Je motorvakantie goed beginnen met goed oppakken

Zodra het voorjaar om de hoek komt kijken begint het bij de meeste motorrijders weer te kriebelen. We willen lekkere toertochten maken, weekenden op pad of gewoon een paar weken op vakantie met onze tweewieler. Het liefst nemen we zo min mogelijk mee maar helemaal zonder bagage gaat natuurlijk niet als we een paar weken weggaan. Maar hoe nemen we onze bagage nou het best mee ?


Een prettige motorvakantie

De meeste moderne motorfietsen van nu zijn standaard uitgerust met een kofferset.

De tijd dat je zelf Krauser koffers op je motorfiets moest knutselen lijkt voorgoed voorbij al geldt dat niet voor alle moderne motorfietsen.

Het kopen van een complete motorfiets met perfect passende kofferset heeft ook te maken met iemands portemonnee natuurlijk.

Als je genoeg te besteden hebt kan je een complete motorfiets met goed passende koffers kopen.

Het scheelt een hoop gesleutel en alles zit gelijk zoals het hoort. Koop je een tweedehands motorfiets zonder kofferset dan is het zaak dat je manieren vindt om je bagage mee te nemen als je op reis gaat.

 

Motor koffers

Mooi geïntegreerde kofferset op de Kawasaki Versys

Bind je bagage goed gebalanceerd op

Wat in ieder geval belangrijk is met bagage, is dat het goed stevig op je motorfiets zit.

Gebruik liever niet teveel losse tassen die je vervolgens met spanbanden, of erger nog met spinnen vastzet.

Je kan wel een losse tas achterop nemen maar zet die dan het liefst met spanbanden zo vast dat hij niet kan verschuiven. Want zodra een tas naar links of naar rechts gaat hangen krijg je er last van.

Het gewicht van je tas beïnvloed het weggedrag in bochten en dat wil je natuurlijk niet.

 

Motor koffers

Kofferset op de Suzuki V-strom

Bagage beïnvloed het weggedrag

Het liefst ga je natuurlijk lekker schuin in een bocht, want dat is de lol van bochten rijden met een motorfiets, maar je wil wel zelf bepalen hoe schuin je gaat.

Een scheef hangende tas beïnvloed de hoek die je motorfiets maakt als je een bocht ingaat waardoor je de controle kwijt kan raken.

De positie van je bagage beïnvloed ook op een andere manier het weggedrag. Zeker als je zware spullen als een tent in een tas hebt zitten.

Als je een zware tas achterop neemt, zorg dan dat je deze zoveel mogelijk boven de achteras te plaatst.  Plaats je het gewicht namelijk achter de achteras dan gaat dat vervelend effect hebben op de wegligging.

motorvakantie

Dit is niet de beste manier van oppakken

houdt je motor in balans

Anders gezegd, plaats zo min mogelijk gewicht achter de achteras van je motorfiets. Het gewicht zorgt voor een hefboom effect waardoor het voorwiel als het ware minder op het asfalt drukt.

Het maakt het trekken van een wheelie wel makkelijker natuurlijk, als je dat wil maar of je zin hebt in een spontane wheelie is de vraag.

Natuurlijk wordt dat effect minder door je eigen gewicht en dat van je eventuele passagier maar het is toch beter om er op te letten.

Goeie gewichtsverdeling gaat helemaal op voor motorrijders met topkoffers.

Een topkoffer is handig om even snel je helm in op te bergen als je ergens stopt en natuurlijk om extra bagage mee te nemen maar let wel op het gewicht.

 

motor koffers

Grote motor topkoffer ver achter de achteras en zijkoffers die de motorfiets breed maken. Niet echt ideaal.

Pas op met topkoffers

Een topkoffer steekt over het algemeen ver achter je achteras uit en vergroot daarmee het hefboom effect. Stop dus liever geen zware spullen in een topkoffer want dat ga je voelen.

Als je goed kijkt naar motorfietsen met kant en klare koffersets, dan zie je dat de fabrikant er in de meeste gevallen goed over nagedacht heeft.

De koffers aan de zijkant hebben het zwaartepunt boven de achteras zitten zodat er geen hefboom effect kan ontstaan. Bij topkoffers is dat niet altijd zo maar dat kan ook bijna niet anders.

Koop je een tweedehands motorfiets zonder kofferset dan kan je diverse soorten koffersets kopen, die meestal op maat gemaakt zijn voor de betreffende motorfiets.

