Ketting en tandwielen controleren op slijtage

Een motorfiets heeft veel onderdelen die regelmatig moeten worden vervangen. Denk aan de tandwielen en de ketting die je regelmatig moet vervangen. Motoronderdelen die je zelf kan vervangen zijn bijvoorbeeld de kettingset, banden remblokken etc. Het bespaart je niet alleen veel geld maar vergroot ook je motorplezier. Motor onderdelen online kopen scheelt je bovendien ook nog eens veel geld.

Een kettingset vervangen

Zoveel motorrijders zoveel wensen, of het nou om aantallen cc’s gaat, modellen of kleur, iedere motorrijder heeft zo zijn voorkeur.

En die voorkeur gaat soms over het gebruik van de motorfiets, wil ik een allroad of een racer, en soms over hele specifieke zaken.

Specifieke zaken zoals de soort vering of de soort aandrijving. Maar in de aandrijving van een motorfiets zit ook verschil.

Het verschil in aandrijving is groot. Zo kan je kiezen voor een motorfiets met cardan aandrijving, ketting of getande riem.

De meest voorkomende aandrijving is nog steeds de relatief lichte en goedkope kettingaandrijving.

motorketting ten opzichte van cardan

Een ketting is de meest eenvoudige aandrijving

Voordelen ketting tov cardan

Een cardan aandrijving is natuurlijk de meest onderhoudsvriendelijk aandrijving die je kan bedenken. In feite hoef je nooit iets aan je cardan te doen aan onderhoud.

Nou je moet af en toe de olie van je cardan vervangen maar dat hoeft niet zo vaak. Een cardan heeft echter wel wat kleine nadeeltjes.

Zo maakt een cardan een motorfiets altijd zwaarder dan een ketting aangedreven motorfiets. De cardanas en de behuizing van de cardan leggen nu eenmaal allemaal gewicht in de schaal.

Een cardan kan ook zorgen voor wat vermogensverlies. Dat is zeker zo bij dwars in lijn geplaatste motoren zoals bijvoorbeeld de Yamaha FJR1300.

De krukas en koppeling en versnellingsbak staan namelijk haaks op de cardanas en dus moet er een haaks overbrenging tussen gezet worden. En het overbrengen van vermogen met een haakse overbrenging kost energie.

kettingset

De keuze voor cardan of ketting weegt mee bij aanschaf van een motorfiets

Ketting en tandwielen laten vervangen kost geld.

Bij de meeste motorfietsen zit een kettingset in de open lucht. Tenzij je een gesloten kettingkast er om heen hebt maar daar gaan we even niet vanuit.

Moderne kettingsets zijn sowieso allemaal uitgerust met zogenaamde O of X ringen om te voorkomen dat er vuil tussen de schakels komt. Door de toepassing van dit soort seals slijt een ketting niet zo snel.

Zodra deze ringen beschadigen door het gebruik van ontvetter of gewoon omdat de ketting aan vervanging toe is, gaat een ketting slijten.

Het vet kan dan tussen de schakels uitlopen en er kan vuil tussen de schakels komen. Dit vuil zorgt voor extra wrijving tussen de schakels en dat zorgt voor slijtage.

O-ringen ketting

De X-ringen verminderen de slijtage van de ketting

Vuil en water zorgt voor slijtage

Door vuil, water en stof dat tussen de ketting en de tandwielen komt treed er slijtage op. Die slijtage zorgt ervoor dat je je set regelmatig moet vervangen.

Een ketting is lichter maar moet regelmatig vervangen worden en dat maakt een ketting weer wat duurder.

Een ketting en tandwielen set laten vervangen kan behoorlijk wat geld kosten.

Dat geld kan je besparen door zelf je ketting en tandwielen te vervangen. Om te beginnen is het zaak te weten wanneer je je kettingset moet vervangen.

Controleer de ketting en tandwielen op slijtage

Als je de ketting van het tandwiel af kan trekken is er al sprake van slijtage.

Vervang de hele set

Ik zeg hier bewust kettingset omdat je altijd de gehele set moet vervangen.Als je een nieuwe set koopt past de ketting precies goed op je nieuwe tandwielen waardoor ze gelijkmatig verslijten en de passing goed blijft.

Ketting en tandwielen slijten dus altijd op elkaar in. Dit zorgt er voor dat de passing na zeg maar 100 km perfect is.

Vervang je alleen je ketting of alleen je tandwielen, dan past de ketting niet goed op je tandwielen. Ga niet alleen tandwielen kopen maar vervang de hele set.

Dit versnelde slijtage van het nieuwe onderdeel in de hand werkt. Het is dus zaak de gehele set in een keer te vervangen.

Test op speling tussen ketting en tandwielen

Je kunt aan een aantal dingen merken dat een kettingset versleten is. Een ketting die in goede conditie is moet strak om zowel het voor als het achtertandwiel zitten.

Dit kun je controleren door te proberen de ketting van je achtertandwiel af te trekken. Dit doe je terwijl je de ketting aan de onderkant strak houdt door hem omhoog te drukken.

Ketting checken

Druk de ketting aan de onderkant omhoog en probeer hem dan van het tandwiel af te trekken.

Als het mogelijk is je ketting een stuk van je achtertandwiel af te trekken dan is er slijtage opgetreden. Op zich is dit niet ernstig want de ketting en tandwielen van een motorfiets slijten nu eenmaal.

Het is niet zo dat je je kettingset direct moet vervangen als je je ketting een millimeter van je tandwiel af kunt trekken.

Pas als je je ketting een halve centimeter of meer van je tandwiel af kunt trekken is het zaak de set te vervangen.

 Hoor je de ketting ritselen en rammelen ?

De conditie van je tandwielen geeft ook aan of je je kettingset moet vervangen of niet.

Normaal gesproken staan de tanden van je tandwiel netjes rechtop en zijn de tanden aan alle twee de kanten even dik.

Zijn de tanden verbogen en zitten er scherpe punten aan dan zijn de tandwielen versleten.

Door de slijtage kan de ketting op een gegeven moment over je tanden getrokken worden omdat de grip op het tandwiel minder wordt.

tandwielen

De ketting kan over de ketting tandwielen heen lopen waardoor de kans op breken toeneemt

Een versleten kettingset zorgt voor problemen

Hierdoor kan de ketting breken met de nodige schade tot gevolg. Een ketting is ook aan vervanging toe als de schakels niet meer soepel bewegen ten opzichte van elkaar.

Er kunnen dan schakels zijn die niet meer goed scharnieren waardoor ze niet meer strak in de lengte richting van de ketting liggen.

Je kunt een versleten ketting ook herkennen aan het niet soepel lopen tijdens het rijden.

Als je tijdens het rijden een ritselend of rammelend geluid hoort dan is het tijd om je kettingset eens goed te controleren op slijtage. Tijd om je kettingset te vervangen dus maar waar je begin je eigenlijk aan.

Wellicht even iets meer lezen over het zelf vervangen van je kettingset voor je begint met ketting tandwielen bestellen.

Ketting en tandwielen zelf vervangen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.