dealer rijden.

Dus slinger ik er maar weer een tegeltjes wijsheid tegen aan. bezint eer ge begint is een wijsheid die genoeg zegt.

Zorg dus dat je weet waar je aan begint en ga niet onder tijdsdruk sleutelen. De 600 cc eencilinder is een redelijk eenvoudig motorfiets, zoals je ook kunt lezen in deze Yamaha XT 600 review.

Mijn eerste sleutelavontuur liep uit op een complete ramp doordat ik geen idee had wat ik aan het doen was. Tijdens dit sleutelavontuur ga ik daar nog op terug komen.

Het sleutelavontuur waar ik jullie nu in ga betrekken gaat over het oplossen van een klein probleem bij een Yamaha XT600e.

XT600e

Duidelijk een lekke klepdeksel pakking

Het betere off the road werk

De XT600e is van het bouwjaar 1994 en heeft dus alleen een elektrische starter en geen kickstarter.

De motorfiets is gekocht in 2012 en had op het moment van aanschaf slechts 15000 km op de teller staan.

De motorfiets werd aangeschaft om als off the road motorfiets te gebruiken.

De XT600e is namelijk uitstekend geschikt voor allerlei soorten terrein vanwege zijn relatief lage gewicht en eenvoudige techniek.

De vering van de XT600e is minder geschikt voor het off the road rijden maar het gaat wel.

XT600e

De 22 jaar oude XT600 was nog  in nieuw staat

Hinderlijke olie lekkage

Technisch was de XT in prima staat. Het motorblok klonk nog uitstekend en er was geen sprake van olieverbruik.

Er was alleen een klein elektrisch probleem maar dat had ik op een gegeven moment zelf opgelost.

Na een flink aantal pittige off the road ritten, waarbij de XT600e flink belast werd, begon ik verbrande olie te ruiken.

Een kortstondig onderzoek gaf aan dat de klepdeksel pakking was gaan lekken. In eerste instantie is dit niets ernstig zolang je het maar in de gaten houdt.

De hoeveelheid olie die er uitliep was klein zodat ik geen hoog olieverbruik had.

motorblok

De XT600e bleek uitstekend geschikt voor pittig off the road werk

De stank werd ondraaglijk

Maar de olie kwam op mijn hete uitlaat terecht waardoor ik vrijwel constant in de stank van verbrande olie rondreed.

In principe kon ik gemakkelijk doorrijden met de lekkende pakking maar de lucht van verbrande olie maakte van niet.

Tegelijkertijd was er het besef dat het lek steeds groter ging worden. Een reparatie van de klepdeksel pakking was nodig.

In eerste instantie lijkt het repareren van een klepdeksel pakking een simpel klusje. En in feite is dat ook zo.

De pakking is niets anders dan een laagje vloeibare pakking. En wat is er nou simpeler dan het aanbrengen van een laagje vloeibare pakking denkt iedereen nu.

Kleppendeksel pakking

Het motorblok moet uit het frame

Alleen kan je onmogelijk bij de klepdeksel pakking als het klepdeksel nog op de cilinderkop gemonteerd zit.

En je kan sowieso nergens bij als het motorblok van de XT600e nog in het frame zit.

En daar begint het eerste dilemma al. Als je de pakking van het klepdeksel zelf wil gaan vervangen moet het motorblok uit het frame gesleuteld worden.

Op zich is het motorblok uit een frame sleutelen geen lastige klus maar je moet wel weten wat je doet en geduld hebben.

En voordat je aan een dergelijk klus begint moet je ook goed gereedschap hebben. En ik bedoel niet alleen een setje steeksleutels maar hierover later meer.

XT 600

Een inrij wielklem en een heftafel maken het sleutelen makkelijk

Een schone motorfiets sleutelt prettiger

Sleutelen aan een motorfiets gaat handiger als de motorfiets in kwestie schoon is.

Niet dat je je motor moet poetsen tot hij blinkt natuurlijk. Maar als je gaat werken aan een motorfiets die je gebruikt in het terrein in een wasbeurt geen luxe.

Vervolgens moet je beseffen dat je een dergelijke klus niet zomaar in een dag kan klaren.

De motorfiets is dan toch een tijdje gedeeltelijk gedemonteerd. Op straat laten staan is dan geen optie.

Lekker binnen sleutelen aan het motorblok

Zorg dus dat je ergens binnen kan sleutelen. Het is niet handig om dit soort klussen ergens op straat te doen.

Want sommige dingen kunnen zomaar langer duren dan je denkt. In het geval van de XT600e van 22 jaar oud kan je dat zeker verwachten.

