5: Italiaanse motorfietsen stuurden beter

Italiaanse motorfietsen werden zeker in de jaren 70 en 80 geroemd om hun wegligging. Italiaanse merken als Moto Guzzi, Ducati en Laverda hadden veel van de wegligging problemen die hun Japanse concurrenten hadden al opgelost.

De Moto Guzzi Le mans

Voor een deel kwam dat doordat Italiaanse motorfietsen van de fabriek af al met betere stuggere vering werden uitgerust.

De voorvering van bijvoorbeeld de Moto Guzzi Le mans was korter en stijver dan die van zijn Japanse concurrent.

De stuggere vering maakte de  Italiaanse motorfiets op de lange ritten wel minder comfortabel dan soepeler geveerde Japanse Motorfietsen maar de wegligging was daadwerkelijk beter.

Het was echter niet alleen de stuggere vering die voor het verschil in wegligging zorgde.

Het frame van bijvoorbeeld een Ducati en een Laverda waren veel stijver dan van een doorsnee Honda.

En een stijver frame zorgt er nu eenmaal voor dat er minder beweging in de motorfiets zelf kan optreden waardoor de motorfiets beter op de weg ligt.

Moto Guzzi

De Le mans van Moto Guzzi werd als volbloed sportmotor afgeleverd

Italiaanse motorfietsen waren compacter

Italiaanse motorfietsen waren ook nog eens veel compacter gebouwd dan de Japanse motorfietsen uit die tijd.

Maar de Italiaanse motorfiets bouwers hadden nog andere zaken beter bekeken en dat ging over de accessoires.

Moto Guzzi ruste zijn sportieve Le Mans namelijk standaard uit met een klein sportief stuurkuipje dat perfect paste op de V Twin.

Hierdoor wist de Italiaanse motorfietsen fabrikant direct dat er niets van de stuurkwaliteiten van hun raspaard verloren ging.

Omdat Moto Guzzi zelf het stuurkuipje had ontworpen had dit geen negatieve invloed op het weggedrag van de motorfiets want daar werd natuurlijk goed over nagedacht.

Ducati

Een Ducati race monster

De Le mans was voor de snelle motorrijder

En aangezien de Le Mans ontworpen was voor de sportieve snelle motorrijder die een goed sturende motorfiets wilde, wist Moto Guzzi zeker dat niemand een kofferrek aan het Italiaanse raspaard zou monteren.

Met andere woorden, de Italiaanse motorfiets was op maat ontworpen voor de sportieve motor rijder.

Anders was dat met de Moto Guzzi California die meer voor de toerrijder gemaakt was.

De California 2 was de opvolger van de V 7 special die beide gemaakt waren voor de groot toerist. Later volgde de Moto Guzzi California 3.

Uitgerust met een passend windscherm, twee koffers en een groot comfortabel zadel was het de op maat gemaakte toer motorfiets.

De wegligging van deze toergigant was geheel afgestemd op het rijden met een groot windscherm en bagage.

Op een Guzzi Le mans mocht geen koffer rek

Geen enkele motorrijder die op een sportieve Guzzi, Ducati of Laverda reed haalde het in zijn hoofd om een kofferrek aan zijn Italiaanse raspaard te monteren.

Als je wilde toeren kocht je een ander model maar je verminkte nooit je sportieve Italiaan.

En dat was  een van de grote verschillen met Japanse motorfietsen. Welk type Honda, Suzuki of Yamaha je ook in de jaren 70 en 80 kocht, het was altijd een multipurpose motorfiets waar je alle kanten mee op kon.

Japan maakte multipurpose motorfietsen

Dat maakte dat de ene motorrijder een Honda 750 kocht en er een kofferset en Toerkuip op monteerde. Een andere motorrijder maakte van dezelfde Honda 750 een racemonster met race kuip etc.

De motorfiets leek voor alles geschikt te zijn maar in werkelijkheid was dat helemaal niet zo. De verschillende soorten accessoires hadden een negatief affect op de motorfiets maar daar dachten veel berijders niet aan.

De grote verscheidenheid aan gemonteerde accessoires in combinatie met slappe frames en slechte vering maakte dat Japanse motorfiets qua wegligging ver achter liep op de Europese concurrentie.

Maar dat duurde niet lang meer want ook de Japanse motorfietsen industrie kreeg door dat de motorfiets geen eenheidsworst was.

De Japanse motorfiets werd ook langzaam maar zeker aangepast aan het individu en trad zo in de voetsporen van merken als Ducati.

[bol_product_links block_id=”bol_56a8989d186df_selected-products” products=”1001004004873082″ name=”AODM” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”500″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”0″ show_deliverytime=”0″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Opmerkingen

comments