 

Zadeltassen

Geen ideale manier van oppakken aangezien de tas makkelijk scheef kan gaan hangen.

Motor koffers waren vroeger anders

In tegenstelling tot de vroegere Krauser sets die je kon kopen past nu alles veel beter op de motorfiets die je hebt.

Krauser sets uit de jaren 80 en 90 waren over het algemeen universeel waardoor niets ooit echt paste.

En als je dan uiteindelijk een kofferset echt netjes op je motor had gemaakt was je zelf vaak verrast dat het er recht en stevig op zat.

Zelf had ik ooit zelf een keer een Krauser set tot mijn eigen verrassing keurig recht op Honda CB 550 four gemonteerd.

Tijdens een vakantie richting Griekenland ging ik met de motorfiets onderuit en daarna heb ik de set nooit meer mooi recht gekregen.

 

motor koffers

Zelf gemaakte koffers van munitie boxen. Leuk bedacht maar erg zwaar

Hou je motorfiets lekker slank

Met de moderne koffersets heb je daar veel minder last van, motor koffers zijn over het algemeen beter bestand tegen valpartijen en zijn steviger en strakker op een motorfiets gemonteerd.

In veel gevallen blijft een moderne motorfiets, zoals bij voorbeeld de Kawasaki Versys of de XT660Z Ténéré lekker slank, ondanks de gemonteerde koffers.

Bij sommige andere motorfietsen lukt dat dan weer minder makkelijk omdat de uitlaat in de weg zit. Door te grote motor koffers kan een motorfiets dan onhandig breed worden, vooral lastig bij file rijden.

Als je geen geld hebt voor koffersets kan je ook kiezen voor zadeltassen. Zadeltassen zijn er in verschillende soorten en maten.

 

motorvakantie

Een surfplank vervoeren kan ook op een motorfiets

Zadeltassen hebben voor en nadelen

Maar zadeltassen hebben voordelen en nadelen. Het grote voordeel van zadeltassen is dat je geen rek nodig hebt om ze te monteren.

Je hangt de tassen eenvoudigweg over het zadel van je motorfiets en maakt links en rechts wat banden vast aan je frame en je bent klaar.

Het nadeel van zadeltassen is wel dat je je motorfiets altijd in het oog moet houden omdat de tassen er in een handomdraai vanaf zijn natuurlijk.

Even je opgepakte motorfiets parkeren om de stad te gaan bekijken met je bagage op je motorfiets is sowieso niet iets wat je snel doet. Zeker niet als je zadeltassen hebt.

 

Toeren in Noord Frankrijk

Een strak zittende kofferset zorgt voor meer rijplezier

Zadeltassen zijn minder veilig

Want zadeltassen zijn nu eenmaal minder veilig dat koffers. Niet alleen omdat je ze makkelijk van je motor afhaalt maar ook omdat je ze makkelijk kan opensnijden. Alhoewel de beter tassen daar weer beter tegen beveiligd zijn.

Zadeltassen van bijvoorbeeld Ortlieb, SW-Motech of Givi zijn over het algemeen goed waterdicht en kunnen ook tegen een stootje.

Er zijn zadeltassen die een harde buitenkant hebben waardoor je bagage veilig is bij een eventuele valpartij.

Het gemak van zadeltassen is dat je ze zomaar in een handomdraai van je motorfiets afhaalt en meeneemt je hotelkamer in.

Zadeltassen

Zadeltassen zijn handig maar risicovol

Geen gedoe met zware koffers

Geen gedoe met sloten en zware koffers sjouwen en geen lelijk bagagerek, alhoewel moderne bagagerekken al bijna onzichtbaar zijn op een motorfiets.

Heb je een tanktas, gebruik die dan ook het liefst niet voor te zware spullen. Tanktassen zijn handig voor een compact camera, een telefoon of bijvoorbeeld een flesje water.

Te veel gewicht in je tanktas kan het rijden ook beïnvloeden want het drukt allemaal op het voorwiel.

Het gewicht op een motorfiets wil je het liefst zoveel mogelijk in balans houden dus verdeel het gewicht en neem niet teveel mee.

Voor een prettig vakantietrip wil je een zo prettig mogelijk sturende motorfiets bij je hebben. Begin je motorreis prettig, begin bij het juist oppakken van je bagage. Prettige motorvakantie en hou het veilig.

motorkoffers artikelen kopen? Alle artikelen o…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.