Ook al had de motorfiets maar 15000 km op de teller staan, de jaren tellen ook.

En dat betekend dat sommige onderdelen onwrikbaar vast kunnen zitten. Simpelweg omdat ze nog nooit los zijn geweest en door oxidatie.

klepdeksel pakking

Laat de bougie nog maar even zitten

Werken aan de Yamaha XT600e

Ga je zelf een dergelijk klus doen hou er dan rekening mee dat je dit kan tegen kan komen.

Als je een goeie sleutelplek hebt gevonden en de motorfiets waar je aan gaat sleutelen is schoon, kun je starten.

In mijn geval is het werken aan de XT600e een redelijk relaxte klus. De motorfiets staat in een garagebox op een heftafel zodat ik lekker overal bij kan.

En op een relaxte manier sleutelen is belangrijk omdat niet relaxt sleutelen maakt dat je makkelijk fouten maakt.

Het spreekt vanzelf dat de XT600e goed vast op de heftafel staat zodat hij er tijdens het werken eraan niet af kan vallen.

Een motorfiets op een heftafel

Om een motorfiets zo neer te zetten dat hij niet omvalt als je er mee bezig bent kan je spanbanden gebruiken.

Je maakt het je zelf ook makkelijk als je een inrijwielklem gebruikt. Met deze klem staat je motorfiets direct aan de voorkant stevig. De achterkant kan je met de eerder genoemde spanbanden vastzetten.

Voordat je de XT600e op de heftafel zet is het slim eerst de motorolie te laten weglopen. Met het demonteren van het blok moet je namelijk ook de olieleidingen losmaken.

De aftapplug van de XT600e zit links onder op het blok. De motorfiets kan daardoor het beste op de zijstandaard staan om alle olie eruit te laten lopen.

Klepdeksel pakking

Een busje kruipolie is geen overbodige luxe bij dit soort klusjes

Leg onderdelen uit de weg

De XT600e heeft een drysump smeersysteem en dus zit de olie in een aparte olietank. Bij de XT600e zit deze olietank in de voorste framebuis.

Als je een zwaardere motorfiets hebt dan de XT, dan is het beter met zijn tweeën de motorfiets op de heftafel te zetten.

Zodra de XT600e stevig staat ga je beginnen met het demonteren van het zadel en de tank.

Je vergeet uiteraard niet de benzine slang los te maken nadat je de benzine kraan dicht hebt gedraaid.

Zet de benzine tank ergens veilig weg waarbij je zorgt dat de tank niet op de kraan steunt.

Laat de bougie maar even zitten

Het gewicht van de tank kan de kraan gemakkelijk beschadigen. Zorg er ook voor dat er geen onderdelen ergens in de weg liggen tijdens het sleutelen.

Het klinkt allemaal voor de hand liggend maar sleutelen in een chaos werkt niet rustgevend.

Je kan beginnen met het loshalen van de bougiedop maar je laat de bougie nog in het motorblok zitten.

Er kan namelijk nog allerlei vuil en stof om de bougie heen zitten. Als je in dit stadium de bougie er al uit haalt gaat er iets mis.

De kans is dan groot dat dit vuil via het bougie gat in de cilinder terecht komt.

XT600e

Olie zit bij de XT600e in de voorste framebuis

Voorkom motorschade

Zand en stof dat in een motorblok terecht komt kan zorgen voor ernstige motorschade.

Als je een compressor hebt kan je daarmee het vuil rond de bougie  wegblazen waarna je de bougie veilig kan verwijderen.

We gaan nu langzaam alles op en aan het motorblok demonteren. Ik zeg bewust langzaam omdat dit nu eenmaal geen haastklus is.

Tijdens het demonteren van het motorblok kom ik nogal wat hindernissen tegen.

Maar wat ik ook tegenkom, ik doe alles met geduld. Zodra ik dreig mijn geduld te verliezen of gehaast te werk dreig te gaan stop ik ermee om een dag erna verder te gaan.

Over geduld gesproken

Want, en hier komt de laatste tegeltjes wijsheid van dit artikel, geduld is een schone zaak.

Ga je tijdens het sleutelen merken dat je geduld op raakt of je gaat fouten maken, stop dan.

Ga lekker rustig de volgende dag verder want we hebben geen haast. In het volgende artikel vertel ik wat ik tijdens mijn sleutel avontuur allemaal tegenkom.

Ik beschrijf ook hoe ik de hindernissen weet op te lossen. En wat ik allemaal tegenkom bij de 22 jaar oude XT600e.

2: XT600e blok uitbouwen is redelijk eenvoudig

Een handig boek over de XT600

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.