Kan een Ténéré 900 de XT1200Z gaan vervangen ?

Het is 1988 als Honda de knuppel in het motor hoenderhok gooit en een 650 cc tweecilinder terrein motorfiets introduceert. De offroad motorfiets, die door Yamaha met de XT500 en 600 modellen populair is gemaakt, krijgt met de komst van de Honda een heel andere gezicht. De ranke eencilinders met laag gewicht en betrekkelijk weinig vermogen lijken vanaf dat moment achterhaald. In 1989 slaat Yamaha terug met de 750 cc super ten maar daar blijft het niet bij.

De XT1200Z

Net als de tijd van XT600 tegen het einde van de 20e eeuw voorbij lijkt te zijn verrast Yamaha iedereen door met een nieuw model van het type te komen.

De XT660Z is voor de fans van grote eencilinders een geschenk uit de motor hemel.

2 jaar na de introductie van de XT660Z komt Yamaha met de volgende verrassing. In 2010 introduceert Yamaha de 1200 cc metende XT1200Z

De XT1200Z moet de directe concurrentie aangaan met de zeer populaire BMW R 1200 GS. BMW kwam in 1980 met de eerste Gelande Strasse motorfiets op de markt.

 

XT1200Z

De 1200 cc metende super is geen lichtgewicht.

De R80GS van BMW

De Gelande Strasse of GS was prima geschikt voor het rijden op onverharde wegen door langere veerwegen, grotere wielen en meer bodemspeling.

De R80GS was uniek in zijn soort door een eenzijdige achterwiel ophanging en zijn paralever cardan bleek de R80 over uitstekende wegligging te beschikking. De R80 had nog geen 50 pk en woog 210 kilo.

De Gelande Strasse was en is nog steeds een hit. De GS 1150 van BMW was zeer populair in de tijd dat de Super op de markt kwam, net als de 1200 en 1250 van nu.

De super XT1200Z kreeg een geheel nieuw CP2 blok van 1200 cc, cardan en is bedoeld voor het meer avontuurlijke motorrijden.

 

Honda Afrika Twin

Stevige concurrentie van Honda voor de XT1200Z

De XT1200Z als GS killer

De Super wordt in eerste instantie op de markt gezet om de concurrentie aan te gaan met de 1200 GS van BMW.

Yamaha wilde met de Super een gat slaan in de populariteit van boxer maar dat is niet helemaal gelukt.

De Super XT wordt ook nog wel eens als BMW GS killer gezien alleen blijkt de bijna 260 kilo zware tweecilinder niet tegen immens populaire Boxer op te kunnen.

In eerste instantie lijkt de super ten het met vermogen te winnen van de GS alleen draait het bij de liefhebbers van de GS duidelijk niet alleen om vermogen.

 

XT660Z

De XT660Z eencilinder is prima voor het onverharde werk

Het gewicht van de XT1200Z speelt mee

De in 2019 uitgekomen R1250 GS overtreft de XT1200Z overigens wel met een vermogen van 136 pk en koppel van 143 nm.

De R1200GS, de direct concurrent van de Super heeft bijvoorbeeld 98 pk terwijl de Super maar liefst 110 pk heeft.

De BMW heeft maar liefst 115 nm koppel terwijl de Super over 114 nm beschikt.

Het grote nadeel van de Super blijft het gewicht van 260 rijklaar, waar veel motorrijders toch moeite mee lijken te hebben.

 

BMW R1200GS

De R1200GS is een van de meest populaire motorfietsen

Minder kilo’s voor de BMW

De BMW is met 225 kg rijklaar gewicht duidelijk minder zwaar. Over de rijkwaliteiten van de Yamaha valt weinig te klagen overigens.

Je merkt onder het rijden over bochtige wegen nauwelijks iets van het gewicht doordat de Super prima in balans is maar het lijkt veel mensen toch af te schrikken.

Yamaha blijkt te hebben besloten om in 2021 te stoppen met de productie van de super ten omdat de euro normering met de huidige Super niet meer gehaald kan worden.

Met het verdwijnen van de XT1200Z valt er een flink gat in de modellijn van Yamaha.

 

Ténéré 900

De 700 cc off The road motorfiets van Yamaha is zeer geliefd.

