Kettingvet en ketting onderhoud

Een motorfiets aandrijven kan op verschillende manieren. Je kan kiezen voor een motorfiets met Cardan of voor een motorfiets met een getande riem. De meest gebruikte aandrijving voor een motorfiets is echter nog steeds een ketting.

Een O-ringenketting heeft ook smering nodig

Zeker moderne O en X ringen kettingen zijn uitstekend geschikt voor de eindaandrijving van een motorfiets. Bij een X of O-ringenketting zijn de schakels met kleine rubber ringen afgedicht en gevuld met special vet.

Vuil en vocht kunnen zo niet tussen de schakels komen waardoor de levensduur van een ketting flink wordt verlengd.

Maar ook een O-ringenketting heeft onderhoud nodig. Sowieso slijt een [intlink id=”865″ type=”post”]O-ringenketting[/intlink] ook, alleen is de levensduur van een dergelijk ketting veel langer en dat komt natuurlijk doordat de schakels afgesloten zijn.

Het vet kan door de ringen niet meer tussen de schakels uit geslingerd worden waardoor de ketting als het ware constant gesmeerd is.

 

Kettingvet blijft nodig

Het kettingvet dat je op je ketting spuit is er om de loopvlakken tussen ketting en tandwielen te smeren en om de ketting zelf vet te houden. Het vet beschermt de ketting immers tegen vocht en vuil.

O-ringenketting werden in het begin ook wel zelf smerende kettingen genoemd vanwege het al aanwezige vet tussen de schakels.

De schakels van de “gewone” kettingen, waarbij de schakels niet afgesloten waren met rubber ringen hadden veel meer onderhoud nodig dan de moderne kettingen van nu. Een gewone kettingen moest bij voorbeeld veel vaker gesteld dan een moderne O-ringenketting.

Een O-ringenketting kook je niet uit

Wie kent de term “je ketting uitkoken” nog want dat deed je regelmatig met je motorketting. De uit te koken motorketting werd eerst in een ontvetter gelegd om al het vuil en oud vet tussen de schakels uit te halen.

Vervolgens werd de ketting in een blik warm vet gelegd zodat het vet lekker tussen de schakels ging zitten. Daarna haalde je het overtollig vet van je ketting en kon je hem weer monteren.

Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat je dit iedere 500 km opnieuw kon doen want het vet werd bij een beetje snelheid zo tussen de schakels uitgeslingerd.

Met de moderne O-ringenketting is bovenstaande vorm van ketting onderhoud niet meer nodig.

Het is wel zaak dat je af en toe je ketting inspuit met kettingvet om de smering tussen je ketting en je tandwielen goed te houden. Tegenwoordig is alle kettingspray geschikt voor een O-ringenketting, dat was vroeger nog wel anders.

Inspuiten van je ketting doe je het beste als je net een stuk gereden hebt. Je ketting en tandwielen zijn dan warm waardoor het vet er beter in trekt. Lithium vet of Teflon vet zijn het beste voor je ketting. Zie je glimmende kettingrollen, dan is het tijd om je bus kettingspray te pakken en je ketting in te spuiten.

 

Onderhoud O-ringenketting

Een O ringen ketting schoonmaken met ontvetter of benzine is ook geen goed idee. Ontvetter tast de O ringen aan waardoor deze het vet niet meer tussen de schakels kan houden.

In feite kan je zeggen dat een O ringen ketting weinig onderhoud nodig hebt. Een O ringen ketting hoeft ook bijna niet gespannen te worden aangezien dergelijke kettingen nog maar weinig slijten.

Als je hem moet stellen, span de ketting dan niet al te strak. Een ketting heeft een zekere speling nodig omdat het achterwiel op en neer beweegt vanwege de vering.

Span je je ketting te strak dan kan dat schade veroorzaken aan de lagers van de uitgaande as waar het voortandwiel op gemonteerd zit.

Bij een weg motorfiets is het zaak dat de ketting ongeveer 1 cm op en neer kan bewegen. Ga je de ketting van een all road motorfiets stellen dan is het zaak dat je de ketting tussen de 2,5 en 3 cm speling geeft.

De veerweg van een allroad is natuurlijk veel langer en beweegt meer op en neer. Stel je de ketting te strak dan komt hij bij het op en neer bewegen bij in veer momenten te strak te staan. Goed onderhoud is ook voor een O-ringenketting van belang voor de levensduur.

Opmerkingen

comments