De Honda Africa Twin of de Suzuki DL1000 V-strom

De keuze van een motorfiets is persoonlijke. Ieder heeft zo zijn eigen redenen om een motorfiets te kiezen. De een wil een zware toermotorfiets, de een liever een sportieve racer enzovoort. En die voorkeur maakt je keuze in feite gemakkelijk maar dan nog zijn er veel keuzes binnen bepaalde groepen motorfietsen en dus wordt het vergelijken.

Wat is de betere Allroad motorfiets

Stel je wil een stevige motorfiets waar je avontuurlijk mee op pad kan en die er lekker avontuurlijk uitziet. Met de motorfiets van jouw keuze wil je het liefst zonder problemen over on geasfalteerde wegen kunnen rijden.

Maar je wil wel voldoende bagage mee kunnen nemen en een redelijke hoeveelheid benzine. Als je dit soort eisen stelt aan een motorfiets dan zit je al snel aan een steviger alleskunner te denken.

Een pure off the road motorfiets is te grof en soms onhandig gezien de bagage mogelijkheden die zo’n motorfiets heeft. Een mogelijke oplossing is de zogenaamde Allroad motorfiets.

Een Allroad motorfiets is er ook in verschillende klassen en types en dus heb je weer keuzes en moet je motorfietsen gaan vergelijken. En dat is nou precies wat ik ga doen, motorfietsen vergelijken.

 

Suzuki DL1000 V-Strom

De DL1000 V-Strom

Een duizend cc Allroad motorfiets

In dit geval gaan we twee duizend cc Allroad motorfietsen vergelijken. De nieuwe Honda Africa Twin en de  DL1000 V-Strom.

Beide motorfietsen zijn zware tweecilinder motorfietsen die voor avontuurlijk motorrijden gemaakt zijn volgens de fabrikanten dan.

Als je net als ik op beide motorfietsen gereden hebt valt je een ding als eerste op en dat is dat er voldoende vermogen aanwezig is bij alle twee de japanners.

Het 2017 model van DL1000 V-Strom heeft met 101 pk net iets meer vermogen dan de Africa Twin die het met ruim 95 pk moet doen.

Nu denk ik niet dat je het verschil van 6 pk echt merkt maar we zijn aan het vergelijken niet waar.

 

Honda Africa Twin

De  Africa Twin met volledig instelbare vering

Maximum koppel bij minder toeren

De DL1000 heeft ook net iets meer trekkracht als je naar het koppelverschil tussen beide motoren kijkt. De Twin heeft 98 nm bij 6000 tpm net iets minder koppel dan de DL1000 die 101 nm levert en doet dat al bij 4000 tpm.

Dat hoge koppel bij een relatief laag toerental maakt dat de motor veel rustiger is bij lagere snelheden. Niet dat de Africa Twin slecht presteert bij lagere snelheden maar je merkt wel verschil.

De wil net even iets meer toeren draaien dan de V-Strom en doet dat hoe dan ook probleemloos. Voor beide motorren geld overigens dat er genoeg trekkracht in huis is.

Schakelen gaat bij alle twee de motorfiets opvallende soepel. Daar moet wel bij gezegd worden dat de DL1000 uitgerust is met een hydraulische koppeling terwijl de Twin nog een kabel heeft.

Trekkracht die op zich wel nodig is aangezien we het bepaald niet over licht gewicht motorfietsen hebben. Zowel de V-Strom als de Africa Twin hebben een rijklaar gewicht die boven de 200 kilo uitkomt.

 

Olie gedempte achterveer met de hand instelbaar

Een verschil van 4 kilo

De V-strom is met 228 kilo rijklaar gewicht net iets lichter dan de Africa Twin die rijklaar 232 kilo weegt.

Die 4 kilo verschil in gewicht merk je natuurlijk niet in de wegligging van de motorfietsen, daarvoor is het verschil te klein.

De wegligging van zowel de V-Strom als de Twin is uitstekend te noemen. Met het grootste gemak maak je zowel kleine korte bochten als lange snelle bochten met de twee Allroad motorfietsen.

Van het gewicht, dat boven de 200 kilo uitkomt merk je amper iets. Met een flinke snelheid op een bocht afgaan, afremmen en de bocht uit accelereren gaat probleemloos.

 

Honda Africa Twin

De Twin met volledig instelbare en meer bodemspeling

De V-strom duikt flink in de veren

Daar moet alleen bij gezegd worden dat de V-Strom bij hard remmen wel flink in de voorvering duikt en dat heeft zo zijn effect op de wegligging op dat moment.

Wellicht is het in de voorvering duiken te verhelpen door de voorvering stugger te zetten maar dat heb ik niet kunnen proberen.

De remmen van allebei de machines functioneren overigens uitstekend. De Africa Twin is uitgerust met Nissin remmen terwijl V-Strom voor Tokico remmen heeft gekozen.

Voor zowel de Africa Twin als de V-Strom geldt dat er voldoende remcapaciteit aan boord is die goed door de ABS wordt gecontroleerd.

 

Suzuki DL1000 V-Strom

Tokico remmen met bochten ABS Voor de DL1000

Bochten ABS voor de DL1000

De DL1000 heeft daarbij ook nog een gecombineerd remsysteem. De achterrem remt automatisch mee met de voorrem als er harder in wordt geknepen en de V-strom is ook uitgerust met bochten ABS.

Het ABS systeem van de V-Strom meet in alle richting de stand van de motorfiets en past daar de remkracht op aan. Een zeer geavanceerd remsysteem die bij de Africa Twin model 2016 nog ontbrak.