De T7 is zeer populair

Er is natuurlijk de T7 die behoorlijk populair is maar dat is totaal iets anders dan de 110 pk sterke super XT1200Z.

Het is duidelijk dat Yamaha het gat van de 1200 moet gaan opvullen om het motor minnend publiek aan zich te blijven binden.

De concurrentie van o.a. BMW en Triumph zijn zeer actief op de markt van de Allroad motorfietsen en dus moet Yamaha iets doen.

Yamaha heeft meerdere mogelijkheden om de super te gaan vervangen. Zo kan er een opgeboorde versie van de T7 ontwikkeld worden tot bijvoorbeeld een 900 cc tweecilinder.

 

Ténéré 900

Het blok van de MT09 leent zich uitstekend voor een zwaardere allroad motorfiets.

De driecilinder van de MT09

Door de tweecilinder van de 700 cc sterke offroad motorfiets te gebruiken en op te boren tot 850 of 900 cc kan de motorfiets smal blijven en het gewicht laag.

Wat eerder te verwachten is, is dat het blok van de MT09 gebruikt wordt voor een nieuwe grotere Allroad motorfiets.

De driecilinder van de MT09 is met bijna 120 pk in ieder geval sterk genoeg en niet al te breed.

Een ander voordeel is dat het blok klaar is voor de Euro-5 normering en waarschijnlijk ook aan te passen is aan een eventueel toekomstige Euro-6 normering.

 

 Een licht eencilinder, de XT600 is het best geschikt voor offroad gebruik

Variabele kleptiming voor de E6-normering

Het MT09 blok is waarschijnlijk prima geschikt voor het toepassen van variabele kleptiming waardoor de uitstoot van schadelijke gassen verder beperkt wordt.

Variabele kleptiming wordt ook gebruikt in de R1250 GS van BMW om aan de emissie eisen te voldoen.

De MT09 lijkt ook prima geschikt voor een 900 cc driecilinder allroad motorfiets omdat het gewicht redelijk laag is. De nieuw uitgebrachte driecilinder weegt rijklaar 189 kg en dat is een prima begin.

Een meer op offroad gerichte driecilinder gaat waarschijnlijk wel iets zwaarder worden omdat een Allroad of offroad langere veerwegen heeft met zwaardere vering die tegen het rijden in het terrein moeten kunnen.

 

Ténéré 900

De XT660Z doet het prima off the road. 

Een Ténéré 900 wordt zwaarder dan de MT09

De langere voorvering vraagt waarschijnlijk weer om dikkere voorpoten omdat langere vering nu eenmaal net iets meer stijfheid vraag.

Kort gezegd denk ik dat alles aan een allroad 900 net iets zwaarder moet worden uitgevoerd dan bij de MT09 of de 700 cc metende T7.

Vergelijk je een mogelijke T9 met bijvoorbeeld een 1000 cc Afrika twin dan lijkt er bij Yamaha technisch voldoende ruimte te zijn voor de ontwikkeling van zwaardere Allroad motorfiets.

De Afrika Twin van Honda is een pure offroad motorfiets, dat zie je aan alle specificaties. 18 inch achterwiel, 21 inch voorwiel, lange veerwegen een 45 mm dikke voorvork om de nodige stijfheid te kunnen garanderen.

Concurrentie van Triumph Honda

De Twin weegt rijklaar 243 kg, en komt prima uit de voeten in het terrein. Een T9 900 zou met iets meer dan 200 kilo rijklaar helemaal geen slechte zet zijn van Yamaha.

Wellicht kan een 900 cc allroad motorfiets goed kunnen concurreren met bijvoorbeeld de Triumph 900 GT of de Ducati Multistrada.

Het is voor Yamaha hoe dan ook zaak met een zwaardere Allroad motorfiets te komen om te kunnen blijven meedoen met de concurrentie. We gaan het zien in het komende motorjaar.

3 gedachten aan “Kan een Ténéré 900 de XT1200Z gaan vervangen ?”

  1. Tenere 900? Zolang ze hem maar zo basic houden als de T7, dan zeg ik ‘inpakken hoeft niet, ik neem ‘m zo mee’. Als er keyless ride op zit ben je me meteen kwijt. Jakkes (ik rij er eentje…)
    Doe mij er maar eentje. Met sleutel en bijzonder weinig poespas graag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.