We kennen ze allemaal wel, de echte verstokte liefhebber van een bepaald motormerk. De een wil alleen op een echte (boxer) BMW rijden, de ander zweert bij een Honda of ander Japans merk terwijl de Harley liefhebber alleen maar een grote V-twin onder zijn of haar edele achterwerk wil voelen. En zo zijn er natuurlijk ook mensen die het liefst alles in het Italiaans willen zien, voelen en vooral hebben. Vooral de Italiaanse klassieker kent zijn liefhebbers en niet geheel onterecht.
Ducati kent iedereen
Iedere motorrijder kent de naam Ducati natuurlijk. Het merk van de V-twin met desmodromische klepbediening en legendarische namen als de Monster en de Pantah.
De Pantah 600SL was begin jaren 80 het parade paardje van Ducati. Een bijna 600 cc metende V-twin met een getande riem voor het aandrijven van de desmodromische kleppen.
Het luchtgekoelde blok van de Pantah leverde 61 pk en 41 nm koppel. De Pantah was natuurlijk de eerste motorfiets die het in 1926 opgerichte motormerk bouwde.
In de jaren 70 begon Ducati met het produceren van grotere tweecilinder motorfietsen. De Monster was een van de bekendste Naked bikes uit Italiaanse stal.
Ducati monster is het parade paardje van de Italianen.
Het Italiaanse Ducati monster
Er zijn verschillende types gemaakt, van 400 tot 1000 cc en de naakte Italiaanse schone. Deze Italiaanse schone, zoals de echte liefhebbers het monster nog steeds noemen, wordt nog steeds gemaakt.
Hoofd ingenieur Fabio Taglioni ontwikkelde het desmodromische klep systeem dat nu nog steeds terug te vinden is in de moderne Ducati’s.
Het merk heeft meerdere succesvolle modellen in de wereld gezet, zoals de Monster in verschillende klassen, de Multistrada en de Panigale V4.
De Panigale is natuurlijk uitgerust met het viercilinder blok. De Multistrada V4 is het nieuwe Allroad model van Ducati met een topvermogen van 170 pk.
Laverda maakt allang geen motorfietsen meer. De weinig die er nog rijden behoren tot de echte Italiaanse klassiekers.
Een V4 met traditionele klepveren
Opvallend aan de nieuwste Multistrada is dat de kleppen met traditionele klepveren gesloten worden terwijl de speling pas na 60 km gecontroleerd hoeft te worden.
Het merk is verschillende keren van eigenaar gewisseld. Cagiva kocht het merk over in 1985 om dit vervolgens weer door te verkopen in 1996 aan de Texas Pacific Group.
Na verschillende keren van eigenaar te hebben gewisseld kwam het merk in 2005 weer in Italiaanse handen.
Een ander Italiaanse merk is natuurlijk Moto Guzzi. Het merk is ook goed voor veel Italiaans klassiekers. Moto Guzzi is opgericht in 1921 in Mandello del Lario. Guzzi is het merk van de dwars geplaatste V-twin met cardan aandrijving.
Een klassieke moto Guzzi.
De V7 special of 850 California
De meeste motorrijders die de naam Guzzi horen denken direct aan de V850 California of diens voorloper de V7 special uit 1970.
De V7 special stamt uit 1967 door en liefhebbers wordt de tweecilinder als de meest betrouwbare motorfiets ooit gezien.
Of dit werkelijk zo is durf ik niet te zeggen maar er zijn wel mensen die het betrouwbaarheid verhaal kunnen onderschrijven, zoals bijvoorbeeld Paul van Hooff.
Paul van Hooff bekend van boeken als Man in het zadel en Van hier tot Tokio zag in zijn oude V7 special een trouwe reismakker die het altijd deed en zweert nog altijd bij zijn Guus.
De T3 California op het Wheels and Waves festival in Biaritz
Niet supersterk, wel oer betrouwbaar
De V7 met zijn 50 pk en een koppel van 49 nm is geen supersterke motorfiets qua vermogen maar blijkt wel oer betrouwbaar te zijn. In 1972 kreeg de V7 een opvolger die de naam California kreeg.
De V850 California had, in tegenstelling tot de V7 special een vervangbaar oliefilter en een integraal remsysteem. Met de voetrem bediende je de achterrem en een van de schijfremmen in het voorwiel.
Met de handrem op het stuur bediende je de andere remschijf in het voorwiel.
Het systeem was revolutionair in die tijd. De 850 California was met 68 pk en een koppel van 54 nm en 5 versnellingen duidelijk sterker dan de V7.
De Guzzi Le-mans in een aangepast jasje behoort tot de echte Italiaanse klassiekers.
De andere Italiaanse klassiekers
Moto Guzzi had ook een aantal sportievere modellen, zoals de 850 Le Mans en de Le Mans 3 en de Le Mans 1000 Mark V.
Laverda was oorspronkelijk een fabriek die zich bezig hield met het bouwen van landbouwmachines.
Toen Laverda senior zich als hobby ging bezig houden met het bouwen van motorfietsen ontstond het Italiaanse motormerk.
De eerste motorfietsen werden gebouwd in de speciaal daarvoor in 1950 opgerichte fabriek. Bekende modellen zijn de 250 2TR7, een eencilinder tweetakt off the road motor van 250 cc.
Een Ducati Desmo op het Ital treffen in Beusichem
Laverda behoort ook tot de Italiaanse klassiekers
Zwaardere viertakt motorfiets zijn de, 650 Formula, een 650 cc tweecilinder met een motorvermogen van 70 pk en een koppel van 65 nm.
De Formula had 6 versnellingen en kon een topsnelheid halen van 209 km/uur.
De Laverda 668 Diamante rolde in 1997 van de fabriek uit en was vrij revolutionair vanwege de brandstof injectie en inverted voorvering.
De Diamante leverde maximaal 70 pk bij 8000 t/pm en had een koppel van 60 nm. Andere bekende modellen zijn, de 750GT, de 750 Ghost strike, de 750S. Laverda werd in 2000 overgenomen door dat andere Italiaanse merk.
Een echte klassieke Moto Guzzi
Laverda blies zijn laatste adem uit
In 2003 verscheen er een prototype van een geheel nieuwe 1000 SFC met een V-twin blok .
De 1000 SFC bleef echter bij een prototype want het model heeft nooit het daglicht gezien. Op het gebied van motorfietsen is het de laatste tijd erg stil bij Laverda, landbouwvoertuigen worden er nog wel gemaakt.
MV-Augusta, ofwel Meccania Verghera Augusta is nog zo’n berucht en wat onderschat Italiaans merk.
MV Augusta is in 1945 onder graaf Domenico Augusta begonnen met het bouwen van motorfietsen.
Een klassieke Moto Guzzi
De Italdag voor al dat lekkers
Het bedrijf hield zich in eerste instantie bezig met het bouwen van race motorfietsen om mee te kunnen doen met verschillende sport evenementen.
Bekende modellen van MV Augusta zijn de F4, de 312 RR 1078 en de F4 910 Brutale.
Merken als MV Augusta, Laverda en Motor Guzzi zie je niet zo heel veel meer maar ze zijn er nog steeds omdat er genoeg liefhebbers zijn. Ducati zie je gelukkig nog steeds heel veel.
Voor de echte liefhebbers is er de jaarlijkse Italdag waar de liefhebbers van Italiaanse motorfietsen bij elkaar komen om hun lekkers aan het publiek te laten zien.