Het is de vraag of je al die techniek nodig hebt om lekker te kunnen rijden natuurlijk maar dat is persoonlijk. Maar wanneer kies je nou voor de Africa Twin en wanneer voor de V-Strom ?

Die keuze zit hem vooral in de vraag waar je de motorfiets voor gaat gebruiken. De DL1000 is een motorfiets met een avontuurlijk uiterlijk maar doet het vooral goed op de geasfalteerde weg.

 

Suzuki DL1000 V-Strom

Weinig bodemspeling bij de DL1000 en geen carter bescherming

Eem kanttekening bij de V-Strom

V-strom claimt wel dat de V-strom goed in het terrein kan rijden maar daar zet ik toch wat kanttekeningen bij. Om te beginnen geven de wielmaten al aan waar de fabrikant de nadruk op heeft gelegd.

Waar de 1000cc V-Strom het met voor 19 en achter 17 inch wielen moet doen, heeft de Africa Twin 21 inch voor en 18 inch achter.

Een groter voorwiel zorgt voor betere motorbeheersing in het terrein waardoor je kan zien dat de Twin daar meer voor gemaakt is.

Neem daarbij een 18 inch achterwiel en je hebt een volwassen off the road motorfiets. Bovendien is er meer keuze in terrein banden bij dergelijke bandenmaten.

 

Bij de Twin is voor Nissin Remmer met ABS gekozen

Spaakwielen voor de Africa Twin

Een ander voordeel van de Africa Twin is het feit dat hij uitgerust is met spaakwielen. De V-Strom heeft hierin een aparte keuze gemaakt en levert zijn DL met gegoten of gespaakte tubeless wielen.

Voor stevig off the road rijden zijn spaakwielen altijd beter geschikt aangezien deze minder kwetsbaar zijn dan gietwielen.

Oké, maar dan kies ik toch voor een V-Strom met spaakwielen ? Ja oké maar alleen al het feit dat DL1000 V-Strom een apart model met spaakwielen maakt zegt mij iets over de gedachte achter de DL1000.

Wat ook bijdraagt aan het idee dat de DL1000 meer voor op de weg is gemaakt, is de bodemspeling en de onderkant van het blok. De V-Strom houdt 165 mm vrij onder het motorblok terwijl de Twin 250 mm ruimte heeft.

 

Honda Africa Twin

Geen hydraulische koppeling voor de Twin

Geen carter bescherming bij de DL1000

En bij stevig terrein rijden wil je liever niet dat de onderkant van je motorblok over de keien schraapt. Zeker als blijkt dat het motorblok nauwelijks bescherming heeft zoals bij de 1000cc V-Strom.

De V-Strom heeft alleen een optische bescherming, dat wil zeggen er zit een kunststof kapje om de onderkant van het blok dat niets beschermd.

De Africa Twin is echter uitgerust met een stevig aluminium carterplaat die tegen een stootje kan.

Het grote verschil tussen de V-Strom en de Africa Twin zit hem misschien wel in de vering. De DL1000 is uitgerust met een olie gedempte Upside down voorvork met instelbare veer voorspanning die op zich prima voldoet.

 

Africa Twin

Een geheel nieuw ontwikkel motorblok voor de Africa Twin.

De betere Allroad motorfiets

En achter is de Soes afgeveerd met een instelbare olie gedempte schroefveer die ook uitstekend zijn werk doet. Deze vering geeft de DL1000 voor en achter veerwegen van 160 mm

De Africa Twin is duidelijk meer gemaakt voor zwaar terrein met voor 230 mm en achter 220 mm veerwegen.

Bovendien is de Africa Twin voor en achter uitgerust met volledig instelbare Showa vering waaruit nog meer blijkt waar de Twin eigenlijk voor bedoeld is en dat is vooral rijden in het terrein.

Het spreekt vanzelf dat de Africa Twin ook prima presteert op de weg maar er zijn toch verschillen.

 

DL1000 V-Strom

Spaakwielen bij de 2017 V Strom 1000 XT

Conclusie

De keus tussen de V-Strom en de Africa Twin ligt voor een groot deel aan wat je verwacht van een Allroad motorfiets. Zoek je een motorfiets waar je serieus mee in het terrein tekeer kan gaan dan is de Africa Twin absoluut de beste keuze.

De perfecte balans, de veelvuldig instelbare perfect vering en de bodemspeling maken de Twin uitstekend geschikt voor zwaar terrein.

Combineer dat met een soepel en krachtig motorblok en je hebt een motorfiets waar je alles mee kan. Met een prijs van  16.000,— is de Africa Twin geen goedkope allroad motor.

Dat wil niet zeggen dat de V-strom de mindere van de twee is. De V-Strom is gewoon voor een net iets andere doelgroep gemaakt.

 

Met dank aan Hans van Wijk motoren

Een allroad motorfiets met een prijskaartje

Hou je van avontuurlijk reizen waarbij je af en toe wat onverhard meeneemt dan is de Suzuki DL1000 V-strom een uitstekende keus. Voor de 2017 Suzuki V strom Specs kijk je hier.  Voor de Africa Twin kan je hier kijken.

Kies je voor de V-strom XTA met spaakwielen dan ben met € 14.199,– klaar. Kies je voor de A versie met gegoten wielen dan heb je voor € 13.699,— al een prima 100 pk sterke motorfiets.

Beide motoren zijn voorzien van een ketting voor de aandrijving. Wil je liever een allroad motor met cardan, dan moet je denken aan de BMW R1200gs of de Yamaha 1200 super Tenere.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.